Lekki transport to spory biznes z dobrymi perspektywami

Wprowadzone przez Pakiet Mobilności licencjonowanie transportu lekkiego doprowadziło do wzrostu cen usług oraz wyjścia z tej branży części przedsiębiorców.

Publikacja: 14.09.2022 11:15

Jak mierzyć emisję CO2 samochodów użytkowych, o bardzo różnych wielkościach, masach i oporze powietr

Jak mierzyć emisję CO2 samochodów użytkowych, o bardzo różnych wielkościach, masach i oporze powietrza?

Foto: Rzeczpospolita, Robert Przybylski

Do końca lipca Biuro Transportu Międzynarodowego wydało 4 085 licencji dla pojazdów o dmc od 2,5 do 3,5 tony. Do tego BTM wydał 21 555 wypisów dla pojazdów o dmc od 2,5 do 3,5 tony. 

Czytaj więcej

Gala Liderów Logistyki 2022 i rozdanie nagród za nami!

W sumie na koniec lipca ważnych było 4 178 licencji dla pojazdów lekkich, o dmc od 2,5 do 3,5 tony. BTM zaznacza, że część firm dysponuje zarówno taborem ciężkim jak i lekkim. Liczba przewoźników dysponujących taborem poniżej 3,5 t wynosi 5613, z tego 16,59 proc. (931) to spółki z o.o., zaś 0,09 proc. (5 szt.) to spółki akcyjne. 

Pakiet Mobilności nakazał, aby przewoźnicy operujący pojazdami do 3,5 t w ruchu międzynarodowym uzyskali licencję wspólnotową do 21 maja 2022 roku. Prezes Done! Deliveries Damian Misiek szacował, że przed wprowadzeniem obowiązku licencjonowania takich firm w Polsce działało ok. 10 tys. 

Segment lekkich przewozów rozwija się i nie zahamują tego biurokratyczne obciążenia. – Zachowania społeczne wymuszają upowszechnienie usług i towarów dostępnych na życzenie. Wszystko przechodzi na funkcjonowanie w trybie „on demand”. Z branży e-handlu wyłonił się quick commerce, w którym na zakupiony produkt czekamy kilkadziesiąt minut. W związku z tym sektor transportowy i organizacji transportu musi zmierzać w kierunku „on demad” – uważa Misiek. 

Czytaj więcej

Europejscy kurierzy dostarczyli konsumentom w 2021 roku ponad 10 mld paczek

Pakiet Mobilności spowodował odsiew firm i zmniejszenie konkurencji. – Dzięki wprowadzeniu licencji zaczęło się polepszać. Obowiązek wykosił niezdrową konkurencję i od 2 miesięcy zauważmy wzrost i jest lepiej. Jednak Białorusini zaczynają otwierać u nas firmy z małymi samochodami i już stawki pomału idą w dół – stwierdza przewoźnik z Siedlec Paweł Gałachowski. 

Niektóre z firm transportu lekkiego są poważnymi przedsiębiorstwami. Największe z nich ma 142 pojazdy lekkie. Kolejny podmiot pod względem liczebności floty ma 136 aut, następny 128 i 115. Dopiero ósma w rankingu firma posiada mniej niż sto samochodów (95), a piętnasta dysponuje 61 pojazdami. 

Do końca lipca Biuro Transportu Międzynarodowego wydało 4 085 licencji dla pojazdów o dmc od 2,5 do 3,5 tony. Do tego BTM wydał 21 555 wypisów dla pojazdów o dmc od 2,5 do 3,5 tony. 

W sumie na koniec lipca ważnych było 4 178 licencji dla pojazdów lekkich, o dmc od 2,5 do 3,5 tony. BTM zaznacza, że część firm dysponuje zarówno taborem ciężkim jak i lekkim. Liczba przewoźników dysponujących taborem poniżej 3,5 t wynosi 5613, z tego 16,59 proc. (931) to spółki z o.o., zaś 0,09 proc. (5 szt.) to spółki akcyjne. 

Drogowy
GDDKiA przed największym programem drogowym w historii
Szynowy
Wodorowy pociąg Siemens Mireo ruszy na trasy w 2024 roku
Drogowy
NIK pochwalił KAS za wdrożenie e-myta, ale zganił Ministerstwo Infrastruktury
Elektromobilność
Wodorowe ciężarówki to ślepa uliczka w rozwoju taboru
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Drogowy
Celnicy apelują o rzetelną dokumentację towarów wożonych z Ukrainy do UE