Do końca lipca Biuro Transportu Międzynarodowego wydało 4 085 licencji dla pojazdów o dmc od 2,5 do 3,5 tony. Do tego BTM wydał 21 555 wypisów dla pojazdów o dmc od 2,5 do 3,5 tony.
Czytaj więcej
Tegoroczne nagrody dziennika Rzeczpospolita dla wyróżniających się podmiotów branży TSL już w rękach przedsiębiorców.
W sumie na koniec lipca ważnych było 4 178 licencji dla pojazdów lekkich, o dmc od 2,5 do 3,5 tony. BTM zaznacza, że część firm dysponuje zarówno taborem ciężkim jak i lekkim. Liczba przewoźników dysponujących taborem poniżej 3,5 t wynosi 5613, z tego 16,59 proc. (931) to spółki z o.o., zaś 0,09 proc. (5 szt.) to spółki akcyjne.
Pakiet Mobilności nakazał, aby przewoźnicy operujący pojazdami do 3,5 t w ruchu międzynarodowym uzyskali licencję wspólnotową do 21 maja 2022 roku. Prezes Done! Deliveries Damian Misiek szacował, że przed wprowadzeniem obowiązku licencjonowania takich firm w Polsce działało ok. 10 tys.
Segment lekkich przewozów rozwija się i nie zahamują tego biurokratyczne obciążenia. – Zachowania społeczne wymuszają upowszechnienie usług i towarów dostępnych na życzenie. Wszystko przechodzi na funkcjonowanie w trybie „on demand”. Z branży e-handlu wyłonił się quick commerce, w którym na zakupiony produkt czekamy kilkadziesiąt minut. W związku z tym sektor transportowy i organizacji transportu musi zmierzać w kierunku „on demad” – uważa Misiek.