Łącznie na realizację inwestycji ujętych w nowym programie rząd przeznaczy 292 mld zł. Limit finansowy obejmuje nowe zadania o wartości 187 mld zł oraz zadania kontynuowane o wartości 105 mld zł. Jest to największy program drogowy w historii Polski.
Podstawowym źródłem finansowania inwestycji ujętych w RPBDK jest Krajowy Fundusz Drogowy, zasilany m.in. środkami UE. Premier Morawiecki podkreślił, że ponad 80 proc. będą stanowić fundusze zapewnione przez system finansów publicznych państwa polskiego.
Czytaj więcej
Tegoroczne nagrody dziennika Rzeczpospolita dla wyróżniających się podmiotów branży TSL już w rękach przedsiębiorców.
Limit finansowy nowego programu powinien pozwolić na zakończenie praktycznie całej sieci autostrad i dróg ekspresowych określonej w rozporządzeniu Rady Ministrów w sprawie sieci autostrad i dróg ekspresowych. Wymienia ono 7 autostrad i 29 dróg ekspresowych o łącznej długości 7980 km. W mierzącej docelowo 2100 km sieci autostradowej znajdzie się także obwodnica aglomeracji warszawskiej (A50) o długości ponad 260 km, a także poszerzenie A4 na odcinku o długości 370 km. – Zaawansowanie tego programu łącznie z realizowanymi zadaniami sięga trzech czwartych – ocenia prezes zarządu Zespołu Doradców Gospodarczych TOR Adrian Furgalski.
GDDKiA rewaloryzuje umowy i buduje drogi
W maju rząd przeznaczył na drogi dodatkowe 2,7 mld zł, które zwiększą limit finansowy Programu Budowy Dróg Krajowych oraz Programu Budowy 100 Obwodnic. Waloryzacji na kontraktach zawartych na realizację dróg krajowych może sięgnąć maksymalnie 10 proc., przy czym ryzyko wzrostu (ale również spadku cen) dzielone będzie pół na pół między inwestora i wykonawcę. – Naszym celem jest zachowanie płynności finansowej przedsiębiorstw oraz stabilność sektora poprzez utrzymanie podaży nowych inwestycji – tłumaczy sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Rafał Weber.