W tym roku PKP IC spodziewa się doskonałego wyniku ponad 50 mln przewiezionych pasażerów, jednak dla tego operatora i pozostałych, przyszły rok będzie znacznie trudniejszy. Podwyżki cen energii elektrycznej zmuszą do podniesienia cen usług także przewoźników kolejowych. – Wzrost cen energii elektrycznej będzie miał przełożenie na ceny usług transportowych. Nie zawsze to przełożenie materializuje się od razu. Bardzo dużo zależy np. od horyzontu obecnie obowiązujących umów. Na polskim rynku kolejowym dominują umowy 1-roczne w horyzoncie obowiązywania styczeń-grudzień, w związku z czym przewiduję rewizję cen przewozów w wielu relacjach z początkiem 2023 roku – przewiduje dyrektor generalny Związku Niezależnych Przewoźników Kolejowych Michał Litwin. Największe zmartwienie mają przewoźnicy, których wieloletnie umowy właśnie skończyły się lub niedługo się skończą. W takich warunkach nie mają co liczyć na atrakcyjne stawki.
Czytaj więcej
Tegoroczne nagrody dziennika Rzeczpospolita dla wyróżniających się podmiotów branży TSL już w rękach przedsiębiorców.
Skala i moment wejścia podwyżek zależy od polityki poszczególnych przewoźników. – Niektórzy mogli w przeszłości podjąć ryzyko i zabezpieczyć, za pewną opłatą, ceny energii na pewien okres, na podobnej zasadzie na jakiej można w niektórych bankach brać kredyt hipoteczny o stałym oprocentowaniu. W sytuacji kilkukrotnych wzrostów cen energii przewoźnicy dysponujący takim zabezpieczeniem mogą osiągać duże przewagi kosztowe, skutkiem czego może dochodzić do zmian operatorów w szczególności na najbardziej atrakcyjnych kontraktach przewozowych – przewiduje Litwin.
Limit podwyżek
Urząd Transportu Kolejowego nie ma informacji o planowych podwyżkach. Prezes UTK już w maju zorganizował spotkanie z przedstawicielami przewoźników kolejowych, Ministerstwa Infrastruktury oraz PKP Energetyka. Celem rozmów było poszukiwanie rozwiązań, które złagodziłyby skutki wzrostu cen energii.
Przedstawiciel UTK brał również udział w ostatnim posiedzeniu Rady Programowej Centrum Efektywności Energetycznej Kolei, które poświęcone było m.in. rosnącym cenom energii. – Obecna sytuacja związana z tak wysokim wzrostem cen energii jest bardzo trudna zarówno dla przewoźników kolejowych, jak i całej branży i może stanowić realne zagrożenie nie tylko dla rozwoju, ale również prawidłowego funkcjonowania rynku kolejowego. Dlatego Prezes UTK wystąpił do Ministra Infrastruktury. W piśmie przedstawił propozycje rozwiązań łagodzących skutki obecnej sytuacji dla branży kolejowej. Prezes UTK wskazał na możliwość wprowadzenia ulg dla przewoźników kolejowych, które częściowo mogłyby zrekompensować wzrost cen energii lub możliwość zwolnienia z opłat na podstawie przepisów europejskich – wyjaśnia rzecznik UTK Tomasz Frankowski.