Ranking TSL 2023: Trudny rok za branżą TSL, ale bieżący będzie jeszcze trudniejszy

Tegoroczny ranking pokazuje, że spowodowane wojną wysokie ceny paliw i inflacja dały się firmom we znaki, jednak skutki wzrostu cen gospodarka będzie jeszcze odczuwać.

Publikacja: 25.05.2023 10:52

Ranking TSL 2023: Trudny rok za branżą TSL, ale bieżący będzie jeszcze trudniejszy

GDDKiA

Foto: GDDKiA, Krzysztof Nalewajko

W rankingu po raz pierwszy prowadzi InPost, który powiększył przychody o przeszło 181 proc. i zdetronizował Pocztę Polską. Czołówka rankingu to firmy obsługujące przesyłki e-handlu. Tym segmentem rynku zajmuje się co trzecia z firm notujących przychody powyżej miliarda złotych.

Przychody wszystkich spółek w rankingu wyniosły 99,05 mld zł i były o 21,2 proc. większe niż rok wcześniej. Dynamika wzrostu przychodów była o 7,6 pkt proc. mniejsza niż w 2021 roku, co odzwierciedla trudną sytuację branży.

Przychody powyżej miliarda złotych zanotowało 26 firm (21 w ub.r.), a ich łączne przychody wyniosły 67,3 mld zł, co oznacza 32,7-procentowy wzrost. Zatem także wśród największych dynamika przyrostu jest wyraźnie mniejsza, ponieważ w 2022 roku ta grupa powiększyła przychody o 42,5 proc.

Ranking LTS

Pierwsza pięćdziesiątka wypracowała 82,91 mld zł przychodów, co oznacza poprawę o 22 proc. Wśród firm drugiej pięćdziesiątki, czyli w bardzo konkurencyjnej grupie firm o przychodach od 100 do 200 mln zł, łączne przychody wyniosły 12,1 mld zł i były o niemal 26 proc. wyższe niż rok temu. W ostatniej pięćdziesiątce rankingu przychody sięgnęły 4,04 mld zł, co oznacza blisko 8-procentowy wzrost. Rok temu dynamika była trzykrotnie wyższa, co najlepiej pokazuje, jak trudny był miniony rok dla branży TSL.

W 2022 roku magazyny przestały puchnąć, zniknęły spektakularne stawki za morski transport kontenerów. W bieżący rok branża TSL weszła z malejącym popytem na przewozy i spadającymi cenami usług transportowych, za to oczekiwania płacowe zatrudnionych i koszty prowadzenia działalności idą w górę. Zarówno logistyka kontraktowa, jak i przewoźnicy (zarówno samochodowi, jak i kolejowi) długofalowo będą borykać się z niedoborem rąk do pracy, co wynika z nieubłaganej arytmetyki. Społeczeństwo Polski i Europy starzeje się, w nadchodzących latach odejścia na emerytury będą większe niż roczniki zaczynające pracę. Zatem 2023 będzie trudniejszy od minionych lat.

W rankingu po raz pierwszy prowadzi InPost, który powiększył przychody o przeszło 181 proc. i zdetronizował Pocztę Polską. Czołówka rankingu to firmy obsługujące przesyłki e-handlu. Tym segmentem rynku zajmuje się co trzecia z firm notujących przychody powyżej miliarda złotych.

Przychody wszystkich spółek w rankingu wyniosły 99,05 mld zł i były o 21,2 proc. większe niż rok wcześniej. Dynamika wzrostu przychodów była o 7,6 pkt proc. mniejsza niż w 2021 roku, co odzwierciedla trudną sytuację branży.

Firmy
Duńczycy jednak stawiają na Turcję
Firmy
Automaty paczkowe w sieciach otwartych czy zamkniętych?
Firmy
W trzecim kwartale InPost rósł dwa razy szybciej od rynku
Firmy
Brytyjski urząd antymonopolowy wstrzymał przejęcie Wincantona
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Firmy
Ekol w ostatniej chwili postawił na samodzielność