Polskie firmy mają globalne ambicje, a Rohlig Suus sięga do Kazachstanu

Polskie firmy prowadzą ekspansję w Azji Środkowej, powołały też Radę, która pomoże przedsiębiorcom wymienić się doświadczeniem i uniknąć bolesnych porażek.

Publikacja: 03.12.2023 22:39

Polskie firmy mają globalne ambicje, a Rohlig Suus sięga do Kazachstanu

Foto: Aleksiej Tarachanow, Wikipedia

Rohlig Suus Logistics otworzył w Ałmaty w Kazachstanie oddział i oferuje w nim m.in. spedycję lotniczą, drogową, kolejową, rozwiązania intermodalne, a także stawia na rozwój usług magazynowych. Celuje również w dystrybucję produktów na rynek lokalny oraz do państw sąsiadujących: Uzbekistanu, Turkmenistanu, Tadżykistanu czy Kirgistanu. – Sytuacja geopolityczna, a także położenie geograficzne sprawiły, że w ostatnim czasie Kazachstan zyskał na znaczeniu. Nasi klienci postrzegają go jako doskonały hub logistyczny pomiędzy Europą a Chinami, a także jako punkt wyjścia do dalszej ekspansji biznesowej oraz dystrybucji towarów na rynek lokalny i do krajów ościennych – tłumaczy członek zarządu Rohlig Suus Logistics Andrzej Kozłowski. 

Oddział oferuje kompleksowe wsparcie logistyczne, m.in. połączenia tranzytowe przy wykorzystaniu spedycji drogowej, kolejowej, a także intermodalnej. Ałmaty jest ponad 2-milionowym miastem, gospodarczym centrum Kazachstanu. Leży w pobliżu granicy z Kirgistanem. 

Czytaj więcej

Nowe przejście dla pustych tirów. Czy rozładuje sytuację na granicy z Ukrainą?

Po nałożeniu sankcji na Rosję, państwa Azji Środkowej nabierają znaczenia dla Polski i innych krajów Unii. Wartość polskiego eksportu do Kazachstanu w 2022 roku przekroczyła 1 md euro, zaś importu wyniosła 1,5 mld euro. W tym roku eksport jest o jedną trzecią większy, zaś import spadł o jedną piątą. 

Kraje Azji Środkowej mają silniejsze powiązania z Niemcami. W ostatnich dwunastu miesiącach niemiecki eksport do Kazachstanu wzrósł o 40 proc. do Tadżykistanu o 18, do Turkmenistanu o 12 i do Uzbekistanu o 23 proc. Wartość tegorocznego niemieckiego eksportu do Kirgistanu sięgnęła 70 mln euro, gdy rok wcześniej nie przekroczyła 10 mln euro. 

Polscy przedsiębiorcy także chcą mocniej zaistnieć na rynkach Azji Środkowej, co wymaga nie tylko kapitału, ale i wiedzy. Właśnie jej zdobywaniu ma służyć Rada Polskich Przedsiębiorców Globalnych (RPPG), powołana w listopadzie przez polskie przedsiębiorstwa o zasięgu globalnym. Pomysłodawcą jest właściciel Fakro Ryszard Florek, a wśród 23 firm - założycieli znalazł się także Rohlig-Suus. To jedyna firma z branży TSL z polskim kapitałem i obrotami co najmniej pół mld euro oraz mającymi przynajmniej 5 spółek zagranicznych. – Jeśli w Polsce będzie dużo firm globalnych wzrosną wynagrodzenia, ponieważ globalne przedsiębiorstwa ściągają bogactwo do swojego kraju. Drugi cel RPPG jest społeczny, chcemy wzmocnić gospodarkę Polski. Dzielimy się wiedzą i doświadczeniem – wyjaśnia Florek. 

Czytaj więcej

Kary dla kierowców na wszystkie kraje Unii Europejskiej

Adam Sikorski z Unimot wskazuje, że trudniej grać na obcym boisku. – Porażka w ekspansji zagranicznej jest bolesna np. zamknięcie firm. Rada pomoże uniknąć takich sytuacji. W radzie jesteśmy w stanie dzielić się między sobą, a w drugim etapie z młodymi firmami – wyjaśnia Sikorski. 

Drugą firmą związaną z branżą transportową, będącą członkiem RPPG jest Wielton. 

Rohlig Suus Logistics otworzył w Ałmaty w Kazachstanie oddział i oferuje w nim m.in. spedycję lotniczą, drogową, kolejową, rozwiązania intermodalne, a także stawia na rozwój usług magazynowych. Celuje również w dystrybucję produktów na rynek lokalny oraz do państw sąsiadujących: Uzbekistanu, Turkmenistanu, Tadżykistanu czy Kirgistanu. – Sytuacja geopolityczna, a także położenie geograficzne sprawiły, że w ostatnim czasie Kazachstan zyskał na znaczeniu. Nasi klienci postrzegają go jako doskonały hub logistyczny pomiędzy Europą a Chinami, a także jako punkt wyjścia do dalszej ekspansji biznesowej oraz dystrybucji towarów na rynek lokalny i do krajów ościennych – tłumaczy członek zarządu Rohlig Suus Logistics Andrzej Kozłowski. 

Firmy
W e-handlu wraca optymizm, powstają nowe magazyny
Materiał Promocyjny
Dlaczego warto mieć samochód w nowej firmie?
https://autosalon.moto.rp.pl/artykul/nowy-samochod-w-nowej-firmie
Firmy
Polskie firmy logistyczne inwestują w szybsze dostawy
Firmy
Włochy na celowniku InPostu
Firmy
Czy rok 2024 będzie ostatnim działalności Poczty Polskiej?
Firmy
Klienci w Europie polubili paczkomaty