Klienci w Europie polubili paczkomaty

InPost bije w Europie rekordy doręczeń i rozbudowuje sieć automatów paczkowych, jednak polski rynek nadal kluczowy dla firmy.

Publikacja: 10.01.2024 09:14

Klienci w Europie polubili paczkomaty

Foto: InPost

Grupa InPost dostarczyła w 2023 roku 892,1 mln przesyłek, o 20% więcej niż rok wcześniej. W Polsce było to 589,5 mln przesyłek (+16%), na rynkach międzynarodowych 302,6 mln (+28%), w tym Mondial Relay dostarczył 239,9 mln przesyłek (+13%). W Wielkiej Brytanii, drugim co do wielkości międzynarodowym rynku, InPost dostarczył 46,5 mln paczek w 2023 roku, po wzroście o blisko 127% r/r. – Jesteśmy niekwestionowanym liderem w Polsce i nadal notujemy dynamikę wzrostu powyżej rynku, a tym samym zwiększamy w nim nasz udział. Polska jest naszym benchmarkiem dla ekspansji na rynkach międzynarodowych. Z sukcesem przenosimy polskie rozwiązania na rynki zagraniczne, dzięki czemu międzynarodowa część biznesu również rozwija się zgodnie z założeniami.

Mondial Relay jest na dobrej drodze do realizacji naszych planów strategicznych, skupiając się na rozwoju segmentu B2C – gdzie wolumeny w IV kwartale 2023 roku wzrosły o 30% rok do roku. Obecnie we Francji mamy drugą co do wielkości sieć maszyn paczkowych, a planem Grupy na 2024 rok jest zostać numerem jeden – zapowiada założyciel i prezes zarządu InPost Rafał Brzoska. 

Czytaj więcej

Niemcy sparaliżowane falą protestów

Doskonały ostatni kwartał roku

Podkreśla, że w Wielkiej Brytanii głównym celem na 2023 roku było rozwiązanie wyzwań logistycznych, co udało się osiągnąć poprzez zakup udziału w Menzies Distributions. – Przy obecnym, silnie rosnącym popycie, głównym celem w Wielkiej Brytanii jest jak najszybsza rozbudowa sieci. Plan zwiększenia liczby maszyn w Wielkiej Brytanii jest już realizowany. Tylko w grudniu ubiegłego roku rozstawiliśmy tam ponad 300 nowych urządzeń Paczkomat, co było najlepszym miesięcznym wynikiem na tym rynku. W 2024 r. chcemy utrzymać podobne tempo wzrostu – zaznacza Brzoska. 

W IV kwartale Grupa dostarczyła 268,4 mln przesyłek – wzrost o 21%, w tym w Polsce 175,4 mln (+17% r/r), a na rynkach międzynarodowych 93 mln (+28% r/r). – Rok 2023 zakończyliśmy kolejnym udanym i rekordowym szczytem paczkowym. W najbardziej obłożonym zamówieniami dniu obsłużyliśmy 11 milionów paczek. Nasze urządzenia Paczkomat zarówno w Polsce, jak i na rynkach międzynarodowych, radziły sobie jeszcze lepiej niż w ubiegłym roku. Niektóre z nich osiągnęły utylizację na poziomie powyżej 300%. To dowód na to, że InPost – pozostając najlepszym operatorem logistycznym w Polsce – jest na dobrej drodze do powielenia z sukcesem swojego modelu biznesowego w innych krajach – wskazuje Brzoska. 

Według ekspertów wyniki InPost są skutkiem rozważnej strategii budowania silnej pozycji na kluczowych rynkach europejskich, po tym jak spółka jeszcze bardziej umocniła się na pozycji lidera w kraju.  Wolumeny pokazują, że mimo trudnego roku 2023 (wojna, inflacja, wysokie koszty prowadzenia działalności, generalnie zauważalne spowolnienie gospodarcze) InPost znowu pokazał, że na e-commerce i re-commerce można budować biznes. Poczekajmy na wyniki finansowe, ale patrząc na trzy pierwsze kwartały 2023 nie mam wątpliwości, że EBITDA znowu będzie na bardzo wysokim poziomie – spodziewa się wiceprezes Last Mile Experts Mirek Gral. 

Czytaj więcej

Czy Poczta Polska doczeka rekompensaty?

Gęsta sieć doręczeń

Dodaje, że poziom wypracowywanego zysku jest zdecydowanie pochodną modelu biznesowego, czyli operacji obsługujących cały proces dystrybucji przesyłek (z jęz. Angielskiego E2E – end to end).  Taki model przy bardzo dużej ilości przesyłek pozwala na optymalizacje kosztów operacyjnych na każdym etapie dystrybucji i bardzo efektywne wykorzystanie zasobów (budynki, urządzenia sortujące) samochody, personel). Niewątpliwie najsilniejszym atutem jest gęsta sieć paczkomatów i punktów PUDO, które w sposób znaczący wpływają na koszty dystrybucji, szczególne w obszarze ostatniej mili. Z doświadczenia wiem, że kurier InPost obsługujący paczkomaty i punkty PUDO na terenach miejskich jest w stanie obsłużyć kilka razy więcej przesyłek niż „standardowy kurier”. W zależności od operatora ostatnia mila reprezentuje od 50 do nawet 70% kosztów operacyjnych w łańcuchu dystrybucji przesyłki. I to jest właśnie przewaga konkurencyjna InPost nad innymi operatorami – wyjaśnia Gral.

Na koniec 2023 roku InPost miał 35 449 urządzeń Paczkomat (+27 r/r), w tym w Polsce 21 969 (+14% r/r), a na rynkach międzynarodowych 13 480 sztuk (+56 r/r). Liczba skrytek na koniec ubiegłego roku wyniosła 4,412 mln (+24 r/r), w tym w Polsce 3,263 mln (+12% r/r) i 1,149 mln (+76% r/r) na rynkach zagranicznych. 

W 2023 roku Grupa InPost miała 30 615 punktów odbioru (PUDO), w tym 3 714 w Polsce oraz 26 901 na pozostałych rynkach.

Grupa InPost dostarczyła w 2023 roku 892,1 mln przesyłek, o 20% więcej niż rok wcześniej. W Polsce było to 589,5 mln przesyłek (+16%), na rynkach międzynarodowych 302,6 mln (+28%), w tym Mondial Relay dostarczył 239,9 mln przesyłek (+13%). W Wielkiej Brytanii, drugim co do wielkości międzynarodowym rynku, InPost dostarczył 46,5 mln paczek w 2023 roku, po wzroście o blisko 127% r/r. – Jesteśmy niekwestionowanym liderem w Polsce i nadal notujemy dynamikę wzrostu powyżej rynku, a tym samym zwiększamy w nim nasz udział. Polska jest naszym benchmarkiem dla ekspansji na rynkach międzynarodowych. Z sukcesem przenosimy polskie rozwiązania na rynki zagraniczne, dzięki czemu międzynarodowa część biznesu również rozwija się zgodnie z założeniami.

Pozostało 85% artykułu
Firmy
Pomiechówek zostanie nowym logistycznym zapleczem Warszawy
Materiał Promocyjny
Jak wykorzystać potencjał elektromobilności
Firmy
Orlen otwiera sieć automatów paczkowych
Firmy
Rosną magazyny dla logistyków
Firmy
Producenci konkurują z logistykami
Firmy
LPP: z rynku odzieżowego na logistyczny