Kamień milowy InPost w Wielkiej Brytanii

Nakłady InPost na paczkomaty sięgają miliardów złotych. Firma stawia je na wszystkich dziewięciu rynkach, a w Wielkiej Brytanii właśnie zainstalowała 7-tysięczną maszynę.

Publikacja: 28.05.2024 22:30

Kamień milowy InPost w Wielkiej Brytanii

Foto: InPost

Grupa InPost ma już 7 000 urządzeń Paczkomat w Wielkiej Brytanii oraz ponad 1600 punktów odbioru i nadania (PUDO). Tak rozbudowana sieć sprawia, że większość mieszkańców Londynu, Birmingham i Manchesteru ma średnio tylko siedem minut spacerem do najbliższej maszyny InPost. – Rynek brytyjski jest dla Grupy InPost bardzo ważny, a przy tym ma ogromny potencjał. Chcemy być najmocniejszym graczem dostaw out-of-home w tym kraju. Cały czas rośniemy szybciej niż rynek – podkreśla założyciel i CEO InPost Rafał Brzoska. 

W I kwartale 2024 r. wolumen obsłużonych przesyłek w Wielkiej Brytanii wzrósł o 147%, czyli ponad dwukrotnie r/r, przychody wzrosły jeszcze mocniej – aż o 194,1% r/r. W I kwartale 2024 r. InPost zwiększył swoją sieć w UK do ponad 8 460 punktów OOH, czyli o 59% r/r, co dodatkowo umacnia pozycję InPost jako wiodącej sieci APM w Wielkiej Brytanii.

Czytaj więcej

Rośnie potok międzynarodowy przesyłek kurierskich

– Paczkomat nr 7 000 to dla nas ważny kamień milowy, zwłaszcza, że od marca ubiegłego roku udało nam się zwiększyć liczbę lokalizacji aż o 40%. Rynek dostaw OOH (out-of-home) ma ogromny potencjał na Wyspach, a naszą ambicją jest budowanie pozycji lidera w tym segmencie – podkreśla prezes zarządu InPost w Wielkiej Brytanii Neil Kuschel. 

Grupa InPost na koniec I kwartału 2024 roku dysponowała ponad 69 000 punktów out-of-home, w tym ponad 37 tysiącami paczkomatów i blisko 32 tysiącami punktów PUDO w 9 krajach, które umożliwiają wygodne wysyłanie i odbieranie przesyłek 24/7. W Polsce sieć obejmuje 22 654 paczkomatów i 3 596 punktów PUDO. Mondial Relay posiada we Francji 5 140 paczkomatów i 10 763 punktów odbioru i nadań, a w krajach Beneluksu odpowiednio 140 paczkomatów i 1 892 punkty PUDO. Na Półwyspie Iberyjskim działa już 930 paczkomatów i 8 918 punktów PUDO. 

Konkurencja podąża śladami InPost, instalując maszyny. Ich akceptacja wśród klientów jest niepodważalna, InPost rozwija się dwa razy szybciej niż rynek właśnie dzięki ich stosowaniu i opracowaniu całego ekosystemu, który jest bardzo wygodny w użytkowaniu. 

Brzoska podkreśla, że w Europie czynne są 62 projekty, których celem jest stworzenie automatów paczkowych, ale tylko jeden przynosi zyski. 

Raport Last Mile Experts wskazuje, że sytuacja może się zmienić na skutek wdrożenia współdzielonych automatów paczkowych. Zamiast konkurujących ze sobą przewoźników prowadzących nieefektywne, nakładające się na siebie sieci, ujednolicony system współdzielonych automatów paczkowych otwartych dla wszystkich firm kurierskich zwiększyłby zasięg i zmniejszył ilość zanieczyszczeń. 

Czytaj więcej

W magazynach wracają budowy spekulacyjne

Według Mirka Grala, wiceprezesa w Last Mile Experts, a jednocześnie współautora raportu „Out of home delivery in Europe, PUDO’s and automated machines”, sektor KEP dalej intensywnie inwestuje w dostawy OOH (out of home-dostawy poza domem). Z wstępnych analiz wynika, że w krajach Unii Europejskiej oraz Wielkiej Brytanii przybyło w ciągu ostatniego roku (2023) blisko 15% nowych punktów PUDO oraz ponad 40% automatów paczkowych.

Liczba punktów dostaw OOH zbliża się powoli do miliona, wartość ta jest perspektywą konsumenta – jest to liczba dostępnych opcji dostawy u wszystkich operatorów.

W wielu przypadkach pojedynczy punkt PUDO lub coraz częściej automat paczkowy może obsługiwać wielu przewoźników i operatorów. W takim przypadku lokalizacje są liczone wielokrotnie.  

Raport Last Mile Experts wskazuje, że sytuacja może się zmienić na skutek wdrożenia współdzielonych automatów paczkowych. Zamiast konkurujących ze sobą przewoźników prowadzących nieefektywne, nakładające się na siebie sieci, ujednolicony system współdzielonych automatów paczkowych otwartych dla wszystkich firm kurierskich zwiększyłby zasięg i zmniejszył ilość zanieczyszczeń. 

Specjaliści LME oczekują, że automaty paczkowe i lokalizacje PUDO będą głównymi czynnikami napędzającymi alternatywne metody dostawy. Inicjatywy takie jak sieć „Open Locker” firmy Quadient w Wielkiej Brytanii i nowe partnerstwa OOH w Polsce są postrzegane jako pozytywne kroki w kierunku gęstszych i bardziej efektywnych sieci OOH. 

Grupa InPost ma już 7 000 urządzeń Paczkomat w Wielkiej Brytanii oraz ponad 1600 punktów odbioru i nadania (PUDO). Tak rozbudowana sieć sprawia, że większość mieszkańców Londynu, Birmingham i Manchesteru ma średnio tylko siedem minut spacerem do najbliższej maszyny InPost. – Rynek brytyjski jest dla Grupy InPost bardzo ważny, a przy tym ma ogromny potencjał. Chcemy być najmocniejszym graczem dostaw out-of-home w tym kraju. Cały czas rośniemy szybciej niż rynek – podkreśla założyciel i CEO InPost Rafał Brzoska. 

Pozostało 89% artykułu
Firmy
LPP: z rynku odzieżowego na logistyczny
Firmy
Czeski miliarder przejmuje brytyjską pocztę
Firmy
Kultura szczupłego zarządzania
Firmy
Klienci wrócili do zakupów, na czym skorzystał InPost
Firmy
Nowy zarząd Mondial Relay oraz InPost w Wielkiej Brytanii