Kazachstan na radarze polskich firm, także logistycznych

W ślad za polskimi firmami produkcyjnymi i handlowymi, do Azji Środkowej zmierzają także rodzime przedsiębiorstwa logistyczne.

Publikacja: 06.09.2024 19:43

Kazachstan na radarze polskich firm, także logistycznych

Foto: Aleksiej Tarachanow, Wikipedia

Udział rynków pozaeuropejskich w polskim eksporcie wzrósł o 12,7 proc. w pierwszym półroczu w porównaniu do tego samego okresu roku poprzedniego. Stagnacja w Europie zmusza eksporterów do szukania nowych rynków, a ciekawym kierunkiem są kraje Azji Środkowej. – To szybko rozwijający się region świata, który w ocenie BGK nie jest jeszcze w pełni odkryty przez polskie przedsiębiorstwa, rynek w wielu branżach pozostaje nienasycony, w czym dopatrujemy szans dla polskich eksporterów czy inwestorów – zauważa główny ekspert ds. finansowania, Departament Ekspansji Zagranicznej i Finansowania Handlu, BGK Jarosław Trwoga.  

Skromne inwestycje

PKB Kazachstanu sięgnęło w 2023 roku 262 mld dol. i rośnie w tempie 5 proc rocznie. Rosną także inne kraje regionu, spora jest także populacja. Kazachstan, Uzbekistan, Turkmenistan, Tadżykistan i Kirgistan zamieszkuje prawie 80 milionów ludzi. 

Trwoga dodaje, że w tamtym regionie wyróżnia się Kazachstan, kraj o dużym potencjale eksportowym, który od lat pozostaje w obszarze zainteresowania polskich eksporterów. – Obserwujemy, że z powodzeniem rozwijają się tam przedsiębiorstwa z branż: budowlanej, elektronicznej, farmaceutycznej, fashion, beauty czy FMCG – wymienia członek zarządu Rohlig Suus Logistics Andrzej Kozłowski. 

Przypomina, że według raportu opracowanego przez PFR, PwC i KUKE, wspomniany kraj znalazł się na drugim miejscu w zestawieniu najbardziej atrakcyjnych kierunków II kręgu, czyli krajów dotychczas mniej rozpoznanych przez polskich inwestorów

W Kazachstanie zainwestowało kilkadziesiąt polskich firm, a tylko w 2023 roku wartość inwestycji sięgnęła 100 mln dol., podlicza Polski Instytut Ekonomiczny. 

Jest to niewielka suma w stosunku do całkowitej wartości, przekraczającej w ub.r. 10 mld dol. BGK uważa, że może jednak rosnąć. – Wspierając polskie przedsiębiorstwa w aktywności biznesowej na rynku kazachstańskim współpracujemy ściśle z Zagranicznym Biurem Handlowym PAIH w tym kraju. Od lat budujemy tam bezpośrednie relacje z lokalnymi instytucjami finansowymi i staramy się regularnie uczestniczyć w wydarzeniach, które współorganizuje ZBH w Astanie – podkreśla ekspert ds. sprzedaży finansowania handlu, Departament Ekspansji Zagranicznej i Finansowania Handlu, BGK Feliks Kobierski. 

Czytaj więcej

Lotnictwo musi stosować coraz więcej kosztownych paliw syntetycznych

Zaznacza, że w finansowaniu eksportu, dla mniejszych projektów stosowane są zazwyczaj formuły pośrednie (np. instrumenty trade finance, kredyty bank-to-bank), a dla większych kredyty bezpośrednie (np. kredyt dla nabywcy). – Co kluczowe dla polskich firm, praktycznie w każdym wariancie to BGK bierze na siebie ryzyko rozliczenia projektu – polski eksporter jest tu więc beneficjentem środków, a kredytobiorcą podmiot zagraniczny – wyjaśnia Kobierski. 

Zachęcające wyniki

Na ożywieniu kontaktów już korzysta LOT. Jego pasażerskie połączenia do Astany (uruchomione w 2017 roku) są nieźle wypełnione, a przewoźnik liczy, że w średnioterminowej perspektywie uruchomi loty do Ałmaty, w czemu sprzyja także dobra współpraca z lokalnymi władzami. 

Od wiosny tego roku LOT, jako jeden z niewielu przewoźników, zapewnia także regularne połączenia z Warszawy do stolicy Uzbekistanu – Taszkentu. 

Działalność logistyczną prowadzi w Kazachstanie także Rohlig Suus Logistics. Firma otworzyła oddział w Kazachstanie jesienią poprzedniego roku. W marcu zatrudniał on już 4 osoby, we wrześniu wzrosło do 7 osób. Oferta obejmuje spedycję lotniczą, drogową, kolejową, serwis intermodalny i dystrybucję towarów na lokalny rynek lub do krajów ościennych oraz kompleksowej obsługi magazynowej. – Posiadanie dobrze funkcjonującego centrum logistycznego zlokalizowanego bezpośrednio w regionie Azji Centralnej stanowi o przewadze konkurencyjnej naszych klientów – podkreśla członek zarządu Rohlig Suus Logistics. 

Czytaj więcej

Ministerstwo Infrastruktury otwiera rynek dla konkurencji

Przypomina, że Kazachstan jest także istotnym elementem Korytarza Środkowego, który pozwala na ominięcie Rosji. Szlak ten biegnie przez Azję Środkową, a dalej przez Azerbejdżan i Turcję czy Morze Czarne i Rumunię. – O jego potencjale i rosnącym znaczeniu świadczą podejmowane w różnych regionach inwestycje. W pobliżu Ałmaty powstaje centrum logistyczne z magazynami i terminalem intermodalnym, które ma obsługiwać ładunki transportowane bezpośrednio z Chin do Kazachstanu, jak i tranzyt na Korytarzu Środkowym. Z kolei w portach Aktau nad Morzem Kaspijskim (Kazachstan) oraz Poti nad Morzem Czarnym (Gruzja) zostaną wybudowane terminale przeładunkowe – opisuje Kozłowski. 

Udział rynków pozaeuropejskich w polskim eksporcie wzrósł o 12,7 proc. w pierwszym półroczu w porównaniu do tego samego okresu roku poprzedniego. Stagnacja w Europie zmusza eksporterów do szukania nowych rynków, a ciekawym kierunkiem są kraje Azji Środkowej. – To szybko rozwijający się region świata, który w ocenie BGK nie jest jeszcze w pełni odkryty przez polskie przedsiębiorstwa, rynek w wielu branżach pozostaje nienasycony, w czym dopatrujemy szans dla polskich eksporterów czy inwestorów – zauważa główny ekspert ds. finansowania, Departament Ekspansji Zagranicznej i Finansowania Handlu, BGK Jarosław Trwoga.  

Pozostało 87% artykułu
Firmy
Omida Group przejęła 7R Solution
Firmy
Jak zmieni się rynek po przejęciu Schenkera przez DSV?
Firmy
InPost płaci większe podatki niż konkurencja razem wzięta
Firmy
Dla InPost priorytetem jest rozbudowa sieci
Firmy
Drobnicowe linie do Rumunii