W cieniu wojny rośnie kurierska potęga

Ukraiński rynek kurierski zdominowała jedna firma. Jest także europejskim rekordzistą pod względem liczby automatów paczkowych.

Publikacja: 21.10.2024 08:09

Zbombardowany automat paczkowy w Irpieniu w pobliżu Kijowa

Zbombardowany automat paczkowy w Irpieniu w pobliżu Kijowa

Foto: Nova Post

Pomimo wojny, lider ukraińskiego rynku kurierskiego, Nova Post, inwestuje w sieć dostaw. Od początku roku powiększył sieć krajową do 31,8 tys. z 26,6 tys. punktów, w tym 12,1 tys. PUDO i 19,7 tys. automatów paczkowych (AP). – Naszym celem jest zapewnienie, aby automaty były w odległości spaceru od wszystkich biur – podkreśla dyrektor generalny Nova Post Alexander Bulba. 

Nova Post planuje zwiększyć liczbę swoich punktów obsługi krajowej do 36 tys. do końca 2024 roku. Sieć rozwija się szczególnie szybko w obwodach kijowskim, lwowskim, czerniowieckim oraz iwanofrankowskim. 

Automaty z fotowoltaiką

Wszystkie z 19,7 tys. automatów paczkowych Nova Post działają bez podłączenia do sieci, zasilane akumulatorami. Akumulatory pozwalają maszynom działać przez kilka dni podczas przerw w dostawie prądu. 

Czytaj więcej

Potencjał międzynarodowych przesyłek kurierskich

W 2023 roku firma zainstalowała 1853 paczkomaty, a w 2024 roku liczba ta wzrosła do 2800, z czego 250 jest zasilanych energią słoneczną. Do tego otworzyła 770 nowych punktów PUDO. – To sprawia, że jest drugą największą siecią AP w Europie, ustępując tylko polskiemu InPostowi (z około 23,5 tys. AP) i przewyższając Deutsche Post oraz większość innych graczy – porównuje prezes Last Mile Experts Marek Różycki. 

Nova Post zainstalowała także 500 automatów paczkowych przy swoich oddziałach, które obsługiwane są w inny sposób niż reszta sieci. – Paczki dostarczane są przez te same ciężarówki, które zaopatrują oddziały, a obsługą automatów paczkowych zajmują się pracownicy tychże placówek. To rozwiązanie optymalizuje działania logistyczne firmy, jednocześnie zapewniając większą wygodę klientom – tłumaczy Różycki. 

Firma wprowadziła także opcję wysyłania paczek przez AP. Klienci mogą zarządzać dostawą online za pomocą strony internetowej, aplikacji mobilnej czy konta biznesowego. Firma poradziła sobie z problemami logistycznymi i bezpieczeństwem: od utrzymania infrastruktury po ochronę pracowników. Mimo tych wyzwań, ukraiński operator nie tylko utrzymał swoją krajową sieć, ale też rozwinął ją w Europie, oferując usługi w 15 krajach. – Gdy stało się jasne, że przerwy w dostawie prądu będą długotrwałym problemem, Nova Post szybko dostosowała swoją sieć AP, wyposażając je w akumulatory. Innym ważnym wnioskiem było znaczenie budowania silnych relacji z interesariuszami, co pozwoliło na wprowadzenie takich innowacji, jak „Wysyłka bez opakowania”. Klienci mogą zostawić paczkę w AP bez etykiety, a kurierzy Nova Post zajmą się resztą, co upraszcza proces dla użytkowników – opisuje prezes LME. 

Czytaj więcej

ESG poniżej zera

Liczący się europejski gracz

Po wojnie Nova Post będzie liczącym się europejskim graczem. – Ta absolutnie dominująca infrastruktura sprawia, że Nova Post jest pomostem dla wszystkich przesyłek do i z Ukrainy, a gdy kraj się bardziej zintegruje z Europą, Nova Post stanie się jednym z najważniejszych narodowych graczy KEP – przewiduje Różycki. 

Na Ukrainie znajduje się 20 500 automatów paczkowych, szacuje Nova Polst, gdy w Polsce na koniec 2023 roku było 28 880 tych urządzeń, wynika z danych LME. 

W Polsce internetu używa 88 proc. populacji a 64 proc. dokonuje zakupów w internecie, na Ukrainie 79 proc. korzysta z internetu i 60 proc. kupuje w sieci. Jednak, jak podaje Statista, w 2022 roku liczba przesyłek wyniosła 304,6 mln (ponad 80 proc. doręczyła Nova Post), gdy w Polsce było to blisko 1 mld. Połowa polskiego rynku należy do InPost.

Czytaj więcej

Czy ESG zagrozi istnieniu polskich firm?

Z raportu E-commerce 2024 wynika, że w regionie wschodnim Europy, do którego autorzy zaliczyli Ukrainę, 83 proc. populacji używa internetu, gdy w Europie środkowej 91 proc. Udział e-handlu Europy wschodniej w całości europejskich obrotów tej gałęzi handlu wyniósł 2 proc., a Europy Środkowej 9 proc. 

Pomimo wojny, lider ukraińskiego rynku kurierskiego, Nova Post, inwestuje w sieć dostaw. Od początku roku powiększył sieć krajową do 31,8 tys. z 26,6 tys. punktów, w tym 12,1 tys. PUDO i 19,7 tys. automatów paczkowych (AP). – Naszym celem jest zapewnienie, aby automaty były w odległości spaceru od wszystkich biur – podkreśla dyrektor generalny Nova Post Alexander Bulba. 

Nova Post planuje zwiększyć liczbę swoich punktów obsługi krajowej do 36 tys. do końca 2024 roku. Sieć rozwija się szczególnie szybko w obwodach kijowskim, lwowskim, czerniowieckim oraz iwanofrankowskim. 

Pozostało 87% artykułu
Firmy
Brytyjskie zakupy InPost
Cykl Partnerski
Przejście do nowej energetyki musi być bezpieczne
Firmy
Omida Group przejęła 7R Solution
Firmy
Jak zmieni się rynek po przejęciu Schenkera przez DSV?
Firmy
InPost płaci większe podatki niż konkurencja razem wzięta
Firmy
Kazachstan na radarze polskich firm, także logistycznych