Duńczycy jednak stawiają na Turcję

Rośnie kolejny duński gigant logistyczny, oferujący żeglugę promową i logistykę kontraktową dla tureckiego przemysłu.

Publikacja: 16.11.2024 10:38

Duńczycy jednak stawiają na Turcję

Robert Przybylski

Foto: Robert Przybylski

DFDS zakupił jednak prowadzoną w Europie działalność kontraktową i transportową tureckiej spółki Ekol. Firmy podpisały mowę 15 listopada, a zrewidowana cena kupowanych akcji obowiązuje od 1 listopada, a więc od dnia w którym transakcja została zawieszona prze Ekol. 

Wartość transakcji to 1,8 mld koron duńskich (ponad miliard zł), a stosunek wartości przedsiębiorstwa do wielkości sprzedaży w trzecim kwartale wyniesie 0,55. Wartość zakupionych akcji wycenia jest na 1,5 mld euro, czyli tyle samo co w kwietniu 2024 roku. 

Czytaj więcej

Uwaga! Zbliża się blokada Medyki

Zmienione warunki dotyczą większego długu (pomiędzy kwietniem a listopadem Ekol zaciągnął kolejne kredyty) oraz możliwości wydłużenia umowy na wykorzystanie przez DFDS portu w Yalova. 

Dobre rokowania

Ekol specjalizuje się w przewozach między Turcją i Europą, połowa z nich dokonywana jest intermodalnie, przy wykorzystaniu ciężarówek, promów i kolei. Jest to największy klient DFDS na Morzu Śródziemnym. – Przejęcie przez DFDS międzynarodowej sieci transportowej Ekol znacznie poprawia nasze możliwości zdolność do zapewnienia niezawodnej i wydajnej infrastruktury transportowej wspierającej Turcję i jej dalszy rozwój jako centrum produkcyjne. Biorąc pod uwagę zmienione warunki, dobrze przygotowane plany biznesowe i siłę naszej rozwiniętej sieci, jesteśmy do tego dobrze przygotowani chronić i rozwijać naszą śródziemnomorską działalność – przekonuje dyrektor generalny DFDS Torben Carlsen.

Rynek przewozów między Turcją i Europa ma wartość 8 mld euro, z czego połowę przypada na transport drogowy, a ponad 3 mld na morski. – Strategiczna logika sprzedaży międzynarodowej sieci transportowej Ekol Logistics do naszego wieloletniego partnera DFDS jest przekonująca. Dlatego razem z kolegami bardzo się cieszę, że ponownie się porozumieliśmy i wypracowaliśmy zmienione porozumienie. Dzięki temu może rozpocząć się nowa historia wzrostu – tłumaczy założyciel i prezes zarządu firmy Dyrektor Ekol Logistics Ahmet Musul. 

Firmy współpracują ze sobą od 2019 roku, gdy DFDS zapewniło stabilny dostęp di usług promowych, które ostatecznie przejęło, a model przejęcia logistyki kontraktowej Ekol jest wzorowany na wcześniejszym zakupie działu promowego. 

Czytaj więcej

Automaty paczkowe w sieciach otwartych czy zamkniętych?

DFDS zaoferuje w ten sposób kompletne rozwiązanie transportowe i logistyczne, mając dostęp do rynku tureckiego i europejskiego. DFDS spodziewa się szybkiego rozwoju gospodarczego Turcji, która odniesie korzyści z przenoszenia fabryk bliżej Europy. 

Trzy kroki do zysków

DFDS zapewnia, że plany integracji Ekol nie zmieniły się od kwietnia 2024 roku, gdy zostało zawarte pierwsze porozumienie. W tym czasie sytuacja Ekol pogorszyła się. Przychody zmalały z 542 mln euro w 2022 roku do prawdopodobnie 440 mln euro w tym roku, a marża brutto skurczyła się z 4,8 proc. do wartości ujemnej w tym roku. Strata spowodowana jest malejącym eksportem tureckim do Europy i rosnącym importem. Na zmianie przepływów ucierpiał Ekol, tracąc udziały rynkowe. 

DFDS zakłada, że uda się poprawić wyniki spółki i planuje 5-procentową marżę na koniec 2027 roku. Już na koniec 2025 roku spółka ma być na plusie. Duńska spółka podkreśla, że ma już konkretny plan działania i wybrane kierownictwo procesu rozpisanego na 3 kroki. 

Krok pierwszy to zwiększenie przewożonej masy i poprawa wykorzystania sprzętu, wykorzystując możliwości europejskiej sieci DFDS. Zakładana jest także poprawa koordynacji ruchowej promów i połączeń kolejowych. 

W drugim kroku nastąpi integracja obu sieci oraz przesunięcie transportu z dróg na promy i koleje. W trzecim kroku przewidywana jest dalsza optymalizacja działań i rozwój przewozów częściowych. 

Przejęte aktywa Ekol mają funkcjonować jako oddzielne podmioty, jednak w niektórych krajach nastąpi integracja operacyjna. 

Czytaj więcej

REITy napędzą rynek magazynowy

Ekol ma 5800 jednostek transportowych, w tym 1300 ciężarówek, 3900 naczep i nadwozi wymiennych oraz 600 kontenerów. W Europie posiada 26 magazynów o łącznej powierzchni 120 tys. m kw., 75 proc z obiektów to magazyny przeładunkowe od obsługi transportów częściowych. Stanowią one 40 proc. przewozów samochodowy reszta to transporty całosamochodowe. 

DFDS zakupił jednak prowadzoną w Europie działalność kontraktową i transportową tureckiej spółki Ekol. Firmy podpisały mowę 15 listopada, a zrewidowana cena kupowanych akcji obowiązuje od 1 listopada, a więc od dnia w którym transakcja została zawieszona prze Ekol. 

Wartość transakcji to 1,8 mld koron duńskich (ponad miliard zł), a stosunek wartości przedsiębiorstwa do wielkości sprzedaży w trzecim kwartale wyniesie 0,55. Wartość zakupionych akcji wycenia jest na 1,5 mld euro, czyli tyle samo co w kwietniu 2024 roku. 

Pozostało 89% artykułu
Firmy
Nadchodzą potężne turbulencje na rynku kurierskim
Firmy
Raben wchodzi do Szwajcarii
Firmy
Automaty paczkowe w sieciach otwartych czy zamkniętych?
Firmy
W trzecim kwartale InPost rósł dwa razy szybciej od rynku
Materiał Promocyjny
Przewaga technologii sprawdza się na drodze
Firmy
Brytyjski urząd antymonopolowy wstrzymał przejęcie Wincantona
Materiał Promocyjny
Transformacja w miastach wymaga współpracy samorządu z biznesem i nauką