Duńczycy jednak stawiają na Turcję

Rośnie kolejny duński gigant logistyczny, oferujący żeglugę promową i logistykę kontraktową dla tureckiego przemysłu.

Publikacja: 16.11.2024 10:38

Duńczycy jednak stawiają na Turcję

Robert Przybylski

Foto: Robert Przybylski

DFDS zakupił jednak prowadzoną w Europie działalność kontraktową i transportową tureckiej spółki Ekol. Firmy podpisały mowę 15 listopada, a zrewidowana cena kupowanych akcji obowiązuje od 1 listopada, a więc od dnia w którym transakcja została zawieszona prze Ekol. 

Wartość transakcji to 1,8 mld koron duńskich (ponad miliard zł), a stosunek wartości przedsiębiorstwa do wielkości sprzedaży w trzecim kwartale wyniesie 0,55. Wartość zakupionych akcji wycenia jest na 1,5 mld euro, czyli tyle samo co w kwietniu 2024 roku. 

Czytaj więcej

Uwaga! Zbliża się blokada Medyki

Zmienione warunki dotyczą większego długu (pomiędzy kwietniem a listopadem Ekol zaciągnął kolejne kredyty) oraz możliwości wydłużenia umowy na wykorzystanie przez DFDS portu w Yalova. 

Dobre rokowania

Ekol specjalizuje się w przewozach między Turcją i Europą, połowa z nich dokonywana jest intermodalnie, przy wykorzystaniu ciężarówek, promów i kolei. Jest to największy klient DFDS na Morzu Śródziemnym. – Przejęcie przez DFDS międzynarodowej sieci transportowej Ekol znacznie poprawia nasze możliwości zdolność do zapewnienia niezawodnej i wydajnej infrastruktury transportowej wspierającej Turcję i jej dalszy rozwój jako centrum produkcyjne. Biorąc pod uwagę zmienione warunki, dobrze przygotowane plany biznesowe i siłę naszej rozwiniętej sieci, jesteśmy do tego dobrze przygotowani chronić i rozwijać naszą śródziemnomorską działalność – przekonuje dyrektor generalny DFDS Torben Carlsen.

Rynek przewozów między Turcją i Europa ma wartość 8 mld euro, z czego połowę przypada na transport drogowy, a ponad 3 mld na morski. – Strategiczna logika sprzedaży międzynarodowej sieci transportowej Ekol Logistics do naszego wieloletniego partnera DFDS jest przekonująca. Dlatego razem z kolegami bardzo się cieszę, że ponownie się porozumieliśmy i wypracowaliśmy zmienione porozumienie. Dzięki temu może rozpocząć się nowa historia wzrostu – tłumaczy założyciel i prezes zarządu firmy Dyrektor Ekol Logistics Ahmet Musul. 

Firmy współpracują ze sobą od 2019 roku, gdy DFDS zapewniło stabilny dostęp di usług promowych, które ostatecznie przejęło, a model przejęcia logistyki kontraktowej Ekol jest wzorowany na wcześniejszym zakupie działu promowego. 

Czytaj więcej

Automaty paczkowe w sieciach otwartych czy zamkniętych?

DFDS zaoferuje w ten sposób kompletne rozwiązanie transportowe i logistyczne, mając dostęp do rynku tureckiego i europejskiego. DFDS spodziewa się szybkiego rozwoju gospodarczego Turcji, która odniesie korzyści z przenoszenia fabryk bliżej Europy. 

Trzy kroki do zysków

DFDS zapewnia, że plany integracji Ekol nie zmieniły się od kwietnia 2024 roku, gdy zostało zawarte pierwsze porozumienie. W tym czasie sytuacja Ekol pogorszyła się. Przychody zmalały z 542 mln euro w 2022 roku do prawdopodobnie 440 mln euro w tym roku, a marża brutto skurczyła się z 4,8 proc. do wartości ujemnej w tym roku. Strata spowodowana jest malejącym eksportem tureckim do Europy i rosnącym importem. Na zmianie przepływów ucierpiał Ekol, tracąc udziały rynkowe. 

DFDS zakłada, że uda się poprawić wyniki spółki i planuje 5-procentową marżę na koniec 2027 roku. Już na koniec 2025 roku spółka ma być na plusie. Duńska spółka podkreśla, że ma już konkretny plan działania i wybrane kierownictwo procesu rozpisanego na 3 kroki. 

Krok pierwszy to zwiększenie przewożonej masy i poprawa wykorzystania sprzętu, wykorzystując możliwości europejskiej sieci DFDS. Zakładana jest także poprawa koordynacji ruchowej promów i połączeń kolejowych. 

W drugim kroku nastąpi integracja obu sieci oraz przesunięcie transportu z dróg na promy i koleje. W trzecim kroku przewidywana jest dalsza optymalizacja działań i rozwój przewozów częściowych. 

Przejęte aktywa Ekol mają funkcjonować jako oddzielne podmioty, jednak w niektórych krajach nastąpi integracja operacyjna. 

Czytaj więcej

REITy napędzą rynek magazynowy

Ekol ma 5800 jednostek transportowych, w tym 1300 ciężarówek, 3900 naczep i nadwozi wymiennych oraz 600 kontenerów. W Europie posiada 26 magazynów o łącznej powierzchni 120 tys. m kw., 75 proc z obiektów to magazyny przeładunkowe od obsługi transportów częściowych. Stanowią one 40 proc. przewozów samochodowy reszta to transporty całosamochodowe. 

Firmy
Jaki los czeka poczty narodowe?
Firmy
Ciężka logistyka nabiera rozpędu
Firmy
Grupa Raben na ścieżce zakupów
Firmy
Jaka przyszłość poczty?
Materiał Promocyjny
Konieczność transformacji energetycznej i rola samorządów
Firmy
Raben przejął firmę w Holandii
Materiał Promocyjny
Sezon motocyklowy wkrótce się rozpocznie, a Suzuki rusza z 19. edycją szkoleń