W kurierce zaczyna być dla FedEx „pod górę”

Amerykański gigant skoncentruje się na naprawie funkcjonowania części kurierskiej, aby skuteczniej stawić czoła konkurencji.

Publikacja: 22.12.2024 12:50

W kurierce zaczyna być dla FedEx „pod górę”

FedEx

Foto: FedEx

Przychody FedEx za drugi kwartał roku obrachunkowego 2025 (zakończył się 30 listopada) wyniosły 22 mld dol., gdy rok wcześniej sięgały 22,2 mld. Zmalała także marża operacyjna do 4,8 proc.  5,8 proc. 

Konkurencyjny UPS zanotował w ostatnim kwartale marżę 8,9 proc., a w całym roku zarząd spodziewa się uzyskać 9,6 proc. Działający w nieco innych regionach geograficznych Deutsche Post DHL odnotował w trzecim kwartale 2024 roku ponad 6-procentowy wzrost przychodów, choć marża zmalała do 6,7 proc. z 7,1 proc. 

Czytaj więcej

PKP Cargo ma wreszcie prezesa

Zarząd FedEx postanowił wydzielić nowy giełdowy podmiot FedEx Freight. Podział na dwie spółki ma nastąpić w najbliższych 18 miesiącach. Rozdzielenie ma pomóc w rozwinięciu części kurierskiej (przychód w 2024 roku 78,3 mld dol.) i niezależnym rozwoju części drobnicowej (przychód 9,4 mld dol.). 

Więcej niż Ameryka

W odróżnieniu od wyceny akcji Amazona, których wartość w ostatnim roku wzrosła o ponad 71 proc., akcje FedEx zwyżkowały tylko o niecałe 28 proc., choć jest to i tak lepiej od blisko 33-procentowego spadku wyceny UPS. – Zmiany w dynamice rynku, rosnąca konkurencja i wewnętrzne problemy operacyjne sprawiają, że firma musi dostosować się do współczesnych realiów, aby utrzymać pozycję lidera – uważa prezes Last Mile Experts Marek Różycki. 

Wskazuje, że prawie 70 proc. przychodów FedEx pochodzi z rynku USA, co czyni firmę szczególnie wrażliwą na wahania gospodarcze i nasycenie rynku. – W obliczu globalizacji i ekspansji konkurencji FedEx musi zdywersyfikować swoje źródła przychodów, szczególnie na rynkach międzynarodowych – przekonuje prezes LME.

Uważa, że FedEx jako przewoźnik tradycyjny (legacy carrier), nie nadąża za dynamicznym rozwojem rynku e-commerce. – Struktura firmy, zaprojektowana pod kątem B2B, jest za mało elastyczna wobec potrzeb B2C, takich jak dostawy poza domem (z ang. Out of Home) i, w szczególności automatów paczkowych. Przykładem braku adaptacji jest zakończenie współpracy z Amazonem w 2019 roku, co osłabiło FedEx w kluczowym i szybko rozwijającym się rynku e-commerce – stwierdza Różycki. – Konkurenci, tacy jak Amazon i w Europie InPost, DPD czy DHL, agresywnie rozwijają sieci automatów paczkowych, które są wygodne dla klientów i efektywne kosztowo. FedEx nie zainwestował wystarczająco w tego typu infrastrukturę, pozostając w tyle w tej kluczowej dziedzinie – podkreśla prezes LME. 

Automaty paczkowe niezbędne

Przypomina, że zakup TNT Express w 2016 roku, zamiast poprawić sytuację, pogłębił problemy operacyjne. Integracja systemów była kosztowna i mało efektywna, a cyberatak NotPetya w 2017 roku ujawnił słabości infrastruktury. W efekcie FedEx nie poprawił swojej pozycji w Europie, gdzie nadal dominuje DHL w segmencie expres i DPD, GLS oraz InPost w segmencie standardowym. 

Czytaj więcej

KE cofnęła się pół kroku pod naporem przewoźników

Co gorsza, na kluczowym dla FedEx rynku USA, Amazon Logistics rozwija własną infrastrukturę dostaw, co dodatkowo zmniejsza udział FedEx w rynku. – W połączeniu z agresywnymi działaniami konkurencji musi znaleźć sposób, aby wyróżnić się, co raczej im się nie udaje – ocenia Różycki. 

Przewiduje, że firma będzie musiała zwiększyć nakłady (już planuje inwestycje warte ponad 5 mld dol.), aby zmniejszyć koszty. – Konieczne są inwestycje w infrastrukturę e-commerce i lepsze dostosowanie się do rynku przesyłek X2C (paczki od osób fizycznych i firm to osób fizycznych), aby sprostać rosnącym wymaganiom klientów indywidualnych oraz skutecznie rywalizować z Amazonem i innymi konkurentami. Podobnie niezbędna jest dywersyfikacja źródeł przychodów poprzez rozwój działalności na rynkach międzynarodowych oraz eksplorację nowych segmentów rynku – konkluduje prezes LME. 

Przychody FedEx za drugi kwartał roku obrachunkowego 2025 (zakończył się 30 listopada) wyniosły 22 mld dol., gdy rok wcześniej sięgały 22,2 mld. Zmalała także marża operacyjna do 4,8 proc.  5,8 proc. 

Konkurencyjny UPS zanotował w ostatnim kwartale marżę 8,9 proc., a w całym roku zarząd spodziewa się uzyskać 9,6 proc. Działający w nieco innych regionach geograficznych Deutsche Post DHL odnotował w trzecim kwartale 2024 roku ponad 6-procentowy wzrost przychodów, choć marża zmalała do 6,7 proc. z 7,1 proc. 

Pozostało jeszcze 87% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Firmy
Nadchodzą potężne turbulencje na rynku kurierskim
Firmy
Raben wchodzi do Szwajcarii
Firmy
Duńczycy jednak stawiają na Turcję
Firmy
Automaty paczkowe w sieciach otwartych czy zamkniętych?
Firmy
W trzecim kwartale InPost rósł dwa razy szybciej od rynku
Materiał Promocyjny
Nest Lease wkracza na rynek leasingowy i celuje w TOP10