Mroźnie rozgrzane do czerwoności

Szybko rozwija się rynek magazynów – mroźni. W nadchodzących latach spodziewane są na nim miliardowe inwestycje.

Publikacja: 30.01.2025 09:38

Mroźnie rozgrzane do czerwoności

Lineage, mroźnia w Lęborku

Foto: Lineage

Za miesiąc ruszy automatyczny magazyn mroźniczy New Cold wzniesiony w Nowym Modlinie. Mieści 94 tys. palet i większość klientów zajmie magazyn w 2025 roku. To drugi, po rozbudowanym w 2024 roku magazynie w Kutnie. Kutnowska hala zapewnia przechowywanie 112 tys. palet. – Już się w nim nie mieścimy, palet jest po sufit i przed nami decyzje dotyczące dalszego rozwoju infrastruktury – przypuszcza dyrektor handlowy NewCold Marcin Turski.  

Przypomina, że wybudowanie mroźni w Nowym Modlinie pochłonęło 115 mln euro, czyli pół mld zł. Zaznacza, że każda kolejna generacja magazynów mroźniczych jest coraz bardziej zautomatyzowana, a większe nakłady zwracają się najemcom w postaci niższych kosztów operacyjnych. – Nasz najnowszy magazyn w USA, w którym wdrożyliśmy roboty kompletujące palety, kosztował 300 mln dol. – wskazuje Turski. 

Decyzja w tym roku

Decyzja o rozbudowie zapadnie w tym roku. Będzie to jedna z wielu inwestycji firmy. W związku z dalszym zainteresowaniem ze strony rynku, NewCold zamierza kontynuować rozwój zarówno na świecie jak i w Polsce. W realizacji jest 10 lokalizacji NewCold, które rozszerzą sieć światową. Nowe obiekty powiększą pojemność magazynów o kolejne 800 tys. miejsc paletowych.

Newmark Polska wskazuje, że najwięcej nowych obiektów powstawało na Dolnym Śląsku (829 000 mkw.), w województwie mazowieckim (478 900 mkw.), w Polsce Centralnej (402 950 mkw.) oraz w województwie pomorskim (288 300 mkw.). Pomimo posiadania zabezpieczonych działek inwestycyjnych oraz planów realizacji projektów na terenie całej Polski deweloperzy nadal koncentrują się na sześciu głównych rynkach magazynowych, gdzie pod koniec ubiegłego roku w budowie pozostawało ponad 2,5 mln mkw., czyli prawie 90% ogólnego wolumenu powierzchni w przygotowaniu w skali kraju.

Czytaj więcej

Tak dobrze przewoźnicy kolejowi jeszcze nie mieli

Konkurentami są Frigo Logistics oraz Lineage. OBie firmy rozbudowały w ostatnich latach swoje zdolności magazynowe. Frigo Logistics posiada w Polsce dziesięć centrów dystrybucyjnych w Żninie, Błoniu koło Warszawy, Radomsku, Czeladzi, Żdżarach koło Szczecina, Lublinie oraz (po przejęciu firmy transportowej ARMIR) w Obornikach Wielkopolskich, Wrocławiu, Mysłowicach i Nowym Dworze Mazowieckim. Łącznie zatrudnia 550 pracowników.  

Lineage to amerykański fundusz REIT, który odkupił w 2020 roku działalność spółki Pago i ma sześć magazynów w Polsce, w tym dwa duże: w Gdańsku na 43 tys. palet i otwarty w 2024 roku w Lęborku na 40 tys. palet. 

Dystrybucja popularna

New Cold rozwija od dwóch lat spółkę New Cold Transport. Wykonuje przerzuty między fabrykami a magazynem w Kutnie, co czego wykorzystuje własne naczepy z łańcuchami w systemie Ancra. Pozwalają one załadować 33 palety w 2,5 minuty. – Usługę transportową realizujemy do magazynów centralnych Aldi, Stokrotki, Biedronki, Lidla i liczba odbiorców ciągle rośnie. W Nowym Modlinie wdrożymy podobny scenariusz od początku funkcjonowania lokalizacji. W marcu nastąpi rozruch działalności i wraz w kolejnymi klientami działalność dystrybucyjna nabierze rozpędu. W związku tym przewidujemy co najmniej podwojenie floty naczep chłodniczych – zapowiada Turski.

Czytaj więcej

Stagnacja gospodarcza bije w rejestracje ciężarówek

Także konkurencyjny Frigo Logistics odnotował wzrost przewozów. Firma przewiozła blisko 920 tys. palet, czyli o 16% więcej niż w 2023 roku oraz wydała ponad 47 mln kartonów, o 15% więcej w porównaniu do roku 2023. – Cały czas wprowadzamy szereg optymalizacji, dzięki którym jesteśmy w stanie jeszcze efektywniej przewozić powierzane nam towary, co w konsekwencji wpływa na obniżenie liczby kilometrów pokonanych w ramach operacji transportowych. Równocześnie, wraz z rozbudową i otwarciem magazynu-mroźni w Żninie, zwiększyliśmy liczbę naszych wolumenów i stąd zanotowaliśmy wzrost liczby przejechanych kilometrów w całym 2024 roku – tłumaczy prezes zarządu Frigo Logistics Kris Verbruggen.

Flota liczy 60 pojazdów własnych oraz 400 pojazdów należących do 150 podwykonawców. Firma jest w końcowym etapie realizacji planu inwestycyjnego o wartości 200 mln zł, który zwiększy możliwości dystrybucyjne w najbliższych latach. Frigo Logistics dostarcza produkty wymagające kontrolowanych temperatur do ponad 4500 punktów w całej Polsce.

Za miesiąc ruszy automatyczny magazyn mroźniczy New Cold wzniesiony w Nowym Modlinie. Mieści 94 tys. palet i większość klientów zajmie magazyn w 2025 roku. To drugi, po rozbudowanym w 2024 roku magazynie w Kutnie. Kutnowska hala zapewnia przechowywanie 112 tys. palet. – Już się w nim nie mieścimy, palet jest po sufit i przed nami decyzje dotyczące dalszego rozwoju infrastruktury – przypuszcza dyrektor handlowy NewCold Marcin Turski.  

Przypomina, że wybudowanie mroźni w Nowym Modlinie pochłonęło 115 mln euro, czyli pół mld zł. Zaznacza, że każda kolejna generacja magazynów mroźniczych jest coraz bardziej zautomatyzowana, a większe nakłady zwracają się najemcom w postaci niższych kosztów operacyjnych. – Nasz najnowszy magazyn w USA, w którym wdrożyliśmy roboty kompletujące palety, kosztował 300 mln dol. – wskazuje Turski. 

Pozostało jeszcze 81% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Firmy
Poczta ma miliardy zł w kieszeni, ale zmiany są nieuniknione
Materiał Promocyjny
Gospodarka natychmiastowości to wyzwanie i szansa
Firmy
Wielka Brytania będzie cała w barwach InPost
Firmy
Orlen Paczka na sprzedaż
Firmy
W kurierce zaczyna być dla FedEx „pod górę”
Firmy
Nadchodzą potężne turbulencje na rynku kurierskim
Materiał Promocyjny
Wystartowały tegoroczne ferie zimowe