Grupa Raben na ścieżce zakupów

Wiodący operator logistyczny w Polsce podsumował rok zakupów oraz inwestycji. Dokonał też pełnej integracji zakupionych wcześniej spółek w Austrii i Włoszech.

Publikacja: 03.03.2025 13:31

Grupa Raben na ścieżce zakupów

Foto: Raben

Grupa Raben zamknęła rok 2024 przychodem 2,15 mld euro, co oznacza ok. 10-procentowy wzrost w stosunku do 2023 roku. Wśród usług świadczonych przez operatora dominował transport drogowy (65%), mniejsze udziały miały logistyka kontraktowa (13%), FTL & Intermodal (9%), Fresh Logistics (7%), 4PL (2%), sea & air (2%) i pozostałe (2%). Konkurenci kontynentalni jak DB Schenker i lsaklani jak Rohlig Suus Logistics jeszcze nie ogłosili wyników.  

Grupa jest wiodącym operatorem drobnicowym w regionie Europy Środkowej i Wschodniej. – Kontynuowaliśmy naszą europejską ekspansję. Dzisiaj Grupa Raben ma swoje oddziały i sieć na piętnastu rynkach Europy, za chwilę powitamy w naszych strukturach kraj numer szesnaście – Szwajcarię – zwraca uwagę CEO Grupy Raben Ewald Raben. 

Czytaj więcej

Solaris z rekordowymi przychodami

Polska i Szwajcaria

Najwięcej inwestycji miało miejsce w Polsce. Zakończyła się rozbudowa terminali cross-dockowych w Cholerzynie i Kaliszu. Pod koniec lipca 2024 roku oddział Raben Logistics Polska w Białymstoku przeniósł się z Choroszczy do nowego, zeroemisyjnego obiektu w pobliskich Żółtkach. Znajduje się tam magazyn cross-dockowy o powierzchni 6000 m kw., wyposażony w 55 ramp do obsługi samochodów ciężarowych, przestrzenie biurowe, a dodatkowo obszerne place manewrowe i tereny zewnętrzne przeznaczone do użytku Raben. – Grupa uruchomiła dwa nowe, ważne centra logistyki kontraktowej – w Poznaniu i Wiskitkach – wylicza dyrektor zarządzający Raben Logistics Polska Wojciech Szafran. Są to największe przedsięwzięcia grupy w ub.r. Poznański obiekt ma 44 tys. m kw., a w Wiskitkach 110 tys. m kw. Magazyn znajduje się tuż przy samym węźle autostrady A2 i w pobliżu planowanego Centralnego Portu Komunikacyjnego. 

Najważniejszym wydarzeniem minionego roku na arenie europejskiej było podpisanie umowy ze szwajcarskim operatorem logistycznym Sieber Transport AG. Na mocy tego kontraktu zostanie utworzona spółka Raben Sieber AG, która rozpocznie działalność w drugim kwartale 2025 roku i będzie oferować kompleksowe usługi transportu drobnicowego w Szwajcarii i Europie. 

Czytaj więcej

Zbliża się fala protestów przewoźników

Rok 2024 to także sfinalizowane lub rozpoczęte inwestycje. Już w styczniu spółka Raben Lietuva UAB wprowadziła się do nowej siedziby w Kownie, znajdującej się w pobliżu autostrady A1 – głównej drogi szybkiego ruchu na Litwie. W skład nowoczesnego obiektu wchodzi 6400 m kw. powierzchni magazynowej (na potrzeby cross-dockingu i logistyki kontraktowej) oraz 800 m kw. przestrzeni biurowej. Na początku drugiego kwartału finalnie oddano do użytku oddział w Niemczech – w Neutraubling pod Ratyzboną. Magazyn liczący 4600 m kw. powierzchni przeładunkowej jest w stanie dziennie obsłużyć 45-50 ciężarówek, a dopełnienie tego stanowią biura o powierzchni 600 m kw. Dzięki panelom fotowoltaicznym na dachu i pompom ciepła w ujęciu rocznym obiekt spełnia standardy zerowej emisji. 

Grecja i Ukraina

Spółka Raben Intertrans działająca na rynku greckim rozpoczęła rozbudowę swoich struktur. Grupa Raben zainwestuje 10 mln euro w Salonikach w centrum logistyczne o niemal zerowej emisji. Obejmie magazyn typu cross-dock o powierzchni 4000 m kw. z 40 rampami załadunkowymi/rozładunkowymi i komorą chłodniczą na produkty spożywcze oraz 700 m kw. biur. Poszerzy ofertę logistyki kontraktowej i dystrybucji krajowej o produkty świeże.

W minionym roku nastąpiła pełna integracja rynku austriackiego i włoskiego z Grupą Raben, czego potwierdzeniem były zmiany nazwy: z Raben Bexity na Raben Logistics Austria GmbH oraz z Raben SITTAM na Raben Italy S.r.l. W Austrii biznes skupiał się na rozwoju rozwiązań transportowych przyjaznych dla środowiska, w szczególności przewozów koleją. Natomiast Włochy mogły się pochwalić uruchomieniem wielu nowych połączeń międzynarodowych: z Polską, Niemcami, Czechami, Austrią, Holandią i Francją. 

Czytaj więcej

Rumunia, nowa ziemia obiecana

Mimo trwającej już trzeci rok wojny nie ustała działalność Grupy Raben w Ukrainie. W 2024 roku transport drogowy na tamtejszym rynku zachował stabilność dzięki rozwinięciu alternatywnych rozwiązań logistycznych i poprawie infrastruktury. Zlokalizowanie magazynów i centrów przeładunkowych w strategicznych regionach i rozwój sieci transportowej pozwoliły zwiększyć efektywność dystrybucji krajowej. W tych wymagających warunkach dobrze radziła sobie także logistyka kontraktowa. 

Dużym osiągnięciem dla całej Grupy było przyznanie jej tytułu Amazon Preferred Carrier (Preferowany Przewoźnik Amazon). Sprzedawcy platformy mogą wybrać Raben dla dostaw do magazynów Amazon w Polsce, Czechach, Niemczech oraz Włoszech. – Nadchodzące miesiące przyniosą faktyczne rozpoczęcie działalności na rynku szwajcarskim i kolejnych inwestycji, m.in. w Rumunii, jak również uruchomienie nowych oddziałów w Czechach i na Słowacji – zapowiada Ewald Raben. 

Grupa Raben zamknęła rok 2024 przychodem 2,15 mld euro, co oznacza ok. 10-procentowy wzrost w stosunku do 2023 roku. Wśród usług świadczonych przez operatora dominował transport drogowy (65%), mniejsze udziały miały logistyka kontraktowa (13%), FTL & Intermodal (9%), Fresh Logistics (7%), 4PL (2%), sea & air (2%) i pozostałe (2%). Konkurenci kontynentalni jak DB Schenker i lsaklani jak Rohlig Suus Logistics jeszcze nie ogłosili wyników.  

Grupa jest wiodącym operatorem drobnicowym w regionie Europy Środkowej i Wschodniej. – Kontynuowaliśmy naszą europejską ekspansję. Dzisiaj Grupa Raben ma swoje oddziały i sieć na piętnastu rynkach Europy, za chwilę powitamy w naszych strukturach kraj numer szesnaście – Szwajcarię – zwraca uwagę CEO Grupy Raben Ewald Raben. 

Pozostało jeszcze 86% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Firmy
Jaka przyszłość poczty?
Firmy
Raben przejął firmę w Holandii
Firmy
Mroźnie rozgrzane do czerwoności
Firmy
Poczta ma miliardy zł w kieszeni, ale zmiany są nieuniknione
Materiał Promocyjny
Zrównoważony rozwój: biznes między regulacjami i realiami
Firmy
Wielka Brytania będzie cała w barwach InPost
Materiał Promocyjny
Zrozumieć elektromobilność, czyli nie „czy” tylko „jak”