Ciężka logistyka nabiera rozpędu

Po słabej pierwszej połowie roku, operatorzy logistyczni zanotowali poprawę wyników w ostatnim kwartale i spodziewają się utrzymania dobrego trendu. Koniunkturę napędza spedycja morska.

Publikacja: 04.03.2025 16:05

Ciężka logistyka nabiera rozpędu

Foto: Mat.prasowe

W 2024 roku przychody Kuehne + Nagel wzrosły o 4 proc. r/r do 24 802 mln franków szwajcarskich, ale w ostatnim kwartale o 19 proc. w stosunku do analogicznego okresu roku 2023. DSV zanotował całoroczny wzrost przychodów o 1,2 proc. do 42 974 mln koron duńskich, zaś w ostatnim kwartale poprawa sięgnęła 3,6 proc. Grupa Raben poprawiła przychody o 10 proc. do 2,15 mld euro. 

Lepsze warunki handlowe widoczne są także w zysku EBIT, który w K+N w całym 2024 roku zmalał o 13 proc. do 1903 mln franków szwajcarskich (pomimo cięcia kosztów), ale w ostatnim kwartale poprawił się o 31 proc. do 322 mln franków. – Jesteśmy przekonani, że pomyślny rozwój czeka nas w tym roku – zapewnił prezes zarządu Kuehne+Nagel International Joerg Wolle.  

Czytaj więcej

Nie widać końca spadków rejestracji naczep

EBIT w DSV zmalał w całym 2024 roku o 8,4 proc. do 16 096 mln koron, zaś w ostatnim kwartale lekko poprawił się o 0,2 proc. do 3936 mln koron. Zarząd firmy prognozuje utrzymanie dobrego trendu w bieżącym roku i EBIT sięgający 15 500-17 500 koron. 

DSV zaznacza, że transakcja zakupu DB Schenker przebiega prawidłowo i powinna być zakończona w drugim kwartale 2025 roku. 

W pierwszej połowie 2024 roku spółka DB Schenker zanotowała spadek przychodów o 6,6 proc. do 9415 mln euro (spółka nie opublikowała jeszcze nowszych danych), zaś EBIT zmalał o 16,9 proc. do 520 mln euro. 

Dla dużych graczy wzrost obrotów przyniosła spedycja morska. Obroty działu w K+N powiększyły się w całym roku o 8 proc. do 9,3 mld franków przy transporcie 4,3 mln TEU, zaś w ostatnim kwartale o 44 proc. K+N zakupił jesienią w USA firmę IMC Logistics z Collierville, Tennessee. Specjalizuje się ona w całościowej obsłudze i spedycji morskiej, transportując 2,2 mln TEU rocznie. 

DSV poprawił pod koniec roku udział w spedycji morskiej i skorzystał na rosnącej liczbie przesyłek kontenerowych. W całym roku dział zwiększył przychody o 3 proc. a w ostatnim kwartale o 13,8 proc. Jednak marża na kontenerze zmalała w ostatnim kwartale do 10,8 proc., gdy rok wcześniej sięgała 13,2 proc. 

Spedycja lotnicza zanotowała skromniejszą dynamikę przyrostu, wynoszącą w przypadku K+N w całym roku 5 proc. i w ostatnim kwartale 10 proc. W DSV ten dział zmniejszył zysk brutto w całym roku o 9,9 proc., ale w ostatnim kwartale zatrzymał spadkowy trend i wykazał 2,9 proc. wzrostu. 

Czytaj więcej

Rośnie popyt na magazyny, rok zapowiada się lepiej niż poprzedni

Spedycja drogowa K+N zanotowała 2-procentowy spadek przychodów w całym 2024 roku, jedynie czwarty kwartał przyniósł 2-procentową poprawę. Nieco lepszą dynamikę wykazał dział drogowy w DSV, który rok miniony zamknął delikatnym wzrostem o 1,8 proc. zaś ostatnim kwartale dynamika wzrosła do 6 proc., co jednak odbiło się na malejącej marżowości (sięgnęła 3,3 proc. gry rok wcześniej wynosiła 5 proc.). 

Logistyka kontraktowa w K+N zmniejszyła obroty w 2024 roku o 1 proc., ale ostatni kwartał już przyniósł poprawę i wzrost o 6 proc. W DSV cały rok zamknął się 0,3-proceptowym wzrostem przychodów, a ostatni kwartał przyniósł 11-procentowa poprawę przy marży sięgającej 8,7 proc. (10 proc. rok wcześniej).

W 2024 roku przychody Kuehne + Nagel wzrosły o 4 proc. r/r do 24 802 mln franków szwajcarskich, ale w ostatnim kwartale o 19 proc. w stosunku do analogicznego okresu roku 2023. DSV zanotował całoroczny wzrost przychodów o 1,2 proc. do 42 974 mln koron duńskich, zaś w ostatnim kwartale poprawa sięgnęła 3,6 proc. Grupa Raben poprawiła przychody o 10 proc. do 2,15 mld euro. 

Lepsze warunki handlowe widoczne są także w zysku EBIT, który w K+N w całym 2024 roku zmalał o 13 proc. do 1903 mln franków szwajcarskich (pomimo cięcia kosztów), ale w ostatnim kwartale poprawił się o 31 proc. do 322 mln franków. – Jesteśmy przekonani, że pomyślny rozwój czeka nas w tym roku – zapewnił prezes zarządu Kuehne+Nagel International Joerg Wolle.  

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Firmy
Grupa Raben na ścieżce zakupów
Firmy
Jaka przyszłość poczty?
Firmy
Raben przejął firmę w Holandii
Firmy
Mroźnie rozgrzane do czerwoności
Materiał Promocyjny
Zrównoważony rozwój: biznes między regulacjami i realiami
Firmy
Poczta ma miliardy zł w kieszeni, ale zmiany są nieuniknione
Materiał Promocyjny
Zrozumieć elektromobilność, czyli nie „czy” tylko „jak”