Mniejsza strata i lepsze wyniki operacyjne Poczty Polskiej

Spółka raportuje poprawę sytuacji finansowej, ale do sanacji jeszcze daleko, spółka przygotowuje się do wdrożenia nowych systemów informatycznych.

Publikacja: 05.05.2025 20:43

Poczta Polska wynajęła na 3 lata 25 elektrycznych chińskich samochodów dostawczych.

Poczta Polska

Poczta Polska wynajęła na 3 lata 25 elektrycznych chińskich samochodów dostawczych.

Foto: Poczta Polska

Poczta Polska zamknęła 2024 rok przychodami ponad 6790 mln zł, większymi o 3 proc. w stosunku do 2023 roku. EBITDA osiągnęła 42 mln zł, co stanowi znaczną poprawę w porównaniu do minus 591 mln zł w 2023 roku. Strata brutto zmniejszyła się o ponad 515 mln zł (z minus 745 mln zł do minus 230 mln zł), a strata netto spadła o ponad 408 mln zł (z 621 mln zł do 213 mln zł). Przepływy pieniężne netto z działalności operacyjnej wzrosły o 710 mln zł. 

Zarząd Poczty Polskiej podkreśla, że znacząca poprawa wyników finansowych to pierwsze efekty transformacji. „Te wyniki to efekt wdrażania planu transformacji i działań optymalizacyjnych, mimo presji kosztowej związanej m. in. z rosnącą płacą minimalną” zapewnia spółka. 

Czytaj więcej

Czy Gdańsk skorzysta na wojnie celnej?

Prezes Poczty Polskiej Sebastian Mikosz wymieniał jako kluczowe obszary transformacji wejście na rynek e-Doręczeń, aktywizację spółki na rynku usług finansowych (wraz z Bankiem Pocztowym i Pocztą Polską Finanse) oraz modernizację placówek i przemyślenie działalności sprzedaży detalicznej. Poczta zmniejszyła zatrudnienie o ponad 6 tys. osób do 51 tys. 

NSZZ „Solidarność” wyraziła „zdecydowany sprzeciw wobec destrukcyjnych działań kierownictwa Poczty Polskiej SA, które doprowadziły do masowych zwolnień oraz likwidacji Zakładowego Układu Zbiorowego Pracy.” Związkowcy uważają, że „Obecna polityka zarządu stanowi poważne zagrożenie dla interesu publicznego oraz bezpieczeństwa kraju!”

Poprawa operacyjna

Według marcowych danych Poczty Polskiej, w usłudze Pocztex ponad 95 proc. przesyłek dotarło do adresata następnego dnia po nadaniu. To oznacza utrzymanie tzw. standardu D+1, najbardziej pożądanego na rynku. Terminowość pocztowych paczek ekonomicznych i priorytetowych wyniosła 98-99 proc., a terminowość listów priorytetowych (D+3) utrzymuje się na poziomie 94 proc. – Jest to istotna poprawa, ale nie są to jeszcze tak wysokie standardy, jak oferują firmy kurierskie. Zazwyczaj deklarują one terminowość dostarczenia przesyłki w następnym dniu roboczym na poziomie około 97-98 proc. i większości je dotrzymują. Dla nich niedoręczenie przesyłki kolejnego dnia wiąże się z kosztami magazynowania przesyłki, ale także z niezadowoleniem klienta – podkreśla prof. Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu Arkadiusz Kawa. 

Czytaj więcej

Największy producent naczep ma blisko 150 mln zł strat

Poczta Polska modernizuje systemy IT, centralizując je i modernizując infrastrukturę. Spółka jest w trakcie ogłaszania i rozstrzygania wartych 400 mln zł przetargów. W kwietniu założył dymisję odpowiedzialny za cyfryzację spółki Dariusz Śpiewak, zastąpiony przez Rafała Kasprzaka. Śpiewak został dyrektorem wykonawczym spółki Polskie Elektrownie Jądrowe. 

Sygnałem poprawy sytuacji był marcowy komunikat o premiach dla pracowników. – Decyzją zarządu Poczty Polskiej w drugiej połowie roku pracownikom spółki zostaną wypłacone premie roczne o łącznej wartości 200 mln zł. W przeliczeniu na ok. 45 tys. pracowników daje to średnio 4800 zł brutto na osobę – podliczyła Poczta Polska. 

Państwowa kroplówka

W marcu Ministerstwo Aktywów Państwowych wypłaciło Poczcie Polskiej dotację celową 963,6 mln zł na pokrycie kosztów świadczenia powszechnych usług pocztowych za 2023 rok. 

Prof. Kawa podkreśla, że problemem jest kurczenie się rynku, co jest spowodowane głównie cyfryzacją i większą dostępnością, lepszych jakościowo, usług KEP. – Operator wyznaczony musi utrzymywać kosztowną infrastrukturę, która stanowi swoistą infrastrukturę krytyczną - tak istotną w kontekście bezpieczeństwa państwa. Z tego powodu usługi te powinny być dofinansowane przez państwo, tak jak to ma miejsce w wielu innych krajach – zaznacza prof. UE w Poznaniu. 

Czytaj więcej

Przewoźnicy ustawili się w kolejce po ciężarówki

Urząd Komunikacji Elektronicznej w raporcie za 2023 rok podliczył, że operator wyznaczony zrealizował 406,7 mln usług powszechnych, co przełożyło się na 2,9 mld zł przychodu, z czego w obrocie zagranicznym 10,1 proc. W porównaniu do roku 2022 zarówno w obrocie krajowym jak i w obrocie zagranicznym spadki liczby doręczonych przesyłek sięgnęły odpowiednio 5,5 proc. i 10,5 proc. 

Udział przesyłek listowych wyniósł 98,3 proc. ilości ogółem, zaś udział usług powszechnych w usługach pocztowych ogółem wyniósł odpowiednio 20,0 proc. ilości oraz 17,6 proc. wartości. 

Poczta Polska zamknęła 2024 rok przychodami ponad 6790 mln zł, większymi o 3 proc. w stosunku do 2023 roku. EBITDA osiągnęła 42 mln zł, co stanowi znaczną poprawę w porównaniu do minus 591 mln zł w 2023 roku. Strata brutto zmniejszyła się o ponad 515 mln zł (z minus 745 mln zł do minus 230 mln zł), a strata netto spadła o ponad 408 mln zł (z 621 mln zł do 213 mln zł). Przepływy pieniężne netto z działalności operacyjnej wzrosły o 710 mln zł. 

Pozostało jeszcze 89% artykułu
Firmy
Europa na Celowniku: Czy chińscy kurierzy podbiją Europę?
Firmy
InPost kupuje doręczyciela przesyłek w Wielkiej Brytanii
Firmy
Zainteresowanie Orlen Paczką rośnie – możliwa sprzedaż operatora?
Firmy
Europa opanowana, czas na inne rynki
Firmy
W Polsce wyrósł trzeci największy operator logistyczny w Europie
Materiał Promocyjny
Lenovo i Motorola dalej rosną na polskim rynku