Blockchain, bo o niej mowa, dotychczas kojarzona była głównie z sektorem finansowym. Ale ta technologia ma wiele do zaoferowania także branży logistycznej, automatyzując miliony procesów, przyspieszając realizację zamówień i dostaw oraz zwiększając bezpieczeństwo transakcji finansowych.
Jedno z niedawno opublikowanych badań Boston Consulting Group dowodzi, że aż 88 proc. profesjonalistów z branży logistycznej wierzy, iż blockchain wywrze istotny wpływ na rozwój sektora. Szybka adaptacja tej technologii w branży TSL to tylko kwestia czasu. Dowodzi tego zresztą projekt realizowany m.in. przez firmy Editel, GS1 Austria, EY, DB Schenker oraz Wiedeński Uniwersytet Ekonomii i Biznesu. Wspólne przedsięwzięcie pod nazwą Blockchain Initiative Logistik bada możliwości wykorzystania rozproszonych rejestrów w transporcie i logistyce – począwszy od digitalizacji dokumentów przewozowych tak, by były one cyfrowo dostępne dla wszystkich uczestników procesów logistycznych na każdym etapie łańcucha dostaw. Chodzi o to, by wszyscy (pracownicy fabryk i magazynów, dyspozytorzy, kierowcy i odbiorcy końcowi) nie tylko mieli do nich wgląd z poziomu dowolnego urządzenia, ale mogli je również w razie potrzeby edytować i zmieniać w czasie rzeczywistym, natychmiast informując o naniesionych zmianach, opóźnieniach czy sugestiach.
Czytaj więcej w: Magazyny zaawansowanej technologii
Autorzy wspomnianej inicjatywy przewidują, że dzięki temu rozwiązaniu uda się zautomatyzować ok. 75 mln procesów logistycznych w austriackich firmach oraz – z racji odejścia od stosowania tradycyjnych, papierowych dokumentów – oszczędzić aż 12 mln arkuszy papieru rocznie.
– Technologia łańcucha bloków stanowi doskonałe uzupełnienie elektronicznej wymiany danych, której założeniem jest całkowita cyfryzacja obiegu dokumentów. Dziś, branża logistyczna nadal w ogromnej mierze jest analogowa – listy przewozowe, druki zamówień, potwierdzenia odbioru, konosamenty, certyfikaty czy deklaracje towarów specyficznych wystawiane są i wymieniane bardzo często w postaci papierowej. Nie wspominając o fakturach, których tylko w Polsce wystawia się łącznie 1,5 mld sztuk każdego roku – aż 94 proc. z nich dociera do kontrahentów w takiej właśnie formie – wylicza Tomasz Kuciel, prezes Edisona, firmy należącej do grupy Editel specjalizującej się w cyfryzacji komunikacji b2b.