Ekoenergetyka – Polska planuje uruchomić do końca 2023 roku serię stacji ładowania o mocy od 750 do 1500 kW. Ultraszybkie ładowarki w testowych hubach ładowania dla pasażerskich i ciężkich pojazdów elektrycznych staną w Niemczech i Polsce. W planie są 22 miejsca w obu krajach.
Czytaj więcej w: Przewoźnicy nie chcą ciężarówek na prąd i wodór
Czas ładowania pojazdu z rozwijanej w centrum badawczym Ekoenergetyki stacji o mocy startowej 750 kW wyniesie odpowiednio 1 minutę i 7 minut (przy zakładanym zużyciu energii 20 kWh/100 km i 90 kWh/100 km). Oznacza to, że do przejechania 400 km w przypadku dostawczaka o dmc do 3,5 tony wystarczą 4 minuty ładowania. W przypadku ciężarówki o dmc 16 ton to jedynie niecałe pół godziny, czyli czas przewidziany na wymaganą przepisami przerwę w pracy kierowcy.
Czytaj więcej w: Teoretycznie elektryczna ciężarówka już się opłaca
Do tej pory wśród producentów samochodów ciężarowych trwa dyskusja, w jaki sposób ładować akumulatory elektrycznych ciężarówek. Część obstaje przy ładowaniu napowietrznym (ciągłym), część przy zasilaniu chwilowym, z gniazdka. Oba nie są sprawdzone w praktyce. Oba rozwiązania będą wymagały miliardowych inwestycji po stronie energetyki.