Tachografy smart II generacji staną się obowiązkowe w nowych pojazdach o dmc powyżej 3,5 tony od 21 sierpnia 2023 roku, od 1 grudnia 2024 roku wszystkie użytkowane pojazdy o dmc powyżej 3,5 tony będą musiały być w nie wyposażone. Samochody dostawcze o dmc od 2,5 do 3,5 tony będą musiały je otrzymywać od 1 lipca 2026 roku.
Czytaj więcej w: Koniec z wwożeniem do Polski śmieci
Do przesyłu używane są fale krótkiego zasięgu (DSRC). Tachograf zdalnie prześle informacje pobrane z tachografu, karty kierowcy i porówna dane. W ten sposób mundurowi będą typować z dużym prawdopodobieństwem pojazdy, których kierowcy łamią reguły np. czasu pracy.
Czytaj więcej w: Nowe myto w nowym roku
Holenderski Inspektorat ds. Środowiska Człowieka i Transportu (ILT) ma w próbach systemy trzech producentów. Inspektorat chce zdobyć doświadczenie z tą formą nadzoru w 2021 roku i porówna właściwości systemów w okresie próbnym. Ponadto inspektorzy sprawdzają, które dane odczytywane przez urządzenie DSRC mają znaczenie przy wyborze pojazdów do inspekcji.