Nowe myto w nowym roku

Wraz z nowym systemem poboru opłat Ministerstwo Infrastruktury będzie mogło łatwo powiększyć siec dróg płatnych dla ciężarówek.

Publikacja: 28.04.2021 14:09

Nowe myto w nowym roku

Foto: Fot. viaToll

Ministerstwo Infrastruktury przyznaje, że sieć płatnych dróg będzie sukcesywnie powiększana. Nie podaje harmonogramu, ale można spodziewać się, że ustabilizowanie nowego, satelitarnego systemu e-Toll otworzy techniczne możliwości łatwego objęcia mytem nowych dróg oraz nowelizacji stawek. Ostatnie wydłużenie miało miejsce w 2017 roku, a długość płatnych dróg wynosi 3660 km.

Ministerstwo wstrzymało się od wydłużania długości płatnych dróg, ponieważ wpływy w systemie mikrofalowym poboru myta nie pokryłyby kosztów doposażenia nowych odcinków. Dopiero wdrożenie satelitarnego systemu obniży nakłady zmian i zapewni ich dochodowość. Do wydłużenia myta nawołuje Zespół Doradców Gospodarczych TOR oraz Instytut Staszica. Można spodziewać się, że w 2022 roku resort wydłuży sieć dróg płatnych dla samochodów ciężarowych. Ministerstwo nie mówi nic o nowych stawkach, ale ich wzrosty są niewkluczone.

Czytaj więcej w: E-Toll bez OBU i kart flotowych

W Senacie jest procedowany przygotowany przez Ministerstwo Finansów projekt ustawy o zmianie ustawy o autostradach płatnych oraz Krajowym Funduszu Drogowym oraz niektórych innych ustaw (druk nr 1073), który zakłada waloryzację wysokości stawek za przejazd pojazdów ciężkich w oparciu o poziom inflacji.

Także przewoźnicy domagają się preferencyjnych stawek dla ciężarówek Euro VI. Uważają, ze skoro inwestują miliardy w nowy tabor, państwo powinno wspierać ich atrakcyjnymi stawkami dostępu do dróg dla pojazdów Euro VI. Samochody Euro VI są w sprzedaży od 2015 roku. ViaToll ma 4 rodzaje stawek w podziale na klasy Euro: do Euro II, Euro III, Euro IV oraz Euro V i powyżej.

Modernizacja parku samochodów ciężarowych widoczna jest po malejących wpływach z myta. W 2020 roku do viaToll wpłynęło z opłat drogowych za przejazdy pojazdów ciężkich 1,76 mld zł, tyle samo co w 2018 roku (w 2019 roku było to 1,77 mld zł).

Czytaj więcej w: Braki półprzewodników stawiają pod znakiem zapytania wdrożenie e-Toll

W 2018 roku samochody ciężkie przejechały 6 163,53 mln km (liczba transakcji wyniosła 984,82 mln), zaś w 2020 roku przebiegi były o 7,2 proc. większe, a liczba transakcji wzrosła o 4,8 proc.

Mniejsze wpływy w przeliczeniu na przejechany dystans są wynikiem modernizacji flot i rosnącej liczby pojazdów spełniających najnowszą normę Euro VI. Pojazd o dmc powyżej 12 ton klasy Euro V i Euro VI zapłaci na autostradzie i drodze ekspresowej 0,20 zł za km, gdy Euro II ma dwa razy wyższą stawkę. W przypadku dróg krajowych stawki wynoszą (odpowiednio) 0,16 i 0,32 zł.

Ponieważ flota jest coraz młodsza, wpływy z myta spadają. W 2018 roku udział w ruchu pojazdów ciężkich klasy Euro VI sięgnął 30,6 proc., gdy w 2020 roku 46 proc. Zarazem udział pojazdów Euro V zmalał z 50,3 proc. do 43,3 proc.

Czytaj więcej w: Od tych testów zależy przyszłość e-Toll

Na drogach niższych kategorii także wzrósł odsetek pojazdów Euro VI (z 24,3 proc. do 39,2 proc. na ekspresówkach oraz z 23,5 do 38,6 proc. na drogach krajowych), ale na tych klasach dróg nadal są najpopularniejsze samochody Euro V (w 2020 roku stanowiły 44,4 proc. ruchu na ekspresówkach oraz 43 proc. na krajówkach).

Chociaż przejazd po autostradach jest najdroższy, to na skutek modernizacji floty, w grudniu 2020 roku średnia opłata za kilometr wyniosła na autostradzie 0,267 zł, zaś na drodze ekspresowej 0,2854 zł. Pokonanie kilometra drogą krajową kosztowało średnio 0,2245 zł.

Na koniec 2020 roku w systemie viaToll było zarejestrowanych 1,6 mln pojazdów, w tym 91 proc. stanowiły samochody o dmc powyżej 3,5 tony. W całej historii viaToll w systemie zarejestrowano ponad 4 mln pojazdów.

Ministerstwo Infrastruktury przyznaje, że sieć płatnych dróg będzie sukcesywnie powiększana. Nie podaje harmonogramu, ale można spodziewać się, że ustabilizowanie nowego, satelitarnego systemu e-Toll otworzy techniczne możliwości łatwego objęcia mytem nowych dróg oraz nowelizacji stawek. Ostatnie wydłużenie miało miejsce w 2017 roku, a długość płatnych dróg wynosi 3660 km.

Ministerstwo wstrzymało się od wydłużania długości płatnych dróg, ponieważ wpływy w systemie mikrofalowym poboru myta nie pokryłyby kosztów doposażenia nowych odcinków. Dopiero wdrożenie satelitarnego systemu obniży nakłady zmian i zapewni ich dochodowość. Do wydłużenia myta nawołuje Zespół Doradców Gospodarczych TOR oraz Instytut Staszica. Można spodziewać się, że w 2022 roku resort wydłuży sieć dróg płatnych dla samochodów ciężarowych. Ministerstwo nie mówi nic o nowych stawkach, ale ich wzrosty są niewkluczone.

Przewozy
Adriatyckie portowe tygrysy
Przewozy
Ceny spadają szybciej niż przewozy
Przewozy
Prognozy dla rynku TSL na 2023 rok. Spowolnienie we wszystkich sektorach
Przewozy
Złe prognozy dla transportu
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Przewozy
Zleceniodawcy już wydłużają terminy płatności