Ministerstwo Infrastruktury przyznaje, że sieć płatnych dróg będzie sukcesywnie powiększana. Nie podaje harmonogramu, ale można spodziewać się, że ustabilizowanie nowego, satelitarnego systemu e-Toll otworzy techniczne możliwości łatwego objęcia mytem nowych dróg oraz nowelizacji stawek. Ostatnie wydłużenie miało miejsce w 2017 roku, a długość płatnych dróg wynosi 3660 km.
Ministerstwo wstrzymało się od wydłużania długości płatnych dróg, ponieważ wpływy w systemie mikrofalowym poboru myta nie pokryłyby kosztów doposażenia nowych odcinków. Dopiero wdrożenie satelitarnego systemu obniży nakłady zmian i zapewni ich dochodowość. Do wydłużenia myta nawołuje Zespół Doradców Gospodarczych TOR oraz Instytut Staszica. Można spodziewać się, że w 2022 roku resort wydłuży sieć dróg płatnych dla samochodów ciężarowych. Ministerstwo nie mówi nic o nowych stawkach, ale ich wzrosty są niewkluczone.
Czytaj więcej w: E-Toll bez OBU i kart flotowych
W Senacie jest procedowany przygotowany przez Ministerstwo Finansów projekt ustawy o zmianie ustawy o autostradach płatnych oraz Krajowym Funduszu Drogowym oraz niektórych innych ustaw (druk nr 1073), który zakłada waloryzację wysokości stawek za przejazd pojazdów ciężkich w oparciu o poziom inflacji.
Także przewoźnicy domagają się preferencyjnych stawek dla ciężarówek Euro VI. Uważają, ze skoro inwestują miliardy w nowy tabor, państwo powinno wspierać ich atrakcyjnymi stawkami dostępu do dróg dla pojazdów Euro VI. Samochody Euro VI są w sprzedaży od 2015 roku. ViaToll ma 4 rodzaje stawek w podziale na klasy Euro: do Euro II, Euro III, Euro IV oraz Euro V i powyżej.