E-Toll bez OBU i kart flotowych

Przewoźnicy niepokoją się, że nie będzie jak zapłacić za myto.

Publikacja: 03.04.2021 16:21

E-Toll bez OBU i kart flotowych

Foto: Fot GDDKiA

Już 1 lipca e-Toll zastąpi dotychczasowy system poboru myta. Z ankiety Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych wynika, że OBU jest preferowaną metodą płatności. KAS szacuje, że w użyciu jest 800 tys. urządzeń. Na ich wymianę będą 3 tygodnie czerwca.

Czytaj więcej w: Przewoźnicy nie chcą ciężarówek na prąd i wodór

Nawet jeśli większość ciężarówek będzie używać przygotowaną przez KAS darmową aplikację i tak niezbędnych będzie kilkaset tys. OBU. Ktoś musi zamówić te urządzenia, a więc pokryć koszty. KAS podała, że certyfikowany jest już jeden dostawca OBU. To Geobox Łukasz Szlagor.

Co piąty przewoźnik posługuje się kartą paliwową do opłacania myta. Jednak ta opcja może wygasnąć po 1 lipca wraz z zamknięciem viaToll.

Należąca do Grupy WB Electronics spółka PolCam Systems chce świadczyć usługi pośrednictwa między KAS i operatorami kart flotowych. Spółka wygrała przetarg z ofertą 5,4 mln zł brutto, gdy KAS przewidywał koszty na poziomie 30,6 mln zł brutto.

Czytaj więcej w: Czy czeka nas zawał systemu poboru opłat drogowych?

Zaskakuje nie tylko niska cena, ale i odwrócenie zasad płatności. Na całym świecie to operatorzy kart są wynagradzani kilkuprocentową marżą z obrotu za przyprowadzenie klienta. Tymczasem PolCam żąda od operatorów kart opłat za rejestrację pojazdów i miesięcznego abonamentu za każdy pojazd.

Możliwe, że ta nietypowa sytuacja wynika z zastrzeżenia KAS, które nie przewiduje wynagrodzenia dla operatorów, jednak prawdopodobnie oznacza to, że operatorzy kart flotowych obciążą dodatkowymi opłatami przewoźników.

Czytaj więcej w: Przewoźnicy zakładają firmy w Niemczech

Nie jest pewne, czy to rozwiązanie się przyjmie. Nie wykluczone, że operatorzy kart flotowych nie będą oferować przewoźnikom opłat myta.

KAS cały czas prowadzi certyfikację kolejnych dostawców OBU i ZSL, więc sytuacja może zmienić się na korzyść przewoźników.

Już 1 lipca e-Toll zastąpi dotychczasowy system poboru myta. Z ankiety Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych wynika, że OBU jest preferowaną metodą płatności. KAS szacuje, że w użyciu jest 800 tys. urządzeń. Na ich wymianę będą 3 tygodnie czerwca.

Czytaj więcej w: Przewoźnicy nie chcą ciężarówek na prąd i wodór

Pozostało 82% artykułu
Przewozy
Na drodze do zrównoważonego łańcucha dostaw
Przewozy
Adriatyckie portowe tygrysy
Przewozy
Boom eksportowy polskiej żywności: czy trend będzie trwały?
Przewozy
Ceny spadają szybciej niż przewozy
Przewozy
Prognozy dla rynku TSL na 2023 rok. Spowolnienie we wszystkich sektorach