Od tych testów zależy przyszłość e-Toll

W tym tygodniu KAS przeprowadzi audyty bezpieczeństwa i testy wydajnościowe systemu e-Toll.

Publikacja: 19.04.2021 16:43

Od tych testów zależy przyszłość e-Toll

Foto: Fot. GDDKiA

Krajowa Administracja Skarbowa rozpocznie w tym tygodniu kluczowe próby dla systemu e-Toll. – Kończymy konfigurację środowiska produkcyjnego e-Toll i na nim będą przeprowadzone oba typy testów – wyjaśnia pełnomocnik ministra finansów ds. informatyzacji Przemysław Koch.

ViaToll do końca września

Jeżeli system zaliczy testy, KAS uruchomi e-Toll w połowie czerwca. W takiej sytuacji przewoźnicy będą mieli ponad 3 miesiące na przejście na nowy system e-Toll. Sejm zgodził się, aby dotychczasowy system poboru myta viaToll pracował maksymalnie do końca września. W połowie maja nowela trafi do Senatu i tydzień później znów do Sejmu.

Czytaj więcej w: Trzy możliwości wynagradzania kierowców

– Patrząc na kalendarz prac legislacyjnych, wejście w życie znowelizowanego pakietu ustaw może nastąpić najszybciej w pierwszej połowie czerwca – ocenia dyrektor Departamentu Transportu ZMPD Piotr Mikiel. Podkreśla, że nie zakończyły się jeszcze prace parlamentarne. Jednocześnie zwraca uwagę, że choć uchwalona przez Sejm ustawa przewiduje wydłużanie maksymalnego terminu funkcjonowania starego systemu, to w praktyce będzie mogło to nastąpić w dowolnym czasie tego terminu. Natomiast  zgodnie z obowiązującymi dziś przepisami, o wygaszeniu starego systemu Minister Finansów musiał poinformować z 2-miesięcznym wyprzedzeniem.

Jak opłacać myto?

Przedsiębiorcy nie wiedzą w jaki sposób będą opłacać myto. Preferowaną metodą jest urządzenie pokładowe (OBU), lecz do tej porty nie ma OBU z prawdziwego zdarzenia, które pozwala na komunikację z kierowcą (np. dając mu możliwość ustawienia przyciskami masy pojazdu, liczby osi lub zaznaczenia czy jedzie zestaw czy sam ciągnik).

Czytaj więcej w: Braki półprzewodników stawiają pod znakiem zapytania wdrożenie e-Toll

– Mamy 23 dostawców, z których 11 przeszło pozytywnie testy komunikacyjne, 6 zaliczyło testy przejazdowe. Kolejnych 2 przystąpiło do ponownych testów dopuszczających – wylicza pełnomocnik.

Większość z nich to dostawcy systemów monitoringu (ZSL). Koch wskazuje, że architektura SENT obsługuje ponad 100 operatorów ZSL. – Zakładamy otwarty rynek i możliwość konkurencji przez podmioty, które przystąpią do naszego systemu – tłumaczy Koch.

Czytaj więcej w: Przewoźnicy apelują o odłożenie wprowadzenia e-Toll

Dodaje, że KAS przygotowuje się do procesu certyfikacji urządzeń EETS. To najbardziej skomplikowane i najdroższe OBU, które pozwalają jednym urządzeniem rozliczać myto w wielu krajach Europy. – Rozmawiamy z Telepass, Tolltickets, Toll4Europe, Total, Axxes, Eurowag – wymienia dyrektor Departamentu Poboru Opłat Drogowych Ministerstwa Finansów Tomasz Prarat.

EETS za rok

Jednak przewoźnicy nie powinni się spodziewać szybkiej certyfikacji. Dopuszczenie EETS wymaga pracującego systemu oraz żmudnego porównania wskazań EETS z urządzeniem certyfikowanym.

Czytaj więcej w: Potężne ładowarki zasilą ciężarówki

Na dodatek nieuniknione zmiany w oprogramowaniu urządzenia EETS wymagają zgody pozostałych krajów, które dopuściły urządzenia. Taka akceptacja trwa kilka-kilkanaście miesięcy. – Zatem nie da się wykorzystać już funkcjonujących OBU, a nowo certyfikowane EETS byłoby początkowo tylko na Polskę, co oznacza konieczność zakupu kolejnego urządzenia pokładowego – podkreśla Mariusz Derdziak z Polskiej Unii Transportu.

Krajowa Administracja Skarbowa rozpocznie w tym tygodniu kluczowe próby dla systemu e-Toll. – Kończymy konfigurację środowiska produkcyjnego e-Toll i na nim będą przeprowadzone oba typy testów – wyjaśnia pełnomocnik ministra finansów ds. informatyzacji Przemysław Koch.

ViaToll do końca września

Pozostało 91% artykułu
Drogowy
Wielka kolejka tirów na Białoruś
Drogowy
Rolnicza blokada kraju i granic 20 marca
Drogowy
Rolnicy zablokują terminal w Świecku
Drogowy
Utrudnienia na przejściu w Barwinku i na granicy z Ukrainą
Drogowy
Solaris: nadchodzą tłuste lata