Inspektor zdalnie odczyta tachograf

Inspekcja Transportu Drogowego najpóźniej za 3 lata wprowadzi zdalne kontrole czasu pracy kierowców.

Publikacja: 02.06.2021 16:03

Inspektor zdalnie odczyta tachograf

Foto: Fot. GITD

Inspekcja Transportu Drogowego prowadzi testy zdalnego odczytu inteligentnych tachografów. ITD. testuje anteny wraz z oprogramowaniem i urządzeniami do analizy danych dostarczone przez dwóch polskich producentów.

Czytaj więcej w: Pierwsze kontrole inteligentnych tachografów

GITD potwierdza pomyślne wyniki pierwszych prób. Komunikacja między urządzeniem a tachografem istnieje i dzięki testowym urządzeniom funkcjonariusze wykryli m.in. prowadzącego ciężarówkę bez karty kierowcy.

""

Zamocowana na przyssawkach antena do zdalnego odczytu tachografów. Fot. GITD

logistyka.rp.pl

Inspekcja jest zainteresowana zdalnym odczytem inteligentnych tachografów, ponieważ zwiększy on wydajność kontroli, które teraz wykonywane są losowo.

W Polsce urządzenia do odczytu anten udostępniła do testów m.in. firma Inelo. – Testy odbyły się na autostradzie A1. Z relacji inspektorów wynika, że średnio co godzinę dane były sczytywane z ośmiu ciężarówek – informuje ekspert Grupy Inelo Piotr Żółty.

Obowiązek od 2024 roku

Zdalne odczytywanie tachografów stanie się obowiązkowe w sierpniu 2024, gdy unijne służby będą musiały wyposażyć się w takie urządzenia.

Czytaj więcej w: Transport nadzorowany przez inteligentne tachografy

Nowe ciężarówki będą obowiązkowo wyposażone w inteligentne tachografy drugiej generacji od sierpnia 2023 roku. W samochodach używanych w przewozach międzynarodowych, wyprodukowanych przed czerwcem 2019 roku, właściciel będzie musiał zainstalować nowy tachograf do końca 2024 roku, zaś w nowszych do sierpnia 2025 roku.

""

Kamera dostarcza obraz do automatycznej identyfikacji samochodu. Fot. GITD

logistyka.rp.pl

Piotr Żółty szacuje, że już teraz co druga ciężarówka obsługująca przewozy międzynarodowe ma inteligentny tachograf drugiej generacji.

Za pomocą technologii DSRC w niecałą sekundę można pobrać skumulowane informacje z przejeżdżającego pojazdu. To mała paczka danych, 19 parametrów, informujących czy w tachografie zostały zarejestrowane jakieś problemy. Dzięki technologii DSRC liczba parametrów pobieranych z ciężarówek wzrośnie w 2025 roku do 25. – Te zakodowane dane trafiają do komputera inspektora, a po odkodowaniu dają mu szybką odpowiedź, czy mogło dojść do manipulacji  – tłumaczy Piotr Żółty.

Czytaj więcej w: Nowe tachografy jednak na czas

Zebrane zdalnie dane informują m. in. czy doszło do jazdy bez włożonej karty kierowcy, czy była rejestrowana prędkość i jazda, czy są błędy sugerujące manipulacje, jaka jest aktualna czynność pojazdu. – Jeśli przykładowo pojazd się porusza, a w pobranych zdalnie danych inspektor widzi w tym czasie czynność odpoczynku, to wiadomo że doszło do oszustwa. Do tej pory trzeba było zatrzymać ciężarówkę i dopiero sprawdzić, czy dochodzi do manipulacji. Teraz dzięki zdalnemu sczytaniu parametrów i preselekcji będzie wiadomo, który pojazd jest podejrzany – tłumaczy Piotr Żółty.

Przygotowanie do przetargu

Urządzenia Grupy Inelo testowały już służby kontrolne Holandii, Polski, Czech, Słowenii, Rumunii i Litwy, a w najbliższym czasie zrobią to Duńczycy i Łotysze. Rozwiązania tej firmy do kontroli pojazdów ciężarowych wykorzystuje 41 inspekcji z 22 krajów. Teraz do oprogramowania Tachoscan Control firma dołożyła moduł, który umożliwia odczyt danych z anten DSRC i ich wizualizację w komputerze inspektora. Do tego muszą też być urządzenia z antenami, które skomunikują się z pojazdem i pobiorą dane.

Czytaj więcej w: Mercedes sam zapłaci za paliwo

Ekspert dodaje, że technologia DSRC ma zastosowanie w praktyce od czerwca 2019 roku, kiedy zaczęto montować w nowych pojazdach ciężarowych smart tachografy pierwszej generacji. Od tego czasu każda nowa ciężarówka ma antenę, która umożliwia służbom kontrolnym zdalne pobranie danych z tachografu.

Prace w Komisji Europejskiej nad wdrożeniem technologii DSRC trwały od 2012 roku.

Próby przeprowadzone przez ITD. Posłużą do opracowania wymagań przetargowych.

Materiał Partnera
Jakość w logistyce – dlaczego firm nie stać na pozorne oszczędności?
Materiał Promocyjny
Tajniki oszczędnościowych obligacji skarbowych. Możliwości na różne potrzeby
Innowacje w logistyce
AI, IoT, Big Data i telematyka w zarządzaniu flotą pojazdów
Innowacje w logistyce
Poznański Instytut Technologiczny będzie konkurować z Fraunhoferem
Innowacje w logistyce
Telematyczne przejęcie zatrzęsie Europą
Materiał Promocyjny
Naukowa Fundacja Polpharmy ogłasza start XXIII edycji Konkursu o Grant Fundacji
Innowacje w logistyce
Aktywne znaki zaświecą na głównych drogach