Reklama

Inspektor zdalnie odczyta tachograf

Inspekcja Transportu Drogowego najpóźniej za 3 lata wprowadzi zdalne kontrole czasu pracy kierowców.

Publikacja: 02.06.2021 16:03

Inspektor zdalnie odczyta tachograf

Foto: Fot. GITD

Inspekcja Transportu Drogowego prowadzi testy zdalnego odczytu inteligentnych tachografów. ITD. testuje anteny wraz z oprogramowaniem i urządzeniami do analizy danych dostarczone przez dwóch polskich producentów.

Czytaj więcej w: Pierwsze kontrole inteligentnych tachografów

GITD potwierdza pomyślne wyniki pierwszych prób. Komunikacja między urządzeniem a tachografem istnieje i dzięki testowym urządzeniom funkcjonariusze wykryli m.in. prowadzącego ciężarówkę bez karty kierowcy.

""

Zamocowana na przyssawkach antena do zdalnego odczytu tachografów. Fot. GITD

Foto: logistyka.rp.pl

Inspekcja jest zainteresowana zdalnym odczytem inteligentnych tachografów, ponieważ zwiększy on wydajność kontroli, które teraz wykonywane są losowo.

Reklama
Reklama

W Polsce urządzenia do odczytu anten udostępniła do testów m.in. firma Inelo. – Testy odbyły się na autostradzie A1. Z relacji inspektorów wynika, że średnio co godzinę dane były sczytywane z ośmiu ciężarówek – informuje ekspert Grupy Inelo Piotr Żółty.

Obowiązek od 2024 roku

Zdalne odczytywanie tachografów stanie się obowiązkowe w sierpniu 2024, gdy unijne służby będą musiały wyposażyć się w takie urządzenia.

Czytaj więcej w: Transport nadzorowany przez inteligentne tachografy

Nowe ciężarówki będą obowiązkowo wyposażone w inteligentne tachografy drugiej generacji od sierpnia 2023 roku. W samochodach używanych w przewozach międzynarodowych, wyprodukowanych przed czerwcem 2019 roku, właściciel będzie musiał zainstalować nowy tachograf do końca 2024 roku, zaś w nowszych do sierpnia 2025 roku.

""

Kamera dostarcza obraz do automatycznej identyfikacji samochodu. Fot. GITD

Foto: logistyka.rp.pl

Piotr Żółty szacuje, że już teraz co druga ciężarówka obsługująca przewozy międzynarodowe ma inteligentny tachograf drugiej generacji.

Reklama
Reklama

Za pomocą technologii DSRC w niecałą sekundę można pobrać skumulowane informacje z przejeżdżającego pojazdu. To mała paczka danych, 19 parametrów, informujących czy w tachografie zostały zarejestrowane jakieś problemy. Dzięki technologii DSRC liczba parametrów pobieranych z ciężarówek wzrośnie w 2025 roku do 25. – Te zakodowane dane trafiają do komputera inspektora, a po odkodowaniu dają mu szybką odpowiedź, czy mogło dojść do manipulacji  – tłumaczy Piotr Żółty.

Czytaj więcej w: Nowe tachografy jednak na czas

Zebrane zdalnie dane informują m. in. czy doszło do jazdy bez włożonej karty kierowcy, czy była rejestrowana prędkość i jazda, czy są błędy sugerujące manipulacje, jaka jest aktualna czynność pojazdu. – Jeśli przykładowo pojazd się porusza, a w pobranych zdalnie danych inspektor widzi w tym czasie czynność odpoczynku, to wiadomo że doszło do oszustwa. Do tej pory trzeba było zatrzymać ciężarówkę i dopiero sprawdzić, czy dochodzi do manipulacji. Teraz dzięki zdalnemu sczytaniu parametrów i preselekcji będzie wiadomo, który pojazd jest podejrzany – tłumaczy Piotr Żółty.

Przygotowanie do przetargu

Urządzenia Grupy Inelo testowały już służby kontrolne Holandii, Polski, Czech, Słowenii, Rumunii i Litwy, a w najbliższym czasie zrobią to Duńczycy i Łotysze. Rozwiązania tej firmy do kontroli pojazdów ciężarowych wykorzystuje 41 inspekcji z 22 krajów. Teraz do oprogramowania Tachoscan Control firma dołożyła moduł, który umożliwia odczyt danych z anten DSRC i ich wizualizację w komputerze inspektora. Do tego muszą też być urządzenia z antenami, które skomunikują się z pojazdem i pobiorą dane.

Czytaj więcej w: Mercedes sam zapłaci za paliwo

Ekspert dodaje, że technologia DSRC ma zastosowanie w praktyce od czerwca 2019 roku, kiedy zaczęto montować w nowych pojazdach ciężarowych smart tachografy pierwszej generacji. Od tego czasu każda nowa ciężarówka ma antenę, która umożliwia służbom kontrolnym zdalne pobranie danych z tachografu.

Reklama
Reklama

Prace w Komisji Europejskiej nad wdrożeniem technologii DSRC trwały od 2012 roku.

Próby przeprowadzone przez ITD. Posłużą do opracowania wymagań przetargowych.

Innowacje w logistyce
Najbardziej wyczekiwana konsolidacja na rynku
Innowacje w logistyce
Zielona logistyka
Innowacje w logistyce
Dostawy out of home w Polsce
Innowacje w logistyce
Logistyka e-commerce – jak nadążyć za klientem 24/7 i nie zbankrutować?
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Innowacje w logistyce
Najlepsi w branży TSL nagrodzeni
Materiał Promocyjny
Nowa era budownictwa: roboty w służbie ludzi i środowiska
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama