Transport nadzorowany przez inteligentne tachografy

Eurobiurokraci przewidują wyposażenie ciężarówek w tachografy kolejnej generacji.

Pozycja polskich przewoźników może słabnąć w najbliższych kilku latach. Po wejściu w życie Pakietu Mobilności firmy będą musiały się zmierzyć ze zmieniającymi się i niekorzystnymi regulacjami. – Za pięć lat, aby móc wykonywać jakikolwiek transport międzynarodowy, trzeba będzie dysponować pojazdem wyłącznie z inteligentnym tachografem drugiej generacji – zaznacza ekspert Inelo Mateusz Włoch.

Czytaj więcej w: http://Komisja Europejska ma wizję zielonego transportu

Po zatwierdzeniu zmian w prawie transporotowym w ramach Pakietu Mobilności, UE opublikuje przepisy techniczne. – Przewiduję, że na ten dokument możemy czekać maksymalnie 12 miesięcy. Po dwóch latach od ustanowienia tych szczegółowych przepisów technicznych (w tym czasie producenci mają stworzyć inteligentny tachograf drugiej generacji) obowiązkowe stanie się montowanie najnowszej wersji rejestratora w fabrycznie nowych pojazdach ciężarowych. Po trzech latach wymóg ten będzie stosowany wobec wszystkich pojazdów ciężarowych, jeżdżących w transporcie międzynarodowym, a po czterech latach będzie trzeba wymienić tachografy inteligentne pierwszej generacji również w tych ciężarówkach, które są wyposażone w smart czytniki cyfrowe obowiązujące od połowy 2019 roku – zaznacza ekspert Inelo Mateusz Włoch. – Dostęp do rynków wewnętrznych państw członkowskich wspólnoty będzie mocno ograniczony – spodziewa się ekspert Inelo.

Funkcją rejestratora cyfrowego będzie między innymi automatyczne zapisywanie przekraczania granic, na przykład na podstawie wbudowanych map. Natomiast kierowca będzie miał obowiązek wpisywania momentów rozładunku i załadunku. – Będzie to jednoznaczna informacja dla inspektorów, czy kierujący pojazdem ciężarowym przejechał przez państwo unijne tranzytem czy zrealizował transport międzynarodowy, czy może kabotaż – wyjaśnia Włoch.

Czytaj więcej w: http://Karty kierowcy będą na czas

Dane zebrane przez inteligentne tachografy drugiej generacji wskażą również jak długo pracownik przebywał w podróży służbowej w danym kraju i jakie z tego tytułu należy mu się wynagrodzenie minimalne. W przyszłości kontrolerom pomoże także system elektronicznych listów przewozowych. – Ten projekt jest obecnie rozwijany i będzie procedowany w Parlamencie Europejskim. Przedsiębiorcy zaoszczędzą czas dzięki automatyzacji przesyłania danych, a inspekcje zyskają dostęp do szczegółowych informacji o rodzaju przewozu i jego realizacji. Zmiany mają służyć usprawnianiu pracy urzędników oraz wdrażaniu nowych regulacji odnośnie płac minimalnych i kabotażu w czasie, gdy zacznie obowiązywać pakiet mobilności – dodaje ekspert.

Pakiet Mobilności wprowadzi od 1 lipca 2026 roku obowiązek wyposażenia służących do transportu międzynarodowego pojazdów o dmc od 2,5 do do 3,5 tony w tachograf inteligentny drugiej generacji.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Link z homologacją na Polskę i Niemcy

Wyprodukowany przez Pesę spalinowy pociąg Link jest pierwszym polskim spalinowym pojazdem z podwójną homologacją

Polskie firmy chcą zarobić na CPK

Przemysł chwali wybór doradcy CPK, ale chce mieć udział w budowie infrastruktury i taboru. ...

Wysoka poprzeczka dla Solarisa w Wuppertalu

Polska marka konkuruje z Van Hoolem o dostawy wodorowych autobusów. W marcu br. wraz ...

E-handel rozkręca też sektor transportu

Wzrost handlu w Internecie stanowi motor napędowy przewozu towarów krajowych i transgranicznych. Mocno widać ...

Przewoźnicy domagają się mniejszej akcyzy

Przewoźnicy transportu drogowego wystąpią do rządu o zwrot akcyzy od zakupionego paliwa. Forum Transportu ...

Polskie jabłka w Azji i Afryce

Firmy logistyczne poszerzyły ofertę dla eksportu polskich owoców do zamorskich odbiorców. Azja została uznana ...