Umowa podpisana 7 lipca przez prezesa MZK Konin Magdalenę Przybyłę, kończy rozpisany w kwietniu wart ponad 3 mln zł przetarg. Solaris dostarczy pojazd w 12 miesięcy. – Modernizacja taboru autobusowego Miejskiego Zakładu Komunikacji w Koninie to kierunek, który obrało Miasto Konin. Zapowiadając jego unowocześnienie, myślałem wówczas głównie o autobusach hybrydowych i elektrycznych. To, że dziś podpisujemy umowę na dzierżawę autobusu wodorowego Solaris, jest dla mnie powodem do dumy i ogromnej radości – zapewnił prezydenta Konina Piotr Korytkowski.

Czytaj więcej w: Kolonia europejską stolicą autobusów wodorowych

MZK Konin zdecydowało się na najnowszą, nie znaną technologię. – Z dużą nieśmiałością podejmujemy to zadanie, ale z ogromnym przekonaniem, że tędy droga i tak należy podążać. Wiemy, że dzięki współpracy z firmą Solaris i przy wsparciu władz miasta, damy radę – wyraziła nadzieję prezes MZK Konin.

""

Na zdjęciu (od lewej): Dr inż Dariusz Michalak (Członek Zarządu Solaris Bus & Coach), Piotr Korytkowski (Prezydent Miasta Konina), Magdalena Przybyła (Prezes Zarządu MZK Konin). Fot. Miasto Konin

logistyka.rp.pl

Z konińskiego wyboru zadowolony jest wiceprezes zarządu ds. R&D i Produkcji Solarisa Dariusz Michalak, który w imieniu firmy podpisywał umowę. – To będzie pierwszy autobus wodorowy w Polsce. Podpisujemy kontrakt na coś, co jest nowatorskie, a co zaczęło rozwijać się intensywnie w Europie i tym bardziej cieszę się, że dzieje się to w Wielkopolsce, w moich rodzinnych stronach – podkreślił Michalak.

Czytaj więcej w: Koncerny inwestują w ciemno w wodór

Zespół Elektrowni Pątnów-Adamów-Konin zamierza do końca 2021 roku otworzyć w Koninie pierwszą w Polsce stację tankowania wodorem. Będzie to konstrukcja norweskiej firmy NEL Hydrogen, o wydajności 33 kg wodoru na godzinę.

Autobus przewozi ponad 30 kg wodoru sprężonego w butlach do 350 atm. Autobus spalając bezpłomieniowo wodór w ogniwie paliwowym wypuszcza jedynie parę wodną. Ma także akumulatory i jest najbardziej zaawansowanym technicznie pojazdem elektrycznym. W wodorowym Solarisie duży udział mają polskie specjalistyczne firmy: akumulatory dostarcza Impact CPT, zaś energoelektronikę, która jest sercem elektrycznego układu, firma Medcom.

Czytaj więcej w: Naukowcy poszukają pod wodą metali do akumulatorów

Solaris zaprezentował wodorowe Urbino w 2019 roku i znalazł nabywców na 80 tych autobusów: we Włoszech, Niemczech, Austrii, Szwecji i Holandii. Przedsiębiorstwo transportowe SASA Bolzano odebrało w maju jako pierwszy użytkownik 12 wodorowych Solarisów.