W Polsce szybko rośnie sprzedaż ciężarówek na LNG

Popyt może gwałtownie wyhamować po zniknięciu niemieckiego zwolnienia z myta.

Publikacja: 23.08.2021 18:53

W Polsce szybko rośnie sprzedaż ciężarówek na LNG

Foto: Fot Sachs Trans

Shell oblicza, że w 2020 roku w Europie było już 12 tys. ciężarówek napędzanych LNG, o 5 tys. więcej niż rok wcześniej. Rosnąca popularność samochodów na LNG wynika z zachęt podatkowych, przede wszystkim w Niemczech. Do 31 grudnia 2023 roku pojazdy o dmc powyżej 7,5 tony zasilane gazem ziemnym (LNG lub CNG) lub zasilane dualnie (CNG/olej napędowy) będą w Niemczech zwolnione z myta.

Ulgi wprowadziła także Polska, a ostatnio również Austria, która od 1 stycznia br. nie pobiera od LNG podatku od paliw kopalnych.

Jednak konkurencja stawiająca na elektryfikację przekonuje, że ma rozwiązania bardziej sprzyjające środowisku naturalnemu. Ekologiczność napędzanych gazem samochodów zależy od tego kto liczy. Producenci (Scania oraz Iveco) podają, że emisje dwutlenku węgla są o 10-20% mniejsze niż wersji z silnikiem wysokoprężnym. Holenderski instytut badawczy TNO szacuje, że różnica wynosi raczej 5% na korzyść gazowców.

Czytaj więcej w: Mega zamówienie Sachs Trans

Organizacja The International Council on Clean Transportation (ICTT) sceptycznie podchodzi do napędów gazowych uważając, że licząc wszystkie emisje, nie tylko dwutlenku węgla, ciężarówki na gaz nie są bardziej ekologiczne od diesli. Podobne opinie głosi organizacja Transport Environment.

Polski rynek

Niezależnie od wątpliwości jak dalej będą wyglądały obniżki podatków dla aut na LNG, popyt na takie samochody szybko rośnie także w Polsce. Lider tego segmentu, Iveco, sprzedało w tym roku 388 takich ciężarówek (zebrało zamówienia na 800), zaś w ub.r. 376 szt. Marka podaje, że łącznie zarejestrowała 1,5 tys. takich samochodów.

Scania sprzedała w 2020 roku 235 szt., w tym roku 110 szt. i nie są to wyłącznie ciągniki siodłowe. – Mamy wiele podwozi 6×2 kubaturowych – przyznaje dyrektor ds. marketingu i komunikacji Scania Polska Paweł Paluch. Dodaje, że obecnie termin dostawy to pierwszy kwartał 2022 roku.

Czytaj więcej w: Miejskie ciężarówki od niezależnego dostawcy

Volvo Trucks Polska w 2020 roku dostarczyło 115 pojazdów Volvo FH/FM LNG oraz 69 pojazdów do końca lipca 2021 roku. – Największym zainteresowaniem cieszą się wśród firm operujących na trasach międzynarodowych, głownie w północnej części kontynentu, czyli w Niemczech, Holandii i Belgii. W ostatnim czasie notujemy też zwiększone zainteresowanie od firm regionalnych, przede wszystkim tych które operują w regionach, gdzie powstają stacje LNG w Polsce. Jednak ten odsetek jest wciąż niewielki – przyznaje Product Digital Marketing Manager Piotr Werner.

Podobna awaryjność jak diesli

Przewoźnicy uważają, że modele na LNG mają podobną awaryjność jak wersje wysokoprężne. Przebiegi międzyprzeglądowe dla samochodów S-Way LNG / CNG z silnikami gazowymi Cursor 13 460 KM) wynoszą 90.000 km, natomiast dla samochodów Iveco S-Way z silnikami wysokoprężnymi (np. Cursor 11 460 KM) wynoszą 120.000 km. – Od roku modelowego MY2019 wprowadziliśmy możliwości indywidualizacji okresów międzyprzeglądowych w zależności od rzeczywistej eksploatacji pojazdu określanej na podstawie danych z systemów telematycznych. Przy wyborze tej opcji okresy międzyprzeglądowe mogą ulec skróceniu lub wydłużeniu (decyzja o wyborze należy do klienta) – podkreśla Marketing Manager Poland & Ukraine Iveco Poland Aleksandra Zielińska.

Czytaj więcej w: Lotos ma poślizg w budowie stacji LNG

Powoli rośnie także liczba stacji LNG. Shell oddał do użytku już dwa takie obiekty i wybuduje drugie tyle. Działają także stacje należące do przewoźników. – Przybywa samochodów tankujących ciekły gaz, zdarzają się nawet samochody z Czech i Niemiec – opisuje właściciel stacji LNG Epo-Trans na Dolnym Śląsku Piotr Ozimek.

Nie wiadomo jednak ile LNG zużywa ciężki transport. Ministerstwo Finansów podaje, że w 2020 roku sprzedaż, nabycie wewnąrzwspólnotowe oraz import gazu płynnego do tankowania pojazdów LPG i LNG przekroczyło 1 mln ton.

Shell oblicza, że w 2020 roku w Europie było już 12 tys. ciężarówek napędzanych LNG, o 5 tys. więcej niż rok wcześniej. Rosnąca popularność samochodów na LNG wynika z zachęt podatkowych, przede wszystkim w Niemczech. Do 31 grudnia 2023 roku pojazdy o dmc powyżej 7,5 tony zasilane gazem ziemnym (LNG lub CNG) lub zasilane dualnie (CNG/olej napędowy) będą w Niemczech zwolnione z myta.

Ulgi wprowadziła także Polska, a ostatnio również Austria, która od 1 stycznia br. nie pobiera od LNG podatku od paliw kopalnych.

Pozostało 86% artykułu
Materiał Partnera
Jakość w logistyce – dlaczego firm nie stać na pozorne oszczędności?
Innowacje w logistyce
AI, IoT, Big Data i telematyka w zarządzaniu flotą pojazdów
Innowacje w logistyce
Poznański Instytut Technologiczny będzie konkurować z Fraunhoferem
Innowacje w logistyce
Telematyczne przejęcie zatrzęsie Europą
Innowacje w logistyce
Aktywne znaki zaświecą na głównych drogach