W transporcie drogowym kryzysu nie widać

Wysoki popyt na usługi przewozowe świadczy o wysokich obrotach przemysłu i handlu.

Przewozy międzynarodowe są na planowanym poziomie – ocenia dyrektor Dystrybucji Międzynarodowej, Raben Logistics Polska Maciej Zieliński i przypomina, że realny start 2021 roku w dystrybucji międzynarodowej nastąpił tak naprawdę od 11.01.2021. – Nie licząc kierunku brytyjskiego, gdzie mamy do czynienia z zawirowaniami wokół brexitu, wszystkie pozostałe kierunki, w tym kraje naszej części Europy, są na planowanym i wysokim poziomie wolumenowym. Na ten moment nie widzimy również branż, które by się „zatrzymały”. Nie obserwujemy także spadku przesyłek i wolumenów do Niemiec – szybko wróciliśmy do poziomów z listopada/ grudnia 2020 – podkreśla Zieliński.

Wysoki poziom eksportu zauważa również prezes ZET Trans Jan Załubski. – Ilość ładunków w eksporcie z Polski zależy od rodzaju branży. W naszym przypadku budowlanka funkcjonuje na pełnych obrotach, ale produkty konsumpcyjne (meble, wyposażenie mieszkań) trochę spowolniły. Generalnie urodzaj eksportu jest bardzo duży. Cierpimy na brak importu oraz spadające ceny w imporcie – wskazuje Załubski.

Czytaj więcej w: Przewoźnicy mają dość rosyjskich szykan

Na wysoki poziom zleceń wskazują również dane GDDKiA. Ruch samochodów ciężarowych w tygodniu 18 – 24 stycznia wzrósł o 2 proc. rdr, wynika z pomiarów Generalnej Dyrekcji. – Jak na styczeń dawno tak dobrze nie było – uważa kierownik spedycji w Sachs Trans Łukasz Zawadzki.

Malejących cen transportu spodziewa się w pierwszym kwartale cyfrowa spedycja Transporeon. Oliver Khars dyrektor zarządzający Tim Consult (spółka należy do Transporeon) przewiduje po grudniowych wzrostach cen usług spadki w pierwszym kwartale, spowodowane nadwyżką podaży pustych samochodów.

Czytaj więcej w: KE przedłuży ważność niektórych dokumentów

Odmienne zdanie ma niezależny doradca logistyczny Grzegorz Woelke. Wskazuje na duże zakupy taboru, w tym także przez poważne spedycje. – Liczebność taboru w kilka miesięcy wróci do poziomu sprzed upadku małych przewoźników. Jednak nie oznacza to powrotu do niskich stawek. Sytuacja polityczna jest niestabilna, wobec tego ceny będą raczej rosły – uważa Woelke.

Krystian Koprowski, Key Account Manager, Raben Transport, oddział Ruda Śląska ocenia sytuację w przewozach całosamochodowych jako nieprzewidywalną. – Sporo firm transportowych zaprzestało lub zawiesiło działalność, spodziewamy się pogłębiającej dysproporcji nadpodaży ładunków transportowych względem dostępnych zasobów, co może przekładać się na wzrost kosztów usług transportowych – uważa Koprowski.

Zieliński przyznaje, że ograniczenia wynikające z lockdown’ów powodują, że firma każdą przesyłkę musi najpierw dokładnie sprawdzić, zanim wyśle na finalną dostawę. – Wysyłamy tylko przesyłki potwierdzone przez odbiorcę, te w stosunku do których mamy pewność, że zostaną odebrane przez adresata w wyznaczonym miejscu i czasie – zaznacza przedstawiciel Raben Logistics Polska.

Czytaj więcej w: Przewoźnicy nie zwalniają. Rejestracje na wysokim poziomie

Członek zarządu Magtrans Piotr Magdziak przypomina, że miesiące pandemiczne (kwiecień, maj) przysporzyły kłopotów. – Niektóre firmy na ten okres zatrzymały pojazdy, inne kontynuowały, mimo, że frachty były poniżej kosztów. W całym roku liczbę zleceń mamy większą niż 2019, ponieważ pozyskaliśmy dużo podwykonawców, którzy zostali „odrzuceni” w czasie pierwszego lockdownu przez swoich zleceniodawców – a nawet zostawieni bez zapłaty za wykonane usługi. Zapewniliśmy im szybkie płatności, wsparliśmy w trudnej chwili i są z nami do dziś – podkreśla Magdziak.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

DKV poszerza ofertę o monitoring pojazdów

Usługi pozycjonowania i nadzoru nad pojazdami uzupełnią usługi operatora kart paliwowych. DKV Euro Service ...

KE musi uznać przedłużenie wiz

Firmy transportowe muszą upewnić się, czy ich zagraniczni kierowcy wjadą do innych państw UE. W ...

Miliony na roboty w magazynach

Firmy logistyczne wydają miliony na automatyzację magazynów. Tempo inwestycji w automatyzację narzuca rozwój e-handlu. ...

Europosłowie-hipokryci „zazielenią” Niemcy

Pakiet Mobilności zwiększy emisję gazów cieplarnianych i przekreśli zasadę swobody świadczenia usług w UE. ...

Konsolidacja w branży IT

Szwedzkie Vehco umacnia pozycję w Polsce, przejmując FrameLOGIC, dostawcę rozwiązań do zarządzania flotą i ...

OT Logistics łączy firmy z grupy

Fuzja objęła spółki spedycyjne C.Hartwig Gdynia i Sealand Logistics. Jej celem jest m.in. usprawnienie ...