Przewoźnicy nie zwalniają. Rejestracje na wysokim poziomie

Rosnącą popularnością cieszy się najem, zwiększa się sprzedaż opon.

Publikacja: 23.01.2021 09:50

Przewoźnicy nie zwalniają. Rejestracje na wysokim poziomie

Foto: logistyka.rp.pl

Po pierwszych dwudziestu dniach stycznia rejestracje samochodów ciężarowych o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 ton są o ponad 14 proc. większe niż w styczniu 2020 roku. Sięgnęły 770 samochodów, wynika z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.

Czytaj więcej w: Przewoźnicy słono zapłacą za eToll

Jest to o ponad 47 proc. mniej niż w grudniu 2020 roku, który był wyjątkowo dobrym miesiącem. – Zazwyczaj popyt wyciszał się po drugim tygodniu, w ubiegłym roku wydawaliśmy pojazdy praktycznie do ostatniego dnia roku – zaznacza prezes zarządu Hama Polska Łukasz Chyliński.

Jego firma zajmuje się wynajmem samochodów ciężarowych. – Wynajem rośnie szybciej niż cały rynek. Odwracając obraz, wynajem (przynajmniej u nas) zanotował mniejsze spadki niż rynek w 2020 porównując do 2019. Ogromne zainteresowanie wynajmem krótkoterminowym było widoczne w trzecim kwartale 2020 roku, w czwartym sytuacja wracała do „normalności” tj. spadało zainteresowanie wynajmem krótkoterminowym na rzecz długiego terminu – opisuje Chyliński.

Na koniec 2020 roku Hama Polska miała we flocie około 3.500 pojazdów (o 300 więcej niż rok wcześniej), a na ten rok już w grudniu zamówiła 130 Volvo.

Czytaj więcej w: Od poniedziałku przewoźnicy mogą składać wnioski o zwrot kar

Podobny rozwój rynku zauważa dyrektor handlowy Działu Opon Użytkowych, Continental Opony Polska Stanisław Rosół. – Średnie i duże firmy na początku kwarantanny zdecydowały o odłożeniu wymiany taboru na później. Grono małych przewoźników wycofało się z rynku w czasie pandemii. Nikt nie wiedział, jak sytuacja będzie się rozwijać. Gdzieś od czerwca, lipca stało się jasne, że rynek transportowy się nie załamie i popyt na przewóz towarów się ustabilizował, a w niektórych segmentach zwiększył. Mam hipotezę, że konsumenci pozbawieni możliwości zakupu usług zwiększyli wydatki na różnego rodzaju towary. W drugiej połowie roku transportowcy zaczęli kupować więcej pojazdów i ograniczeniem stała się produkcja nowych pojazdów (fabryki ciągników też stały zamknięte przez kilka miesięcy) – podkreśla dyrektor handlowy Continentala.

Wskazuje, że w efekcie popyt na opony ze strony dużych flot wzrósł znacząco w drugiej połowie roku. – Na początku kwarantanny przewoźnicy odsuwali decyzje zakupowe, ale z oponami można zwlekać ograniczoną ilość czasu. Potem musieli wymieniać opony w wielu pojazdach, które pozostały ich własnością na dłużej niż przewidywali. Normalnie byłyby zamontowane jako pierwsze wyposażenie nowych ciągników – tłumaczy Stanisław Rosół.

Czytaj więcej w: Cyfrowe spedycje zgarniają miliony od inwestorów

Dane GDDKiA wskazują, że ruch pojazdów ciężkich jest o kilka proc. większy niż w poprzednim roku. W drugim tygodniu stycznia br. był o 5 proc. większy niż rok wcześniej.

Po pierwszych dwudziestu dniach stycznia rejestracje samochodów ciężarowych o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 ton są o ponad 14 proc. większe niż w styczniu 2020 roku. Sięgnęły 770 samochodów, wynika z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.

Czytaj więcej w: Przewoźnicy słono zapłacą za eToll

Pozostało 89% artykułu
Przewozy
Adriatyckie portowe tygrysy
Przewozy
Ceny spadają szybciej niż przewozy
Przewozy
Prognozy dla rynku TSL na 2023 rok. Spowolnienie we wszystkich sektorach
Przewozy
Złe prognozy dla transportu
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Przewozy
Zleceniodawcy już wydłużają terminy płatności