Pandemia puściła kolejarzy z torbami

Fot Deutsche Bahn

Niemieckie i francuskie koleje ze stratami. Rządy murem za kolejowymi spółkami.

Przychody Grupy DB spadły o 10,2 proc. w skali rok do roku, do 39,9 mld euro. DB zamknęła rok ze stratą operacyjną w wysokości 2,9 mld euro. Strata netto przekroczyła 5,7 mld euro. Zadłużenie powiększyło się o 5,2 mld euro do 29,3 mld euro.

Czytaj więcej w: Transport publiczny liczy na odbicie w kwietniu

Spółka DB Long Distance straciła ponad 2,1 mld euro przychodów (42,2 proc. spadku), przychody DB Regional zmalały o 14,3 proc. do 7,7 mld euro. Przychody DB Arriva zmalały o przeszło 26 proc. do 4 mld euro.

Spółka DB Cargo zanotowała 7,4-procentowy spadek przychodów do 4,1 mld euro. W ujęciu rzeczowym było to 8-procentowy spadek przewozów w skali roku do 213 mln ton, zaś praca przewozowa zmalała o 7,5 proc. do 78,7 mld tkm.

W Francji kryzys był nieco głębszy. Przychody SNCF zmalały w 2020 roku o 14 proc. do 30 mld euro. Strata netto koncernu wyniosła 3 mld euro. EBITDA spółki wyniosło 2 mld euro.

Czytaj więcej w: Eurostar w krytycznej sytuacji

Zadłużenie grupy przekroczyło 38 mld euro (w 2019 roku przekraczało 60 mld euro, ale rząd przejął 25 mln euro długu).

Przychody z przewozów pasażerskich spadły o 28 proc. do 12,1 mld euro (w tym w pociągach TGV spadek obrotu sięgnął 54 proc. do 3,7 mld euro). Przewozy aglomeracyjne i dalekobieżne odnotowały 5-procentowy spadek przychodów do 8,6 mld euro. Zajmująca się transportem publicznym spółka Keolis zmniejszyła przychody o 8 proc. do 6,1 mld euro. Przewozy towarowe SNCF zmalały o 12 proc. do 1,5 mld euro.

Czytaj więcej w: Geodis przejął Pekaes

Obaj giganci zamortyzowali spadki przewozów lepszymi wynikami spółek logistycznych.

DB Schenker, podmiot zależny DB w sektorze logistyki międzynarodowej, odnotował wyjątkowo dobre wyniki. Przychody powiększyły się o 3,4 proc. do 17,7 mld euro, zaś EBIT o wartości 711 mln okazał się najwyższy w całej historii spółki.

Czytaj więcej w: Chińska spółka wynajęła w polskiej firmie niemieckie lokomotywy

Kontrolowany przez Koleje Francuskie Geodis zanotował 4,5-procentowy wzrost przychodów do 8,4 mld euro. Spadek aktywności we Francji został zrównoważony przez rosnące obroty spedycji (12 proc.) oraz większe o 9 proc. przychody z logistyki kontraktowej.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Lokomotywą przez granicę bez zatrzymania

Pociąg PKP Cargo dokonał 11 lipca 2019 roku pierwszego przejazdu bez zatrzymania przez polsko-niemiecką ...

Blockchain zautomatyzuje logistykę?

Technologia tzw. łańcucha bloków można zrewolucjonizować łańcuch dostaw. Blockchain, bo o niej mowa, dotychczas ...

Premiera Autosana SanCIty

Coraz więcej chętnych do produkcji elektrycznych autobusów

Na polskim rynku e-autobusów przybywa konkurentów. Swój pierwszy elektrobus wyprodukował Autosan. Do seryjnej produkcji ...

Koncentrujemy działalność na pięciu głównych rynkach

Wiceprezes i szef regionu Europy Środkowej Prologis Paweł Sapek ocenia minione półrocze, które było ...

Kolejowe korytarze żeglugi

Porty Morza Północnego planują wspólnie z kolejarzami dostarczać azjatyckie towary do Europy Wschodniej. Według ...

Ciężarówki drożeją i coraz trudniej je kupić

W drugim kwartale będzie także mniej ciężarówek i wydłużone terminy odbioru z powodu braki ...