Pandemia wyhamowała Wielton

Spółka zanotowała po pierwszym kwartale stratę netto 6,7 mln zł.

Grupa Wielton zaraportowała w pierwszym kwartale br. 472,5 mln zł przychodów, co stanowi 26,2 proc. spadek w porównaniu do rekordowego pod względem sprzedaży pierwszego kwartału ubiegłego roku.

W raportowanym okresie skonsolidowana sprzedaż wyniosła 4161 szt. (spadek o 27,8 proc. rdr). Firma zaznacza, że utrzymała udziały rynkowe praktycznie na wszystkich kluczowych rynkach.W połowie marca, podobnie, jak wiele innych zakładów produkcyjnych we Francji, wstrzymaliśmy produkcję w spółce Fruehauf. Pod koniec tego samego miesiąca produkcję wstrzymaliśmy w brytyjskiej spółce Lawrence David, a niecałe dwa tygodnie później w Wieltonie. Obecnie wszystkie nasze zakłady wznowiły działalność i stopniowo zwiększają swoje moce produkcyjne – zaznacza prezes zarządu Wielton Mariusz Golec.

Czytaj więcej w: Ruch tirów wraca do poziomu sprzed pandemii

Pomimo panującej pandemii oraz związanymi z nią przymusowymi przestojami zakładów produkcyjnych, Grupa wypracowała 17,7 mln zł EBITDA (spadek o 58 proc. rdr). Głównym czynnikiem wpływającym na mniejszy zysk były niższe przychody ze sprzedaży. W konsekwencji, na koniec pierwszego kwartału Grupa Wielton zaraportowała stratę netto na poziomie 6,7 mln zł.

Należąca do Grupy Wielton spółka Fruehauf, będąca liderem francuskiego rynku, w pierwszym kwartale br. sprzedała 1077 szt. pojazdów, co przełożyło się na wypracowanie 135,5 mln zł przychodów (spadek o 31 proc. rdr). Tymczasowe wstrzymanie produkcji, trwające od 18 marca (wznowienie nastąpiło 27 kwietnia br.), istotnie wpłynęło na możliwości sprzedażowe spółki. Jednakże Fruehauf utrzymał pierwsze miejsce wśród producentów naczep z 18,7 proc. udziałem w rynku, a także wypracował pozycję lidera sprzedaży naczep kurtynowych (ponad. 31 proc. udział w rynku) oraz furgonów (prawie 49 proc. udział).

Czytaj więcej w: Długie pociągi odbiorą tirom ładunki

Lawrence David zanotował wzrost udziałów rynkowych do poziomu 10,1 proc. (8,6 proc. w analogicznym okresie 2019 r.) i awansował na trzecią pozycję na rynku nowych rejestracji. Brytyjska spółka odnotowała 10-procentowy spadek (rdr) przychodów do 78,7 mln zł. Na znaczeniu zyskują zabudowy typu Last mile delivery. Rosnący rynek dystrybucji paczek i przesyłek kurierskich skłania firmy do inwestycji w nowe pojazdy.

W zaraportowanym okresie polski rynek odnotował 45-procentowy spadek rdr. Głównym powodem tak silnego zmniejszenia popytu był trwający od połowy ubiegłego roku trend spadkowy. Dodatkowo na sprzedaż negatywnie wpłynął efekt ograniczeń związanych z pandemią. Spółka Wielton wypracowała na polskim rynku 72,3 mln zł przychodów ze sprzedaży (spadek o 42,0 proc. rdr) oraz sprzedała 829 pojazdów. Dynamika spadku sprzedaży wolumenowej była mniejsza od spadku całego rynku i wyniosła 35,5 proc. rdr. Wieluński producent zwiększył udział rynkowy o 1,5 pp. do poziomu 16,1 proc., zachowując trzecią pozycję. Dodatkowo Wielton został wiceliderem sprzedaży platform i zabudów skrzyniowych (w tym kurtynowych) z 20 proc. udziałem w rynku.

Czytaj więcej w: Przed firmami transportu drogowego fatalna jesień

Nie możemy dokładnie oszacować jak kształtować się będą rynki i popyt. Wielton ma w swoim portfolio marki o ugruntowanej pozycji rynkowej z szeroką gamą produktów. Trendami pozytywnie wpływającymi na naszą sprzedaż będą rosnące rynki dystrybucji paczek i przesyłek kurierskich. To właśnie w e-handlu upatrujemy jednego z motorów napędzających popyt na nasze specjalistyczne produkty. Już teraz Lawrence David realizuje kontrakt dla jednego z największych sklepów internetowych na świecie – podkreśla prezes Wielton. W tych trudnych warunkach spółce udało się pozyskać duże zlecenia na ponad 260 szt. produktów.

W pierwszym kwartale Wielton Agro sprzedał 300 szt. produktów (wzrost o 21 proc. rdr), co pozwoliło wypracować 16,5 mln zł przychodów ze sprzedaży (wzrost o 20 proc. rdr). Marka rozwija się na rodzimym rynku. W raportowanym okresie producent odnotował 68 proc. wzrost rdr rejestracji na polskim rynku. Przełożyło się to na 8,1 proc. udział w całym rynku Agro oraz umocnienie trzeciej pozycji. Niemal połowa produkcji była przeznaczona na eksport. Głównymi zagranicznymi odbiorcami produktów Wielton Agro były Niemcy (ponad 20 proc. udział w sprzedaży wolumenowej) oraz Czechy (ponad 10 proc.).

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Intermodal świetnie rozwija się w pandemii

Rośnie popularność połączeń intermodalnych, rośnie ich częstotliwość. Spowodowane pandemią utrudnienia w ruchu samochodów ciężarowych ...

Poczta Polska poszukuje pracowników

Operator przygotowuje się do świątecznego szczytu i już zatrudnił tysiąc osób. Poszukuje dalszych chętnych ...

Pralki na parkingach

Fundusz inwestycyjny Assay planuje zainstalować na stacjach paliw przy dużych parkingach dla ciężarówek 100 ...

Niemcy dopłacą przewoźnikom do nowych ciężarówek

Rząd federalny zdecydował 3 czerwca o uruchomieniu dopłat do złomowania ciężarówek. Firma, która odda ...

O krok bliżej do autonomicznych aut

Ruszyła kolejna stacja próbna sieci 5G, tym razem w Instytucie Łączności. Docelowo nowa sieć ...

Trump ma pomysł na problem Boeinga. „Zmieńcie nazwę”

Federalna Agencja Lotnictwa (FAA) i Boeing pracują nad zmianą oprogramowania w Boeingach 737 MAX. ...