Duzi przewoźnicy jeszcze czekają na pomoc

Tarcza Finansowa ruszyła, ale nadal sporo niejasności.

Publikacja: 04.06.2020 16:09

Duzi przewoźnicy jeszcze czekają na pomoc

Foto: logistyka.rp.pl

Do 3 czerwca z Tarczy Finansowej skorzystało już ponad 18 400 firm z branży transportu i gospodarki magazynowej. Zatrudniają one blisko 170 tys. pracowników i otrzymały subwencję przekraczającą 3,25 mld zł. Średnia pomoc przypadająca na firmę wyniosła 176,6 tys. zł.

Odrzucone bez wyjaśnień

Co tydzień komputerowy system PFR rozpatruje pozytywnie 4 tys. wniosków o subwencję. PFR przyznaje, że poprawił błędy w oprogramowaniu, które odrzucały wnioski firm, które maiły nawet nadpłaty danin wobec państwa i ZUS, jednak nadal niektórzy przedsiębiorcy mają problemy ze złożeniem wniosku. – Składamy trzeci raz. Nie ma argumentacji ze strony systemu, tylko otrzymujemy odmowę bez podania przyczyny – denerwuje się wrocławski przewoźnik Grzegorz Wieczorek. Na decyzję czeka po 2-3 dni, a z upływem czasu subwencja jest coraz większa. Dodaje, że personel banku (wnioski są składane przez placówki komercyjnych banków) nie ma praktyki w obsłudze systemu informatycznego Tarczy Finansowej.

Czytaj więcej w: Marne perspektywy dla przemysłu samochodowego

Należąca do firmy Wieczorka flota kilkudziesięciu ciężarówek stała pełne dwa miesiące. – Dopiero czekam na pierwszy kurs, bo cały eksport był zamrożony, klienci z Wielkiej Brytanii i Holandii nie przyjmowali mebli – wyjaśnia Wieczorek.

Więksi poczekają

Większe firmy dopiero będą mogły ubiegać się bezpośrednio w PFR o pomoc. Dopiero 29 maja KE zezwoliła na wart 10 mld zł program wsparcia. Epo-Trans Logistics, której kwietniowe obroty zmalały o ponad połowę walczy z kryzysem samotnie. – Pensji i diet nie obciąłem. Sobie tylko obciąłem wynagrodzenie. Nie chcę nikogo zwalniać, aby nie odcinać sobie możliwości skorzystania z tarczy antykryzysowej – tłumaczy prezes Epo-Trans Piotr Ozimek.

Czytaj więcej w: Girteka tnie diety kierowców

Wyjaśnia, że jego firma specjalizowuje się w obsłudze przemysłu samochodowego i AGD. Dodaje, że firma złożyła 1,5 miesiąca temu wniosek w Wojewódzkim Urzędzie Pracy o wsparcie dla zachowania miejsc pracy, ale nadal czeka na werdykt.

Przedsiębiorcy uważają, że przepisy są niejasne. – Brak jest jednoznaczności w przepisach. Nie wiemy, czy Tarcza Antykryzysowa 3.0 i 4.0 dotyczy całej Grupy Kapitałowej, czy tylko indywidualnych spółek grupy, które podlegają pod klasyfikację MSP – wskazuje wątpliwości prezes JAS-FBG Jarosław Domin.

Do 3 czerwca z Tarczy Finansowej skorzystało już ponad 18 400 firm z branży transportu i gospodarki magazynowej. Zatrudniają one blisko 170 tys. pracowników i otrzymały subwencję przekraczającą 3,25 mld zł. Średnia pomoc przypadająca na firmę wyniosła 176,6 tys. zł.

Odrzucone bez wyjaśnień

Pozostało 88% artykułu
Ludzie i firmy
Efektywna sprzedaż wielokanałowa potrzebuje wsparcia profesjonalistów
Ludzie i firmy
Etyka i zysk: jak odpowiedzialny biznes staje się nieodłączną częścią nowoczesnej strategii przedsiębiorstw
Ludzie i firmy
Ponad 25 000 punktów DPD Pickup – DPD Polska tworzy największą sieć out-of-home w Polsce
Ludzie i firmy
Kto zostanie Człowiekiem Roku branży TSL?
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Ludzie i firmy
Rzeczpospolita nagrodziła wyróżniające się firmy branży TSL