Potężny protest autokarów zablokował Warszawę

400 autokarów zablokowało centrum stolicy. Przewoźnicy domagają się od rządu pilnej pomocy.

Publikacja: 30.10.2020 13:40

Potężny protest autokarów zablokował Warszawę

Foto: logistyka.rp.pl

Marszałkowską, Rondo Dmowskiego, Aleje Jerozlimskie, Aleje Jana Pawła II i Świętokrzyską zablokowały autokary. Policja ocenia że w proteście uczestniczyło 400 autokarów. Przedsiębiorcy autokarowi domagają się sektorowej pomocy dla branży, z której utrzymuje się 100 tys. osób.

Sześć postulatów

Przewoźnicy autokarowi domagają się dopłat na wzór czeski, niemiecki i węgierski, których wysokość jest uzależniona od klasy czystości Euro pojazdu. Odroczenia na wzór węgierski płatności rat kredytów i leasingów do czerwca 2021 roku dla firm z sektora przewozu osób. Przygotowania, na wzór hiszpański, dodatkowej puli funduszy z PFR w wysokości 24 proc. obrotu uzyskanego w roku referencyjnym.  Umorzenia w całości subwencji PFR dla branży autokarowej. Przedłużenia zwolnienia ZUS na kolejne 3 miesiące, aby utrzymać pracowników. Wypłatę przez państwo części wynagrodzenia postojowego (na wzór europejski) dla firm, które zanotowały ponad 70-procentowy spadek przychodów przez dowolne 3 miesiące przed złożeniem wniosku.

""

30 października przewoźnicy autokarowi protestowali w Warszawie przeciw bierności rządu, domagając się pomocy. Fot. Robert Przybylski

logistyka.rp.pl

Banki wystraszyły się branży

Przewoźnicy nie mają klientów od początku roku. Tymczasem koszty miesięczne utrzymania autokaru to 22,8 tys. zł. – Banki nie chcą dawać nam kredytów, bo nie mamy przychodów. Zastawiliśmy domy i mieszkania, ale własne fundusze już nam się kończą. Bez pomocy państwa nie dotrwamy do kolejnego sezonu – przekonuje Kamil Lubański z firmy KL Team.

Nie pomoże nawet sprzedaż samochodów. – Od marca ceny autokarów spadły o ponad połowę. W całej Europie popyt na nie zniknął. Przedsiębiorcy, którzy mają autokary w leasingu muszą spłacać raty zgodnie z umową, więc nawet oddanie pojazdu właścicielowi nie zwalnia z obowiązku spłaty rat – wyjaśnia Izabela Maciejowska z firmy Matour Poland.

Niedopasowana pomoc

Przedsiębiorcy wskazują, że dotychczasowa pomoc jest niedopasowana do specyfiki tej branży. Udzielana była w charakterze ochrony miejsc pracy. – U nas miejscem pracy jest autokar i na każdy pojazd przypada dwóch pracowników. ARP Leasing oferował przejęcie leasingu i nawet roczną prolongatę spłaty rat, jednak warunkiem było wykazanie zysku w 2019 roku. Moja firma specjalizuje się w obsłudze wycieczek azjatyckich i już w listopadzie i grudniu nie miałam klientów. To spowodowało straty. Na dodatek były one większe niż połowa kapitały założycielskiego firmy, który wynosi 5 tys. zł. W Polsce większość przewoźników to małe firmy i nawet jeśli mają charakter spółki, to dysponują one minimalnym kapitałem założycielskim – wyjaśnia Maciejowska.

Bogaci przejmą rynek

Wartość pomocy szacowana jest na 150-200 mln zł, gdy rząd niemiecki przyznał branży autokarowej 170 mln euro pomocy, dokładnie tyle ile branża prosiła. Rząd czeski przyznał średnio 30 tys. zł bezzwrotnej subwencji na autobus na okres 5 miesięcy.

W Polsce firmy miały do niedawna 14 tys. autokarów, z których część obsługiwała touroperatorów, głównie wycieczki z Azji. – Dzięki wysokiej jakości usług opanowaliśmy ten segment rynku. Jeżeli stracimy nasze aktywa w postaci wyszkolonych kierowców i nowych autokarów, cały rynek przejmie zagraniczna konkurencja – ostrzega Maciejowska.

Upadek polskich przewoźników autokarowych to także strata dla budżetu państwa, do którego te firmy wpłacały miliard zł rocznie, jak wcześniej wyliczyło Polskie Stowarzyszenie Przewoźników Autokarowych.

Marszałkowską, Rondo Dmowskiego, Aleje Jerozlimskie, Aleje Jana Pawła II i Świętokrzyską zablokowały autokary. Policja ocenia że w proteście uczestniczyło 400 autokarów. Przedsiębiorcy autokarowi domagają się sektorowej pomocy dla branży, z której utrzymuje się 100 tys. osób.

Sześć postulatów

Pozostało 92% artykułu
Ludzie i firmy
Etyka i zysk: jak odpowiedzialny biznes staje się nieodłączną częścią nowoczesnej strategii przedsiębiorstw
Ludzie i firmy
Efektywna sprzedaż wielokanałowa potrzebuje wsparcia profesjonalistów
Ludzie i firmy
Ponad 25 000 punktów DPD Pickup – DPD Polska tworzy największą sieć out-of-home w Polsce
Ludzie i firmy
Kto zostanie Człowiekiem Roku branży TSL?
Ludzie i firmy
Rzeczpospolita nagrodziła wyróżniające się firmy branży TSL