Z początkiem roku rosną koszty przewoźników

Zamiast oczekiwanej obniżki kosztów, przewoźnicy muszą płacić większy ZUS i to już od grudniowych wynagrodzeń.

Publikacja: 06.01.2025 14:23

Z początkiem roku rosną koszty przewoźników

GDDKiA Krzysztof Nalewajko

Foto: GDDKiA Krzysztof Nalewajko

Przeciętne prognozowane wynagrodzenie na 2025 rok wynosi 8 673 zł, czyli wzrosło o około 850 zł względem 2024 roku, wynika z ogłoszenia opublikowanego w Monitorze Polskim. 

Zajmująca się obliczaniem czasu pracy kierowcy i wysokością wynagrodzeń spółka Inelo ostrzega, że podwyżka ta znacząco wpłynie na koszty zatrudnienia kierowców w transporcie międzynarodowym. Wzrost tej kwoty, która najczęściej stanowi podstawę do wyliczenia składek ZUS, przełoży się na wyższe obciążenia dla przedsiębiorców. – Nieuniknionym skutkiem wzrostu przeciętnego, prognozowanego wynagrodzenia kierowców są wyższe należności pracodawców do ZUS. W 2025 roku wzrosły one o ok. 356 zł, osiągając tym samym miesięczną kwotę zobowiązań pracownika i pracodawcy na rzecz ZUS w wysokości ok. 3 639 zł, którą przedsiębiorca zapłaci od pensji jednego kierowcy w transporcie międzynarodowym w ciągu miesiąca – podlicza ekspert ds. rozwoju i szkoleń, Inelo z Grupy Eurowag Mateusz Włoch. 

Czytaj więcej

Wzrośnie przepustowość PKP LHS na Podkarpaciu

Zaznacza, że nowa kwota, jak co roku obowiązuje od razu od nowego roku, bez żadnego okresu przejściowego. Oznacza to, że przedsiębiorcy, którzy będą wypłacać wynagrodzenie kierowcom w styczniu 2025 za pracę w grudniu 2024 roku, powinni uwzględnić w przeliczeniu już nową stawkę. 

Szybko rosną koszty, ale spadają zyski

W ostatnich trzech latach same składki ZUS wzrosły prawie trzykrotnie. Prezes Północnej Izby Gospodarczej w Szczecinie Hanna Mojsiuk uważa, że płaca minimalna rośnie zbyt dynamicznie. – Rząd zapowiada dalsze zmiany od roku 2026, ale to nie jest tempo, które nas satysfakcjonuje. Wakacje od ZUS również powinny mieć nieco zmodyfikowaną formułę – uważa Mojsiuk. 

W badaniu Trans.eu 21 proc. ankietowanych przewoźników wskazało na wzrost kosztów jako najważniejszą przyczynę pogorszenia się sytuacji firmy. W raporcie Trans.eu kierownik zespołu makroekonomii Polskiego Instytutu Ekonomicznego Jakub Rybacki wskazuje na dane GUS, z których wynika, że „po trzech kwartałach 2024 roku średnia rentowność obrotu brutto dużych firm transportowych wyniosła 3,8 proc. To najsłabsze wyniki od czasu kryzysu zadłużenia strefy euro w 2013 r.  zwykle wartość przekracza 5,5 proc. Taki wynik jest też słabszy na tle całej gospodarki (4,7 proc.)”. 

Jednym ze skutków załamania sytuacji finansowej przewoźników jest zaniżanie składek ZUS. Prezes Związku Pracodawców Transport i Logistyka Polska Maciej Wroński powtórzył we wzmiankowanym raporcie pogłoski, że nawet jedna trzecia przewoźników może odprowadzać obliczone nieuczciwie składki ZUS.

Czytaj więcej

Nie wypalił misterny plan przejścia na elektromobilność

Ministerstwo Infrastruktury, w ramach prac nad projektem ustawy o zmianie ustawy o transporcie drogowym oraz niektórych innych ustaw (UD 18), poddało pod dyskusję możliwość przyjęcia ograniczonych w czasie rozwiązań, które pozwoliłyby polskim przewoźnikom drogowym wykonującym międzynarodowy transport drogowy na dostosowanie się do zmieniających się realiów prowadzenia działalności transportowej w obliczu stale rosnących kosztów pracy, tak aby zapobiec fali upadłości w branży transportu drogowego. 

Najpierw wpływy do FUS

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przypomniało, że obniżenie składek na ZUS ma „bezpośredni wpływ nie tylko na sytuację ubezpieczeniową kierowców i ich rodzin, ale i na sytuację finansową Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (dalej: „FUS”), a w konsekwencji na budżet państwa, z którego dotacja do FUS, kompensująca utrzymujący się w nim stale deficyt, jest finansowana. Z tego powodu kluczowe przy podejmowaniu decyzji o ewentualnym procedowaniu proponowanych przez Ministra Infrastruktury zmian powinno być stanowisko Ministra Finansów, zajęte w sprawie możliwości zabezpieczenia odpowiednich środków na zwiększenie z tego tytułu dotacji do FUS. Ma to szczególne znaczenie, biorąc pod uwagę objęcie Polski przez Unię Europejską procedurą nadmiernego deficytu budżetowego” przypomina resort. 

Ponadto MRPiPS powołuje się na orzecznictwo Trybunału Konstytucyjnego, które wskazuje i podkreśla konieczność stosowania zasady równości wszystkich płatników i ubezpieczonych w zakresie m.in. obowiązku opłacania składek. 

Czytaj więcej

Solaris wchodzi na wielki nowy rynek

Prezes TLP Maciej Wroński przypomina, że toczą się już prace nad zmianą definicji płacy minimalnej i zasad wynagradzania pracowników. W mojej ocenie samo uznanie, że wynagrodzenie zasadnicze nie może być niższe od minimalnego wynagrodzenia może oznaczać kolejny wzrost kosztów pracy o co najmniej kilkanaście procent.

Przeciętne prognozowane wynagrodzenie na 2025 rok wynosi 8 673 zł, czyli wzrosło o około 850 zł względem 2024 roku, wynika z ogłoszenia opublikowanego w Monitorze Polskim. 

Zajmująca się obliczaniem czasu pracy kierowcy i wysokością wynagrodzeń spółka Inelo ostrzega, że podwyżka ta znacząco wpłynie na koszty zatrudnienia kierowców w transporcie międzynarodowym. Wzrost tej kwoty, która najczęściej stanowi podstawę do wyliczenia składek ZUS, przełoży się na wyższe obciążenia dla przedsiębiorców. – Nieuniknionym skutkiem wzrostu przeciętnego, prognozowanego wynagrodzenia kierowców są wyższe należności pracodawców do ZUS. W 2025 roku wzrosły one o ok. 356 zł, osiągając tym samym miesięczną kwotę zobowiązań pracownika i pracodawcy na rzecz ZUS w wysokości ok. 3 639 zł, którą przedsiębiorca zapłaci od pensji jednego kierowcy w transporcie międzynarodowym w ciągu miesiąca – podlicza ekspert ds. rozwoju i szkoleń, Inelo z Grupy Eurowag Mateusz Włoch. 

Pozostało jeszcze 80% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Krajowe
Ministerstwo Infrastruktury zapowiada więcej inwestycji w koleje i drogi
Krajowe
W przygotowaniu nowe regulacje wyliczania wynagrodzeń kierowców
Krajowe
Rząd zmusi do zakupu elektrycznych ciężarówek podwyżkami myta
Krajowe
Rząd odciął przewoźników od kierowców
Materiał Promocyjny
eDO Post – nowa era bezpiecznej komunikacji cyfrowej dla biznesu
Krajowe
Wkrótce ruszy elektroniczna kontrola zezwoleń