Austriacki prezydent Alexander Van der Bellen powierzył 6 stycznia misje powierzenia rządu szefowi Wolnościowej Partii Austrii (FPÖ) Herbertowi Kicklowi. Jeżeli rozmowy z Austriacką Partią Ludową (ÖVP) powiodą się, po raz pierwszy w historii FPÖ wejdzie do rządu. Ta partia wgrała wrześniowe wybory uzyskując 29 proc. głosów.
Od lat FPÖ krytykuje klimatyczną politykę Brukseli, w zarzucając jej rujnację gospodarczą regionu. Partia zapowiada „reorientację polityki klimatycznej oraz zniesienie podatku od CO2 i premii klimatycznej”, nie wiadomo jednak jak konkretnie może wyglądać wykonanie tych zapowiedzi.
Czytaj więcej
Trwają dyskusje jak finansować rozwój infrastruktury transportowej w UE. Ministerstwo Infrastruktury ma skrystalizowane poglądy na potrzeby Polski.
FPÖ była przeciwna wdrożeniu myta zależnego od emisji CO2 przez samochody ciężarowe. Gdy jesienią 2023 roku austriacki parlament decydował o wzroście stawek myta, Christian Hafenecker z FPÖ mówił: „Łącząc opłaty za przejazd ciężarówkami z emisją CO2, czarno-zielona koalicja rozpoczyna kolejny oszukańczy atak na obywateli, przez co jeszcze bardziej napędza rekordową inflację i przez zaniedbanie naraża na ryzyko miejsca pracy w branży transportowej i logistycznej. Ponieważ rosnące koszty transportu towarów, zwłaszcza żywności, w związku ze wzrostem opłat drogowych, przenoszą się bezpośrednio na konsumentów. To po prostu skandal, że ÖVP i Zieloni w swoich histerycznych urojeniach klimatycznych najwyraźniej nie potrafią wsadzić rąk wystarczająco głęboko w portfele ludzi, dla których życie codzienne stało się już ledwo dostępne!”
Także AfD zapowiada zniesienie podatków od CO2. W Niemczech wybory odbędą się 23 lutego, a wzmiankowana partia ma duże szanse na mocny wynik.