Austria zniesie opłaty drogowe za CO2?

Możliwe, że do austriackiego rządu wejdzie FPÖ, które od lat zapowiada zniesienie opłat za CO2. W Niemczech słychać podobne głosy. Czy UE czeka przełom w polityce klimatycznej?

Publikacja: 20.01.2025 13:01

Austria zniesie opłaty drogowe za CO2?

GDDKiA Krzysztof Nalewajko

Foto: GDDKiA Krzysztof Nalewajko

Austriacki prezydent Alexander Van der Bellen powierzył 6 stycznia misje powierzenia rządu szefowi Wolnościowej Partii Austrii (FPÖ) Herbertowi Kicklowi. Jeżeli rozmowy z Austriacką Partią Ludową (ÖVP) powiodą się, po raz pierwszy w historii FPÖ wejdzie do rządu. Ta partia wgrała wrześniowe wybory uzyskując 29 proc. głosów. 

Od lat FPÖ krytykuje klimatyczną politykę Brukseli, w zarzucając jej rujnację gospodarczą regionu. Partia zapowiada „reorientację polityki klimatycznej oraz zniesienie podatku od CO2 i premii klimatycznej”, nie wiadomo jednak jak konkretnie może wyglądać wykonanie tych zapowiedzi. 

Czytaj więcej

Unia potrzebuje setek miliardów euro na infrastrukturę transportową

FPÖ była przeciwna wdrożeniu myta zależnego od emisji CO2 przez samochody ciężarowe. Gdy jesienią 2023 roku austriacki parlament decydował o wzroście stawek myta, Christian Hafenecker z FPÖ mówił: „Łącząc opłaty za przejazd ciężarówkami z emisją CO2, czarno-zielona koalicja rozpoczyna kolejny oszukańczy atak na obywateli, przez co jeszcze bardziej napędza rekordową inflację i przez zaniedbanie naraża na ryzyko miejsca pracy w branży transportowej i logistycznej. Ponieważ rosnące koszty transportu towarów, zwłaszcza żywności, w związku ze wzrostem opłat drogowych, przenoszą się bezpośrednio na konsumentów. To po prostu skandal, że ÖVP i Zieloni w swoich histerycznych urojeniach klimatycznych najwyraźniej nie potrafią wsadzić rąk wystarczająco głęboko w portfele ludzi, dla których życie codzienne stało się już ledwo dostępne!

Także AfD zapowiada zniesienie podatków od CO2. W Niemczech wybory odbędą się 23 lutego, a wzmiankowana partia ma duże szanse na mocny wynik. 

W Polsce opłaty w najbliższych kwartałach

Rozwój wydarzeń w Austrii i Niemczech ma duże znaczenie dla transportu drogowego w całej UE, ponieważ mogłoby doprowadzić do zmniejszenia obciążeń przewoźników. Bruksela przyjęła 24 lutego 2022 roku dyrektywę 2022/362 w sprawie pobierania opłat za użytkowanie niektórych typów infrastruktury przez pojazdy. Zobowiązuje ona państwa członkowskie UE do pobierania w mycie dodatkowych opłat związanych z zanieczyszczeniami powietrza, hałasem oraz emisją CO2. 

Czytaj więcej

Wielka Brytania będzie cała w barwach InPost

Zbliża się moment, w którym do Sejmu trafi projekt nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o drogach publicznych oraz niektórych innych ustaw. Celem zmiany jest wdrożenie do polskiego systemu prawnego przepisów dyrektywy 2022/362. 

MI zauważa, że państwa członkowskie UE są obowiązane wdrożyć dyrektywę 2022/362, ale mogą kształtować strukturę opłaty, mając do wyboru składowe w postaci opłaty infrastrukturalnej oraz opłaty z tytułu kosztów zewnętrznych, związanych z zanieczyszczeniami powietrza i hałasu oraz emisją CO2. Udział tych elementów w ostatecznej stawce opłaty może być różny. 

Resort przypomina, że zmiana zasad nakładania opłat drogowych ma służyć zachęcaniu użytkowników pojazdów ciężkich do wymiany floty użytkowanych pojazdów na pojazdy spełniające najbardziej surowe normy środowiskowe poprzez gratyfikację w postaci ulgowych stawek opłat drogowych. 

Pięć klas emisji

Ministerstwo Infrastruktury, które przygotowało projekt zaznacza, że opłata z tytułu kosztów zewnętrznych, nakładana ze względu na emisję CO2 pojazdu będzie różnicowana ze względu na kryterium klas emisji CO2. W zależności od indywidualnej emisji CO2 pojazdu, będzie on przypisywany do jednej z 5 klas emisji CO2. Do klasy 1. zostaną zaliczone pojazdy nie spełniające aktualnych norm emisji CO2. Do klas 2. i 3. będą przypisane pojazdy, których emisja CO2 będzie nieznacznie (odpowiednio o -5% i -8%) bardziej ograniczona niż standard emisji CO2 aktualnie obowiązujący producentów pojazdów ciężkich. Klasa 4. będzie przypisana pojazdom, które w sposób znaczący (o połowę) będą emitowały mniej CO2 względem standardu obowiązującego producentów pojazdów ciężkich. Do klasy 5. zostaną zaliczone pojazdy, które nie posiadają silnika spalinowego wewnętrznego spalania albo emitują mniej niż 3g CO2/tkm.

Czytaj więcej

W spedycji ludzie nadal ważniejsi od sztucznej inteligencji

Co sześć lat począwszy od daty pierwszej rejestracji będzie następowała w ramach SPOE KAS, w odniesieniu do pojazdów uprawnionych do uiszczania preferencyjnych stawek opłat (przypisanych do 2. lub 3. klasy), automatycznie tzw. reklasyfikacja, czyli ocena emisji CO2 pojazdu, w oparciu o aktualne progi definiujące poszczególne klasy emisji CO2, skutkująca możliwą zmianą klasy. Pojazdy, które zostaną przypisane do 1. klasy emisji CO2 pozostaną w niej przypisane na stałe i nie będą podlegać dalszej reklasyfikacji.

MI wskazuje, że niskie stawki opłat drogowych zwiększają również dysproporcje pomiędzy poszczególnymi gałęziami transportu i tym samym doprowadzają do niewspółmiernego rozwoju infrastruktury innej niż drogowa.

Przewoźnicy przeciwni podwyżkom

ZMPD w liście do MI alarmuje, że „na rynku jest coraz mniej zleceń transportowych, a wskutek dużej podaży środków transportu, maleją stawki za usługi przewozowe. To wszystko wpływa bardzo negatywnie na kondycję firm transportowych. Do tego, prognozy nie wskazują, aby ten negatywny trend uległ zmianom w najbliższym czasie. Dlatego też jakiekolwiek dodatkowe obciążenia publicznoprawne nakładane na firmy transportowe przyczynią się do jeszcze trudniejszych warunków prowadzenia działalności transportowej.

Planowane zmiany zasad i warunków ustalania opłat za korzystanie z infrastruktury w Polsce, jak i w całej UE, następują w wyjątkowo niekorzystnym okresie. Zbiegło się z trwającym od kilku już lat okresem spowolnienia gospodarczego w UE.” 

Czytaj więcej

Magazyny dla zagranicznych klientów

ZMPD obawia się, że stawki myta mogą wzrosnąć o 30-60%, a skutkiem będą także podwyżki cen dla konsumentów oraz wzrost inflacji. 

ZMPD wnioskowało o „możliwie najpóźniejsze wdrożenie tej ustawy, tj. nie wcześniej niż

1 stycznia 2026 roku, ponieważ przewoźnicy podpisując kontrakty na bieżący i przyszły rok nie mieli możliwości przedstawić kontrahentom wysokości planowanych stawek opłat wdrażanych w/w projektem ustawy.”

Austriacki prezydent Alexander Van der Bellen powierzył 6 stycznia misje powierzenia rządu szefowi Wolnościowej Partii Austrii (FPÖ) Herbertowi Kicklowi. Jeżeli rozmowy z Austriacką Partią Ludową (ÖVP) powiodą się, po raz pierwszy w historii FPÖ wejdzie do rządu. Ta partia wgrała wrześniowe wybory uzyskując 29 proc. głosów. 

Od lat FPÖ krytykuje klimatyczną politykę Brukseli, w zarzucając jej rujnację gospodarczą regionu. Partia zapowiada „reorientację polityki klimatycznej oraz zniesienie podatku od CO2 i premii klimatycznej”, nie wiadomo jednak jak konkretnie może wyglądać wykonanie tych zapowiedzi. 

Pozostało jeszcze 92% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Krajowe
Z początkiem roku rosną koszty przewoźników
Materiał Promocyjny
Suzuki e VITARA jest w pełni elektryczna
Krajowe
Ministerstwo Infrastruktury zapowiada więcej inwestycji w koleje i drogi
Krajowe
W przygotowaniu nowe regulacje wyliczania wynagrodzeń kierowców
Krajowe
Rząd zmusi do zakupu elektrycznych ciężarówek podwyżkami myta
Materiał Promocyjny
Kluczowe funkcje Małej Księgowości, dla których warto ją wybrać
Krajowe
Rząd odciął przewoźników od kierowców
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego