Jesienią ruszą dopłaty do wymiany tachografów

Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej oraz Ministerstwo Infrastruktury już wiedzą w jaki sposób dopłacić do wymiany tachografów. Czekają tylko na ostateczną zgodę Komisji Europejskiej.

Publikacja: 16.05.2025 10:25

Na nic zdadzą się nowe, komfortowe ciężarówki, jeśli zabraknie kierowców. Ponad 160 tys. z pracujący

DAF

Na nic zdadzą się nowe, komfortowe ciężarówki, jeśli zabraknie kierowców. Ponad 160 tys. z pracujących w polskich firmach ma zagraniczne obywatelstwo.

Foto: DAF

Minister funduszy i polityki regionalnej Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz wyjaśnia, że przy okazji rewizji KPO znalazła fundusze na dofinansowanie wymiany tachografów. Nie ujawnia sumy, choć przyznaje, że środki będą spore (prognozuje ponad 100 tys. wymian) i będą pochodziły z części grantowej KPO. 

Minister infrastruktury Dariusz Klimczak podkreśla, że program dotyczy refinansowania kosztów i obejmie także ostatnią falę wymiany, która zakończy się w sierpniu. Zaznacza, że większość samochodów ma już nowe tachografy. 

Czytaj więcej

Komisja Europejska przygotowuje kolejne bariery dla polskich firm transportowych

Refinansowanie odbędzie się w trybie konkursowym, co oznacza, że przewoźnik wnioskujący o mniejszą sumę ma większe prawdopodobieństwo jej otrzymania. Minister Klimczak podkreśla, że program ma przede wszystkim pomóc małym, rodzinnym firmom, zatem najprawdopodobniej będą inne warunki brzegowe dla firm małych, średnich i dużych. Ministerstwo Infrastruktury ujawni szczegóły jesienią, gdy otrzyma wszystkie zgody Komisji Europejskiej. 

Tryb konkursowy, wynegocjowany z KE, ma zapewnić stabilność programu dopłat. MI chce uniknąć sytuacji w jakiej znalazły się programy dopłat przygotowane w Niemczech i Hiszpanii, zablokowane przez Komisję Europejską. Wskazała ona na niejasność kryteriów przydzielania pomocy. – Tryb konkursowy zapewni nam przejrzystość działania – podkreśla Klimczak. 

Dodaje, że ma już wyłoniony podmiot, który przygotowuje cyfrową platformę do składania wniosków. Procedury przejrzał i zaakceptował UOKiK.

Tachografy inteligentne drugiej generacji (V2G2) montowane są w ciężarówkach od czerwca 2024 roku. Wymianę nakazała Komisja Europejska Pakietem Mobilności. Nowe urządzenia mają ułatwić służbom kontrolę czasu pracy kierowców i wykonywanie kabotaży. Posiadają wbudowany GPS z certyfikatem sygnału lokalizacyjnego OSNMA. 

Czytaj więcej

Polscy przewoźnicy domagają się zawieszenia umowy transportowej z Ukrainą

W Polsce w ruchu międzynarodowym uczestniczy ponad 300 tys. ciężarówek. Zakładając wydatek 4 tys. zł na wymianę jednego urządzenia, koszt całkowity zastąpienia starych tachografów nowymi II generacji (G2V2) sięgnie 1,5 mld zł. Organizacje przewoźników domagały się od lat dopłat do tej operacji. W Europie działa dwóch dostawców tachografów: Continental i Stoneridge. 

Przewoźnicy krytykowali konieczność wymiany sprawnych urządzeń na nowe, kolejnej generacji. – UE wprowadza absurdalne przepisy nie licząc się z faktem, że płacimy ogromne pieniądze, aby podążać za wymogami unijnymi. Dysponujemy więc bardzo młodym taborem i nagle musimy wyrzucić dobrze funkcjonującą część i na własny koszt kupić nowy tachograf za tysiąc euro, który będzie służyć nie nam, ale urzędnikom. Zmusza się stojących w obliczu bankructwa przewoźników do absurdalnego wydatku, więc nie dziwię się, że się burzą – ocenia prezes Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych Jan Buczek. 

Minister funduszy i polityki regionalnej Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz wyjaśnia, że przy okazji rewizji KPO znalazła fundusze na dofinansowanie wymiany tachografów. Nie ujawnia sumy, choć przyznaje, że środki będą spore (prognozuje ponad 100 tys. wymian) i będą pochodziły z części grantowej KPO. 

Minister infrastruktury Dariusz Klimczak podkreśla, że program dotyczy refinansowania kosztów i obejmie także ostatnią falę wymiany, która zakończy się w sierpniu. Zaznacza, że większość samochodów ma już nowe tachografy. 

Pozostało jeszcze 83% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Krajowe
Czy od przyszłego roku niższe koszty dla przewoźników ?
Krajowe
Niemcy już nie mówią o wycofaniu ze sprzedaży silników spalinowych
Krajowe
Kurierzy wylani z kąpielą?
Krajowe
Państwo musi ustawić Fundusz Kolejowy na właściwych torach
Krajowe
Amerykanie nie będą elektryfikować transportu ciężkiego