Przepadły korzystne dla polskich przewoźników poprawki do Pakietu Mobilności

Pakiet Mobilności na ostatniej prostej, w lipcu Parlament Europejski przyjmie Pakiet Mobilności.

Publikacja: 08.06.2020 16:54

Przepadły korzystne dla polskich przewoźników poprawki do Pakietu Mobilności

Foto: logistyka.rp.pl

Komisja Transportu PE (TRAN) odrzuciła 8 czerwca poprawki do Pakietu Mobilności 1, informuje stały przedstawiciel ZMPD w Brukseli Margareta Przybyła. Do wejścia Pakietu Mobilności w życie potrzebne jest już tylko głosowanie plenarne Parlamentu Europejskiego. Do południa posłowie TRAN odrzucili wszystkie poprawki, a głosowania Komisji Transportu odbędą się wieczorem.

Odrzucone poprawki to:

Delegowania pracowników w sektorze transportu drogowego:

  • Zwiększona liczba operacji wymiany handlowej dozwolona oprócz podróży dwustronnej bez uruchamiania zasad delegowania (do 3 w sumie, zamiast 1 w każdym kierunku lub do 2 w przypadku powrotu).
  • Usunięcie odniesień do włączenia odcinków dróg w transporcie kombinowanym, aby umożliwić rozwiązanie tego problemu w samej dyrektywie w sprawie transportu kombinowanego.

Czytaj więcej w: Pakiet Mobilności nie do zatrzymania

Zasad dotyczących czasu jazdy i odpoczynku:

  • Możliwość spędzenia regularnego tygodniowego okresu odpoczynku (lub dowolnego tygodniowego okresu odpoczynku dłuższego niż 45 godzin w ramach rekompensaty za poprzedni skrócony tygodniowy okres odpoczynku) w pojeździe, pod warunkiem, że jest on zaparkowany na certyfikowanym bezpiecznym parkingu.
  • Możliwość spędzenia przez kierowcę regularnego tygodniowego okresu odpoczynku (lub dowolnego tygodniowego okresu odpoczynku dłuższego niż 45 godzin w ramach rekompensaty za poprzedni skrócony tygodniowy okres odpoczynku) co 4 tygodnie w dowolnym wybranym przez niego miejscu.
  • Powrót do obecnie obowiązujących przepisów rozporządzenia (WE) nr 561/2006 w sprawie organizacji okresów odpoczynku z okresem odniesienia 2 tygodnie.

Czytaj więcej w: Poprawki to ostatnia szansa na zmianę Pakietu Mobilności

Dostępu do międzynarodowego rynku przewozów drogowych:

  • Usunięcie 8-tygodniowego obowiązkowego powrotu pojazdu do kraju miejsca rejestracji.
  • Usunięcie odniesień do włączenia odcinków dróg w transporcie kombinowanym, aby umożliwić rozwiązanie tego problemu w samej dyrektywie w sprawie transportu kombinowanego.
  • Usunięcie 4-dniowego „okresu na odstąpienie” w przypadku kabotażu (chociaż kilka poprawek sugeruje różne opcje, takie jak 48-godzinny „okres na odstąpienie” lub 1 limit pracy kabotażu, jako kompromis).

Ponadto we wszystkich trzech obszarach wprowadzono następujące zmiany:

  • Zawieszenie niektórych przepisów nowych zasad w wyjątkowych okolicznościach, w wyniku działania siły wyższej (np. Kryzys zdrowia publicznego, stan wyjątkowy w środowisku lub stan wyjątkowy o charakterze społeczno-politycznym i wojskowym), na czas trwania stanu wyjątkowego i powrotu do zdrowia.
  • zobowiązanie Komisji do przedstawienia oceny wpływu, nie później niż 4 miesiące po opublikowaniu nowego ustawodawstwa w Dzienniku Urzędowym UE, dotyczącego wpływu nowych przepisów na rzeczywistą sytuację gospodarczą na rynku przewozów drogowych w UE oraz zdrowie i bezpieczeństwo kierowców.
  • 18-miesięczny okres przejściowy od wejścia w życie nowego ustawodawstwa po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym UE.

Powyższe poprawki były zgodne z oczekiwaniami członków europejskiej organizacji spedytorów CLECAT oraz Polskiej Izby Spedycji i Logistyki.

Komisja Transportu PE (TRAN) odrzuciła 8 czerwca poprawki do Pakietu Mobilności 1, informuje stały przedstawiciel ZMPD w Brukseli Margareta Przybyła. Do wejścia Pakietu Mobilności w życie potrzebne jest już tylko głosowanie plenarne Parlamentu Europejskiego. Do południa posłowie TRAN odrzucili wszystkie poprawki, a głosowania Komisji Transportu odbędą się wieczorem.

Odrzucone poprawki to:

Pozostało 88% artykułu
Legislacja
Tachografy powstrzymają nielegalną konkurencję?
Legislacja
Ministerstwo Infrastruktury chce harmonogramów pracy kierowcy
Legislacja
Śmieci zalewają zachodnią Polskę
Legislacja
Nowe zasady wynagrodzeń kierowców nie do przyjęcia
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Legislacja
Będą wyższe kary za przemyt imigrantów