Pakiet Mobilności nie do zatrzymania

Do 12 maja posłowie mogą składać poprawki do Pakietu Mobilności.

Publikacja: 30.04.2020 13:31

Pakiet Mobilności nie do zatrzymania

Foto: logistyka.rp.pl

Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk podczas drugiej wideokonferencji ministrów transportu UE, która odbyła się 29 kwietnia zaapelował o wstrzymanie prac nad przepisami Pakietu Mobilności I do czasu zakończenia pandemii i dokonania ponownej oceny sytuacji i zawartych w nim rozwiązań. Jego przyjęcie w obecnym kształcie nie jest bowiem uzasadnione w kontekście kryzysu. Propozycje przepisów powstały w zupełnie innych realiach społeczno-gospodarczych.

Podobny apel wystosowało Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych oraz stowarzyszenie Transport i Logistyka Polska.

Posłowie sprawozdawcy przeciwni poprawkom

Stały przedstawiciel ZMPD przy UE Margareta Przybyła przyznaje, że toczy się batalia aby do Pakietu wprowadzić zmiany, co pozwoliłoby na wyeliminowanie niekorzystnych zapisów i przedłużyło prace o kilka miesięcy.

Czytaj więcej w: Osiem krajów za zawieszeniem prac nad Pakietem Mobilności

Przedstawicielka ZMPD uważa, że nie będzie to łatwe. Wskazuje, że komisja TRAN, która 28 kwietnia debatowała nad Pakietem Mobilności jest za jak najszybszym przyjęciem Pakietu Mobilności bez poprawek. Wszyscy trzej sprawozdawcy (Katerina Konecna, GUE – lex specialis, Henna Virkkunen, EPP – czas jazdy i odpoczynków oraz Ismail Ertug, S&D – dostęp do rynku i zawodu przewoźnika drogowego) jednogłośnie rekomendowali takie rozwiązanie.

Całkowicie odmienne stanowisko prezentowali polscy europosłowie wraz z europarlamentarzystami z krajów podobnie myślących m.in. z Bułgarii, Rumunii, Węgier czy Malty – wylicza Przybyła. Europoseł Kosma Złotowski z grupy EKR (PiS) podkreślał, że wprowadzanie w dzisiejszej sytuacji nowych restrykcji może doprowadzić do przerwania ciągłości łańcuchów dostaw.

Czytaj więcej w: Mafie żerują na małych firmach transportowych

Europosłanka Elżbieta Łukacijewska z EPP (PO) argumentowała, że zmiany w obecnym kompromisie są niezbędne, ze względu na nową rzeczywistość gospodarczą, w jakiej gospodarka znalazła się z powodu pandemii koronawirusa.

Poprawki jednak będą

Polscy europosłowie wraz z europarlamentarzystami z krajów mających ten sam pogląd zapowiedzieli złożenie poprawek do Pakietu Mobilności. Komisarz ds. Transportu Adina Valean zapowiedziała przeprowadzenie studium skutków dwóch zapisów, które Komisja szczególnie krytykuje.

Czytaj więcej w: Drogi przestały pustoszeć

Chodzi o obowiązkowy powrót ciężarówki do kraju siedziby co 8 tygodni oraz możliwość obejmowania drogowego odcinka transportu kombinowanego zasadami kabotażu. Nie wiadomo kiedy studium skutków zostanie przeprowadzone i czy uda się wyeliminować oba przepisy zanim Pakiet zacznie obowiązywać.

– Pomimo jasnej rekomendacji ze strony sprawozdawców, możemy spodziewać się licznych poprawek. Europosłowie mają na to czas do 12 maja – przypomina przedstawicielka ZMPD. Głosowanie w komisji wiodącej zaplanowano na 8 czerwca, natomiast na Sesji Plenarnej na początku lipca. Jeśli Parlament nie przyjmie żadnych poprawek oznaczać to będzie zakończenie procesu legislacyjnego. Jakiekolwiek propozycje zmian przegłosowane przez PE będą wymagały dalszych prac w Radzie UE.

Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk podczas drugiej wideokonferencji ministrów transportu UE, która odbyła się 29 kwietnia zaapelował o wstrzymanie prac nad przepisami Pakietu Mobilności I do czasu zakończenia pandemii i dokonania ponownej oceny sytuacji i zawartych w nim rozwiązań. Jego przyjęcie w obecnym kształcie nie jest bowiem uzasadnione w kontekście kryzysu. Propozycje przepisów powstały w zupełnie innych realiach społeczno-gospodarczych.

Podobny apel wystosowało Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych oraz stowarzyszenie Transport i Logistyka Polska.

Pozostało 83% artykułu
Legislacja
Ministerstwo Infrastruktury chce harmonogramów pracy kierowcy
Legislacja
Śmieci zalewają zachodnią Polskę
Legislacja
Nowe zasady wynagrodzeń kierowców nie do przyjęcia
Legislacja
Będą wyższe kary za przemyt imigrantów
Legislacja
Ekologiczne regulacje sparaliżują transport?