W niedzielę ostatnia szansa na udrożnienie kanału

Jeśli zawiedzie niedzielny przypływ, odblokowanie kanału potrwa długo.

Publikacja: 26.03.2021 12:41

W niedzielę ostatnia szansa na udrożnienie kanału

Foto: Fot. Suez Canal Authority

W akcji ratunkowej uczestniczy 8 holowników. Przypływ spodziewany w niedzielę podniesie poziom wody o 46 cm. Jednak nawet przedstawiciele ratunkowej firmy SMIT Salvage nie mają pewności kiedy uda im się odblokować kanał.

Czytaj więcej w: Wisłą popłyną (pełne) kontenery

Nie mają konkretnych informacji także armatorzy i przedstawiciele portów, którzy nie zdradzają zbytniej nerwowości. – Nie demonizował bym wpływu zablokowania Kanału Sueskiego na całość łańcuchów dostaw. Co prawda połowa linii kontenerowych, które dopływają do Hamburga, przechodzi przez Kanał Sueski, ale czekamy spokojnie na informację od ekipy ratunkowej. Liczymy na to, że przypływ umożliwi zejście statku z mielizny w niedzielę. W Hamburgu cały czas mamy problem z opóźnieniami zawinięć statków wynoszącymi z reguły 2-3 dni, a czasem sięgającymi nawet 7 dni i więcej – przypomina przedstawiciel Portu Hamburg Maciej Brzozowski.

""

Admirał Osama Rabie, prezes Suez Canal Authority podczas inspekcji prac przy odblokowaniu kanału 25 marca 2021 roku. Fot. SCA

Foto: logistyka.rp.pl

Terminale kontenerowe jeszcze mają pracę. – Na razie nie mamy żadnych pewnych informacji na temat potencjalnego wpływu na dostawy do naszego terminalu. Wydaje się prawdopodobne, że jeśli wysiłki na rzecz oswobodzenia statku będą się przedłużać, to w kwietniu mogą wystąpić opóźnienia statków. O ile wiemy, statek, który był w tym samym konwoju co Ever Given (COSCO Shipping Galaxy), bezpiecznie minął Kanał Sueski i jest w drodze do Europy Północnej i dalej do Gdańska – informuje kierownik Komunikacji i Wsparcia Sprzedaży DCT Gdańsk Marcin Kamola.

Czytaj więcej w: Wielu chętnych do budowy Portu Zewnętrznego w Gdyni

Niektórzy armatorzy (w tym Evergreen) już wysyłają statki wokół Afryki (dodatkowy tydzień żeglugi i 200-300 tys. dolarów na paliwo), ale ponad 150 statków nadal czeka na udrożnienie przeprawy.

""

Prace nad udrożnieniem kanału prowadzone są także od strony lądu. Fot. SCA

Foto: logistyka.rp.pl

W 2019 roku ponad jedną trzecią statków płynących przez kanał stanowiły kontenerowce, zaś tankowce miały nieco mniejszy udział. Armatorzy tankowców spodziewają się podwyżek ceny za wynajęcie. Wczoraj podskoczyły do 17 tys. dol. za dzień, najwyższego poziomu od czerwca 2020 roku, podaje Reuters.

Polscy importerzy są zaniepokojeni sytuacją. Część z nich, jak Inter Cars uspokaja. – Nasze magazyny są odpowiednio zatowarowane i nie ma mowy o tym, aby mechanicy musieli się obawiać o dostępność towarów – przekonuje dyrektor handlowy Inter Cars Tomasz Białach.

Czytaj więcej w: Kanał Sueski zablokowany

Zarządzająca blokującym Kanał Sueski statkiem Ever Given spółka Bernhard Schulte Shipmanagement (BSM) informuje, że od 25 marca holenderska firma SMIT Salvage zajmuje się pogłębieniem kanału wokół stojącego na mieliźnie kontenerowca Ever Given. Na miejscu jest pogłębiarka mogąca wydobyć 2 tys. m3 materiału na godzinę.

BSM zapewnia, że ładunek nie jest uszkodzony, a 25-osobowa załoga, składająca się wyłącznie z obywateli Indii, nie ucierpiała i jest na pokładzie statku. Jednocześnie operator zaprzecza, jakoby doszło do awarii silników. Nagły i silny podmuch wiatru wepchnął statek na mieliznę.

Japoński właściciel statku, Shoei Kisen przepraszając wyjaśnia, że prace ratunkowe są bardzo trudne. Masa statku przekracza 200 tys. ton i ekipy ratunkowe nie wykluczają, że konieczny będzie częściowy rozładunek aby ściągnąć statek z mielizny.

W akcji ratunkowej uczestniczy 8 holowników. Przypływ spodziewany w niedzielę podniesie poziom wody o 46 cm. Jednak nawet przedstawiciele ratunkowej firmy SMIT Salvage nie mają pewności kiedy uda im się odblokować kanał.

Czytaj więcej w: Wisłą popłyną (pełne) kontenery

Pozostało 92% artykułu
Logistyka
Atrakcyjny międzynarodowy biznes kurierów
Materiał partnera
Logistyka napędza rozwój biznesu
Logistyka
Ranking firm TSL i Rzeczpospolita TSL Award
Logistyka
Zielona energia w logistyce
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Logistyka
„Rzeczpospolita” nagrodziła firmy branży TSL