Wielu chętnych do budowy Portu Zewnętrznego w Gdyni

Do końca roku Port Gdynia chce podpisać umowę z inwestorem na budowę Portu Zewnętrznego.

Publikacja: 23.03.2021 17:49

Wielu chętnych do budowy Portu Zewnętrznego w Gdyni

Foto: logistyka.rp.pl

Na początku roku Port Gdynia otrzymał 4 oferty na budowę i zarządzanie Portem Zewnętrznym. – Wyłaniamy partnera w formule PPP – podkreśla prezes zarządu Portu Gdynia Adam Meller. Dodaje, że będzie to przede wszystkim terminal kontenerowy, a po drugie będzie zapleczem dla budowy morskich farm wiatrowych na polskich wodach terytorialnych.

Jest falochron, są inwestorzy

Wśród chętnych są dwie firmy i dwa konsorcja. Zgłosili się m.in. właściciele obu gdyńskich terminali kontenerowych, czyli Hutchison Ports (należy do grupy CK Hutchinson z Hong Kongu), który jest właścicielem terminala GCT (niebieskie dźwigi) oraz filipińska korporacja ICTSI, do której należy terminal BCT (pomarańczowe dźwigi).

Pozostali chętni to Meridiam Eastern Europe Investments 4 SAS oraz Gdynia Terminal Holding SAS oraz polska spółka Mota-Engil Central Europe PPP Road.

Czytaj więcej w: Nadawcy przenoszą ładunki z aut na statki

W grudniu ub.r. Sejm podjął decyzję o emisji obligacji wartości 672 mln zł i dokapitalizowanie nimi Portu Gdynia. Za te fundusze powstanie falochron i tor z podejściem do Portu Zewnętrznego. – Szczególnie ważne jest że mamy finansowanie Skarbu Państwa na falochrony. Ta inwestycja otworzyła dyskusję z inwestorami, którzy wskazywali że w innych krajach ta część infrastruktury budowana jest przez państwo. Bez pomocy budżetu terminal byłby niekonkurencyjny cenowo – tłumaczy dyrektor finansowy Portu Gdynia Maciej Bąk.

Czytaj więcej w: PKP Cargo pobiło rekord

Zarząd portu rozpoczyna proces dialogu konkurencyjnego. – Z końcem roku wybierzemy partnera i podpiszemy wiążącą umowę na realizację – przedstawia harmonogram prac prezes portu.

Zarząd portu poszukuje inwestorów branżowych, którzy zapewnią terminalom ładunki. Prezes zapewnia, że nie byłoby trudności z pozyskaniem inwestorów finansowych. – Sektor bankowy ma nadpłynność – wskazuje Meller.

Czytaj więcej w: Promy wykupione w weekendy

Przewiduje, że pierwsza część Portu Zewnętrznego, przeznaczona dla obsługi budowy farm wiatrowych, będzie gotowa do końca 2024 roku, o ile rząd przyjmie ten projekt, co powinno stać się do 2 kwietnia. Pozostała część Portu Zewnętrznego, czyli terminal kontenerowy, ma być oddany do użytkowania w 2028 roku.

Rekordowy 2020 rok

W 2020 roku Port Gdynia przeładował rekordowe 24,6 mln ton, o 2,9 proc. więcej niż w bardzo dobrym 2019 roku. Przeładunki kontenerów wzrosły o 0,9 proc. do 905,1 tys. TEU.

Port zamknął rok wyjątkowo dużymi inwestycjami wartości 219 mln zł. W najbliższych trzech latach nakłady przekroczą miliard zł. – Są to w większości nasze środki – zapewnia dyrektor finansowy Port Gdynia.

W tym roku gotowe będzie m.in. poszerzone wejście do portu i oddany do użytku terminal promowy. Ruszyła budowa 30-hektarowego Centrum Logistycznego w Kosakowie, które w przyszłości będzie także zapleczem Portu Zewnętrznego.

Czytaj więcej w: Port Gdańsk sprzedaje największego operatora w Porcie Wewnętrznym

Przychody ze sprzedaży wyniosły 195 mln zł, EBITDA sięgnęła 100 mln zł i tyle z ubiegłorocznych przychodów port może wydać na inwestycje. Jest wśród nich klika dużych projektów informatycznych. Port Gdynia jest jedynym w Polsce z system cyfrowej awizacji pociągów, dzięki czemu operatorzy unikają korków. Port dysponuje także inteligentnym system zarządzania wjazdami do portu samochodów ciężarowych. Gdynia kupiła także system naprowadzania statków gbas rtk, dający pilotom wiedzę o położeniu statku z dokładnością do milimetrów.

Największym projektem są prace nad Port Community System. Prowadzone są przez spółkę portów w Gdyni, Gdańsku oraz Szczecinie-Świnoujściu. Polski PCS przyspieszy odprawę ładunków poprzez jego identyfikację i pomoże celnikom oraz weterynarzom.

Na początku roku Port Gdynia otrzymał 4 oferty na budowę i zarządzanie Portem Zewnętrznym. – Wyłaniamy partnera w formule PPP – podkreśla prezes zarządu Portu Gdynia Adam Meller. Dodaje, że będzie to przede wszystkim terminal kontenerowy, a po drugie będzie zapleczem dla budowy morskich farm wiatrowych na polskich wodach terytorialnych.

Jest falochron, są inwestorzy

Pozostało 91% artykułu
Przewozy
Adriatyckie portowe tygrysy
Przewozy
Ceny spadają szybciej niż przewozy
Przewozy
Prognozy dla rynku TSL na 2023 rok. Spowolnienie we wszystkich sektorach
Przewozy
Złe prognozy dla transportu
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Przewozy
Zleceniodawcy już wydłużają terminy płatności