Prognozy towarowe dla CPK nadal pomyślne

Obniżone prognozy IATA przewozu towarów nie zmniejszają zainteresowania spedytorów i przewoźników lotniczych CPK. Spółka przygotuje dla nich odpowiednią infrastrukturę.

Publikacja: 31.01.2025 12:36

Prognozy towarowe dla CPK nadal pomyślne

PLL LOT

Foto: PLL LOT

Prognoza IATA z 2024 zakłada, że CPK obsłuży w 2033 roku, czyli pierwszym pełnym roku funkcjonowania lotniska 310 tys. ton. Wcześniejsza prognoza IATA z 2023 roku zakładała uruchomienie Lotniska CPK w 2028 roku, a w pierwszym pełnym roku funkcjonowania lotnisko miało obsłużyć 440 tys. ton cargo i poczty lotniczej. – Dynamika wzrostu cargo na Lotnisku CPK jest duża, chociaż bardziej rozłożona w czasie niż w poprzednich prognozach. Ma to związek m.in. z dokładniejszym uwzględnieniem możliwości rynku w zakresie dostosowania się do nowego lotniska, w tym konieczności zmiany łańcuchów dostaw, dostępności frachtowców i dostosowania siatki połączeń, na co zwrócili uwagę przedstawiciele branży podczas konsultacji, a także wynika to ze zmienionej daty uruchomienia CPK – tłumaczy rzecznik prasowy CPK Agnieszka Stefańska-Krasowska. 

Okno na świat

Rzeczniczka zwraca uwagę, że bariery rozwojowe dla ruchu cargo związane m.in. z ograniczeniami lotów w porze nocnej i infrastrukturą Lotniska Chopina będą się utrzymywały aż do końca 2032 roku. – To właśnie dlatego punkt startowy dla silnego wzrostu obsługiwanych wolumenów cargo przesuwa się o cztery lata – podkreśla rzeczniczka CPK. 

Przewoźnicy samolotowi dobrze oceniają najnowszą prognozę IATA. – Statystyki przedstawione przez IATA wyglądają wiarygodnie, biorąc pod uwagę wielkość rynku polskiego i krajów ościennych. Nie mam wątpliwości, że CPK – największy projekt infrastrukturalny od czasów budowy portu w Gdyni – został we właściwy sposób osadzony w strategii rozwoju państwa – stwierdza dyrektor biura cargo i poczty PLL LOT Michał Grochowski. 

Sygnalizuje ważną rolę platformy cargo, która zapewni łatwy dostęp do Polski i przyciągnie do niej najnowsze technologie. – Samolotami jesteśmy w stanie bezpiecznie przewozić towary wysokiej wartości, najbardziej skomplikowane, o najwyższym stopniu przetworzenia. Kraj, który posiada taką infrastrukturę jak CPK, ma więc zapewniony dostęp do globalnych rynków. Poprzez kontynuowanie projektu budowy CPK inwestorzy zagraniczni otrzymają sygnał, że Polska otwiera się na świat, dzięki czemu nasz kraj stanie się konkurencyjnym miejscem w globalnej wymianie handlowej, gdzie producenci i konsumencie najbardziej przetworzonych towarów będą mieli najkorzystniejsze warunki realizacji łańcuchów dostaw – zaznacza Grochowski. 

Przeładunki będą rosły

Spedytorzy także zakładają wzrosty przeładunków. – Wbrew ogólnej tendencji nie przewidujemy zmniejszenia ilości przewożonych ładunków. Wręcz przeciwnie, zakładane plany są znacznie ambitniejsze niż wzrosty organiczne – ujawnia Air & Rail Freight Country Manager Raben Sea & Air SE Piotr Toczyłowski. 

Uważa, że ostatnie prognozy IATA są wciąż pozytywne dla CPK i uzasadniają inwestycję. – Po prostu zostały one urealnione poprzez uwzględnienie danych wolumetrycznych i prognoz otrzymanych od większej ilości podmiotów uczestniczących. Dodatkowo zostały one skorygowane o negatywny wpływ regulacji środowiskowych – dodaje Toczyłowski. 

Rzeczniczka CPK wskazuje, że pomimo urealnienia wzrostów, aktualna prognoza cargo od IATA jest i tak wyższa niż prognoza ULC z 2022 roku. Według prognozy rozwój cargo i poczty lotniczej na Lotnisku CPK będzie opierać się o przewozy pod pokładem samolotów pasażerskich (tzw. belly cargo) – które będą stanowić około 55 proc. – oraz przewozy frachtowcami (tzw. all cargo) i przewozy firm kurierskich (tzw. integratorów) – które będą stanowić łącznie około 45 proc. 

Ponadto działalność cargo CPK będzie uzupełniana przez RFS (Road Feeder Service), czyli usługę transportu drogowego ściśle powiązaną z przewozami lotniczymi. Wartości tego ruchu traktowane są jednak jako dodatkowe – ponad wyniki prognozy cargo i poczty lotniczej. 

Przedstawiciel Raben przypomina o konkurencji zarówno między liniami lotniczymi jak i lotniskami. – Sytuacja rynkowa, jak i finansowe oczekiwania linii lotniczych, wymuszają na swoich przedstawicielstwach (GSA - General Sales Agent) bardzo aktywne działania sprzedażowe. To, jak również, obecność na rynku brokerów bez umów na wyłączność popycha rynek w stronę konsumenta. Marże sprzedażowe poszły w dół. Oferta transportowa z wykorzystaniem europejskich HUB-ów poza Polską jest wciąż atrakcyjna. Duże lotniska są w zasięgu maksymalnie dwóch dni transportu drogowego. To jest oczywiste, że fracht do lotniska, nawet w Polsce, trzeba dowieźć tirem. Z punktu widzenia planowania transportu, nie odgrywa to zasadniczej roli, czy towar wyleci z Polski, Niemiec, Paryża – uważa Toczyłowski.

Konkurencja zawsze groźna

IATA szacuje, że przewozy cargo i poczty lotniczej urosną z ok. 128 tys. ton w 2024 roku do ok. 200 tys. ton w 2030 r. i do prawie 1,5 mln ton w roku 2060. Zdaniem Toczyłowskiego prognozowane dla CPK wielkości przeładunków w 2060 roku są realne. – Jeśli popatrzymy na dynamikę przyrostu e-commerce z jednej strony, oraz rozwój nowych technologii z drugiej, to możemy uznać, że potrzeba transportu towarów drogą powietrzną będzie rosła. Z kolei oferta firm transportowych będzie dążyć do optymalizacji kosztowej. Konsument potrzebuje zakupu na już, modele sprzedażowe się redefiniują, a handel międzynarodowy podąża za tymi trendami – opisuje przedstawiciel Grupy Raben. 

Spółka CPK zapewnia, że pomimo prognozowania mniejszej dynamiki wzrostu, infrastruktura cargo w postaci terminali dla agentów handlingowych i integratorów (czyli firm kurierskich) jest kluczowym elementem inwestycji, którego uruchomienie jest zaplanowane wraz z otwarciem portu lotniczego. – Planowane inwestycje CPK w infrastrukturę obsługi cargo lotniczego wynikają z zapotrzebowania zgłaszanego przez przyszłych klientów w ramach stałego dialogu prowadzonego przez spółkę CPK. Wymagania naszych partnerów dotyczące zapotrzebowania na infrastrukturę w tzw. Cargo City Core nie zmniejszyły się w ostatnim okresie, zatem spółka CPK nie miała podstaw, żeby rezygnować z zaplanowanej infrastruktury. W związku z urealnionym harmonogramem realizacji inwestycji CPK w ostatnich miesiącach przeprowadziliśmy nową rundę konsultacji, która potwierdziła aktualność dotychczasowych wymagań – przypomina Stefańska-Krasowska. 

CPK sygnalizuje, że w najbliższym roku planowane jest uruchomianie pierwszych prac projektowych związanych z infrastrukturą cargo. 

Dyrektor zarządzający DHL Express Poland Tomasz Buraś uważa, że Lotnisko CPK może być atrakcyjnym rozwiązaniem, jeśli jego infrastruktura będzie dostosowana do operatorów all-cargo jak i integratorów ekspresowych, jakim jest DHL Express. – Jeżeli model funkcjonowania CPK pozwoli utrzymać poziom kosztów operacyjnych na konkurencyjnym poziomie, to na pewno cargo będzie miało szansę się tam rozwinąć – podkreśla Buraś. 

Prognoza IATA z 2024 zakłada, że CPK obsłuży w 2033 roku, czyli pierwszym pełnym roku funkcjonowania lotniska 310 tys. ton. Wcześniejsza prognoza IATA z 2023 roku zakładała uruchomienie Lotniska CPK w 2028 roku, a w pierwszym pełnym roku funkcjonowania lotnisko miało obsłużyć 440 tys. ton cargo i poczty lotniczej. – Dynamika wzrostu cargo na Lotnisku CPK jest duża, chociaż bardziej rozłożona w czasie niż w poprzednich prognozach. Ma to związek m.in. z dokładniejszym uwzględnieniem możliwości rynku w zakresie dostosowania się do nowego lotniska, w tym konieczności zmiany łańcuchów dostaw, dostępności frachtowców i dostosowania siatki połączeń, na co zwrócili uwagę przedstawiciele branży podczas konsultacji, a także wynika to ze zmienionej daty uruchomienia CPK – tłumaczy rzecznik prasowy CPK Agnieszka Stefańska-Krasowska. 

Pozostało jeszcze 87% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Lotniczy
Budowa obiektów CPK ruszy w 2026 roku
Materiał Promocyjny
Technologia daje odpowiedź na zmiany demograficzne
Lotniczy
Baranowskie lotnisko neutralne węglowo
Lotniczy
Chińczycy przejmują przewozy europejskiego cargo
Lotniczy
Lotnictwo musi stosować coraz więcej kosztownych paliw syntetycznych
Lotniczy
CPK będzie o 20 mld zł tańsze i wiemy kiedy powstanie
Materiał Promocyjny
Wystartowały tegoroczne ferie zimowe