Szanujemy konkurencję, ale raczej chińscy producenci nie są dla nas zagrożeniem. W Gdyni powstała montowania naczep z chińskich części o nieznanej jakości. Chińczycy wybrali najmniej ekspansywną strategię. Gdybym miał się martwić, to nie gdyńską montownią, ale raczej wykupieniem czołowego w Wielkiej Brytanii producenta naczep SDC Trailers. Chińczycy zrobili to zapewne z zamiarem wejścia na europejski rynek. Zobaczymy, jak ta firma będzie funkcjonować po wyjściu Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej.
Czy współpraca Krone z Kamazem nie wypchnie Wieltonu z rosyjskiego rynku?
W Rosji jesteśmy od 11 lat. Blisko współpracujemy z obecnymi tam producentami samochodów, jak MAN, Scania i Volvo. Dostarczamy bezpośrednio na ich linie montażowe wywrotki do zabudowy na podwoziach tych trzech marek. Współpraca jest na poziomie central w Niemczech i Szwecji i jest ona partnerska. Wszystkich odbiorców traktujemy jednakowo i bez wyłączności. Wracając do kooperacji Krone z Kamazem, to widziałem już kilka podobnych projektów i zauważam, że prowadzą do utraty dynamiki wejścia na nowy rynek. Jest to duża skala działań, ale i duża bezwładność. Zatem nie obawiam się, że ta współpraca zagrozi nam utratą rynku rosyjskiego.
Producenci ciężarówek coraz ściślej kooperują z producentami naczep, przede wszystkim w dziedzinie aerodynamiki i telematyki. Czy nie ma niebezpieczeństwa, że Wielton zostanie bez partnera i straci przez to rynek?
Jeżeli chodzi o telematykę, to ciągnik siodłowy z naczepą stanowią całość, ale rozłączną. W Europie na każdy ciągnik siodłowy przypada (w zależności od rynku) od 1,2 do 1,8 naczepy. Spedytorzy i przewoźnicy chcą wiedzieć, co dzieje się nie tylko z zestawem, ale i z samodzielnie stojącą naczepą. Czy jest podstawiona, załadowana, gotowa do odbioru. Dlatego niezbędna jest kooperacja nie tylko producenta ciężarówki z dostawcą naczep, ale też z producentem rozwiązań telematycznych, pozwalających zarządzać całą flotą. W przypadku aerodynamiki nad zmniejszeniem oporów pracujemy od sześciu lat. Cztery lata temu na IAA w Hanowerze temat był inicjowany, a od sześciu lat na rynku pojawiają się informacje na ten temat. Pracujemy nad osłonami aerodynamicznymi. I jeszcze raz podkreślę, że ciągnik z naczepą nie tworzą stałego układu, więc rozwiązania muszą być uniwersalne, aby dobrze współpracowały z różnymi ciągnikami.
Jaka jest przyszłość segmentu agro (przyczep rolniczych), który ma niską rentowność?