Jaka jest kondycja polskich przewoźników?

Przewozy krajowe utrzymują się niemal na tym samym poziomie co wcześniej. Blisko połowa polskich przewoźników deklaruje podobne obroty finansowe jak przed rozpoczęciem kryzysu.

Publikacja: 22.04.2020 08:39

Jaka jest kondycja polskich przewoźników?

Foto: logistyka.rp.pl

Przewozy towarowe, mimo wielu trudności, odbywają się regularnie, wynika z badań przeprowadzonych prze Grupę Inelo. Stosowana przez tę grupę telematyka GBox wskazuje, że w pierwszym tygodniu kwietnia 2020 roku polskie ciężarówki przemierzyły ponad 80 proc. kilometrów w porównaniu do danych z początku marca. Polskie samochody jeżdżą znacznie rzadziej na przykład do Włoch i Francji, a jazda do Niemiec spadła o 15-20 proc.

W kraju niemal bez zmian

Pierwszy kwartał br. przyniósł spadek ruchu w transporcie krajowym na poziomie nie więcej niż 10 proc. Blisko co trzeci właściciel firm obsługujących rynek krajowy ze spokojem spogląda w przyszłość, wskazując na podobną skalę obrotów jak sprzed czasów koronawirusa. Przedsiębiorstwa te nie przewidują pogorszenia płynności finansowej i pozycji rynkowej, widząc w pandemii nawet szansę na rozwój.

Czytaj więcej w: Ruch o jedną trzecią mniejszy

Natomiast przewoźnicy międzynarodowi w większości wykazują ostrożność, głównie z powodu sytuacji na rynkach wewnętrznych krajów członkowskich UE.

Przedsiębiorcy transportowi mierzą się głównie z mniejszą liczbą zleceń (81 proc.), niższymi stawkami za frachty (64 proc.) oraz utratą stałych kontraktów, na co wskazuje ponad 58 proc. respondentów. Dodatkowymi czynnikami, zakłócającymi działalność średnich i mniejszych przedsiębiorstw transportowych, są opóźnienia w płatnościach (39 proc.), a także jazda na pusto, co potwierdza ponad 40 proc. przedsiębiorców uczestniczących w badaniu Inelo.

Przemysł otwiera fabryki

Rodzimi przedsiębiorcy do tej pory opierali swój sukces biznesowy w dużej mierze na kontaktach handlowych z Niemcami. Tam głównym rynkiem zbytu był dotychczas sektor samochodowy.

W latach 2014-2018 trzema najczęściej eksportowanymi rodzajami towarów w obrębie UE były pojazdy silnikowe, przyczepy, naczepy, a także części maszynowe i motoryzacyjne. Udział ładunków z grupy automotive przewiezionych w 2019 roku w krajach wspólnoty sięgał 41 proc. w eksporcie i 33 proc. w imporcie maszyn i pojazdów.

Czytaj więcej w: http://Dobre wieści dla transportu. Przemysł wznawia produkcję

– Ten rynek jest kluczowy dla wielu naszych przewoźników, a do sąsiada zza Odry jeździ najwięcej z klientów OCRK, bo około 40 proc. ruchu kierowanego jest właśnie tam. Jednym z fundamentów tamtejszej gospodarki jest branża motoryzacyjna – przypomina Łukasz Włoch, ekspert Inelo i OCRK

Z największych fabryk motoryzacyjnych płyną dobre wieści, gdyż koncerny planują wznowienie w nich pracy w drugiej połowie kwietnia.

Dlatego prognoza INELO zakłada poważne, choć krótkotrwałe, pogorszenie koniunktury i przejściowe perturbacje. – Przewidujemy, że w drugiej połowie roku gospodarka będzie się powoli stabilizować, a w 2021 roku osiągać wzrostymówi wiceprezes Inelo i OCRK Bartosz Najman. – Dzięki położeniu na skrzyżowaniu głównych szlaków handlowych oraz silnej pozycji rodzimych przewoźników, polski transport nie zostanie zepchnięty na peryferia startego kontynentu, choć na pewno mamy przed sobą trudny czasprzekonuje wiceprezes Inelo i OCRK.

Grupa Inelo za pomocą ankiety telefonicznej (CATI) zapytała ponad 800 przewoźników, świadczących usługi krajowego i międzynarodowego transportu drogowego, o wpływ pandemii na ich biznes.

Ludzie i firmy
Efektywna sprzedaż wielokanałowa potrzebuje wsparcia profesjonalistów
Ludzie i firmy
Etyka i zysk: jak odpowiedzialny biznes staje się nieodłączną częścią nowoczesnej strategii przedsiębiorstw
Ludzie i firmy
Ponad 25 000 punktów DPD Pickup – DPD Polska tworzy największą sieć out-of-home w Polsce
Ludzie i firmy
Kto zostanie Człowiekiem Roku branży TSL?
Ludzie i firmy
Rzeczpospolita nagrodziła wyróżniające się firmy branży TSL