Marne perspektywy dla przemysłu samochodowego

Popyt na samochody jest niewielki i razem z fabrykami stoją firmy logistyczne.

Publikacja: 03.06.2020 09:07

Marne perspektywy dla przemysłu samochodowego

Foto: logistyka.rp.pl

Na placach w Europie stoją samochody osobowe warte 14 mld euro. Zapas odpowiada kwartalnej sprzedaży i w tej sytuacji koncerny nie uruchamiają fabryk. Fiat już kilkukrotnie przekładał uruchomienie tyskiego zakładu. PSA otworzyło, a po tygodniu zamknęło fabrykę we Francji.

To złe wieści dla firm logistycznych, które obsługują przemysł samochodowy, a najbliższe kwartały mogą nie przynieść poprawy. Analityk Daniel Harrison w opracowaniu przygotowanym na zlecenie Europejskiego Stowarzyszenia Przewoźników Gotowych Samochodów ECG wskazuje, że tegoroczny spadek sprzedaży o 15,4 proc. jest dwa razy głębszy od zanotowanego w 2009 roku. – Wywołany pandemią kryzys będzie długi i znacznie poważniejszy od kryzysu finansowego – przewiduje Harrison.

Czytaj więcej w: Eksport żywności siada, przewoźnicy ostrożni z inwestycjami

Wskazuje, że Europa jest jednym z najmocniej dotkniętych przez pandemie kontynentów. Oczekuje 19,4-procentowego spadku rejestracji. W Niemczech rejestracje w marcu zmalały o 38 proc. a w kwietniu o 61 proc.

Jedna trzecia przedstawicieli firm zrzeszonych w ECG spodziewają się, że Europa najbardziej ucierpi na pandemii. 30 proc. uważa że Ameryka Północna, a 20 proc. wskazuje na Brazylię. Jedynie 4 proc. ankietowanych uważa, że pandemia dotknie rynek chiński.

Czytaj więcej w: Przed firmami transportu drogowego fatalna jesień

Przemysł samochodowy liczy na rządowe dopłaty do zakupu nowych aut. W Niemczech Federacja Niemieckiego Przemysłu BDI uważa, że oferowane dla kupujący samochody elektryczne dopłaty w wysokości 4,5-6 tys. euro powinny być także przyznane nabywcom pojazdów z silnikami spalinowymi.

Francuski rząd próbuje ożywić sprzedaż aut funduszem w wysokości 1 mld euro na dopłaty do modeli elektrycznych i hybrydowych. Do tego 7 mld euro otrzyma przemysł samochodowy, aby przyspieszyć rozwój elektrycznych napędów i w 2025 roku produkować 1 mln e-samochodów.

Podobne działania zapowiada Komisja Europejska, która obiecuje przemysłowi pomoc pod warunkiem wdrożenia produkcji modeli z alternatywnym napędem.

Na placach w Europie stoją samochody osobowe warte 14 mld euro. Zapas odpowiada kwartalnej sprzedaży i w tej sytuacji koncerny nie uruchamiają fabryk. Fiat już kilkukrotnie przekładał uruchomienie tyskiego zakładu. PSA otworzyło, a po tygodniu zamknęło fabrykę we Francji.

To złe wieści dla firm logistycznych, które obsługują przemysł samochodowy, a najbliższe kwartały mogą nie przynieść poprawy. Analityk Daniel Harrison w opracowaniu przygotowanym na zlecenie Europejskiego Stowarzyszenia Przewoźników Gotowych Samochodów ECG wskazuje, że tegoroczny spadek sprzedaży o 15,4 proc. jest dwa razy głębszy od zanotowanego w 2009 roku. – Wywołany pandemią kryzys będzie długi i znacznie poważniejszy od kryzysu finansowego – przewiduje Harrison.

Ludzie i firmy
Etyka i zysk: jak odpowiedzialny biznes staje się nieodłączną częścią nowoczesnej strategii przedsiębiorstw
Ludzie i firmy
Efektywna sprzedaż wielokanałowa potrzebuje wsparcia profesjonalistów
Ludzie i firmy
Ponad 25 000 punktów DPD Pickup – DPD Polska tworzy największą sieć out-of-home w Polsce
Ludzie i firmy
Kto zostanie Człowiekiem Roku branży TSL?
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Ludzie i firmy
Rzeczpospolita nagrodziła wyróżniające się firmy branży TSL