Rząd przeznaczył na budowę dróg krajowych dodatkowe 21,8 mld zł

Dodatkowe fundusze z akcyzy i myta trafią na Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014–2023. Nowe inwestycje pobudzą gospodarkę.

Publikacja: 17.06.2020 08:36

Rząd przeznaczył na budowę dróg krajowych dodatkowe 21,8 mld zł

Foto: logistyka.rp.pl

Zwiększenie wydatków Programu Budowy Dróg Krajowych o blisko 22 mld zł nastąpi po 2021 roku i będzie wynosiło: 6,5 mld zł w 2022 roku oraz 15,2 mld zł w latach 2023-2025.

Zwiększone finansowanie będzie pochodziło z obligacji emitowanych na rzecz Krajowego Funduszu Drogowego, kredytów zaciąganych w Europejskim Banku Inwestycyjnym oraz z refundacji z budżetu środków europejskich. Dodatkowe środki będą także pochodziły z przesunięcia z budżetu państwa do KFD części wpływów podatku akcyzowego oraz z wpływów z opłaty elektronicznej pobieranej z nowobudowanej sieci dróg szybkiego ruchu.

Czytaj więcej w: Na drogi lokalne dodatkowe 336 mln zł

Rząd zakłada, że dodatkowe fundusze pobudzą gospodarkę, a tym samym przyczynią się do ochrony miejsc pracy.

Droga ekspresowa S6

Na budowę drogi ekspresowej S6 Ministerstwo Infrastruktury przeznaczy dodatkowo 9 mld zł. Dzięki temu powstaną kolejne odcinki tej trasy:

– obwodnica Metropolii Trójmiejskiej, 31,7 km, ok. 2,2 mld zł,

– odc. Lębork – DK 6, 22 km, ok. 1,4 mld zł,

– Koszalin – Słupsk, 46,2 km, ok. 2,6 mld zł,

– Słupsk – Lębork, 49,6 km, ok. 2,9 mld zł.

Droga ekspresowa S10

Na budowę S10 na odcinku Toruń – Bydgoszcz, wraz z węzłem Toruń Południe o długości 50,4 km, resort przeznaczy dodatkowo ok. 2,8 mld zł.

Inne inwestycje drogowe 

Około 9,8 mld zł ze zwiększonej puli środków na drogi krajowe pozwoli na realizację kolejnych odcinków dróg ujętych w Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2014–2023, o łącznej długości ponad 500 km, których koszt budowy przekracza wartość oszacowaną w 2015 r., w tym min.: S8 Wrocław – Kłodzko, S19 Babica – Barwinek, Lublin – Lubartów, Choroszcz – Ploski – Chlebczyn czy S3 Troszyn – Świnoujście.

Czytaj więcej w: Kosztowne wypadki drogowe

Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk przypomina, że przyjęty tuż przed wyborami parlamentarnymi w 2015 roku PBDK przewidywał przeznaczenie na budownictwo drogowe 107 mld zł, przy czym wartość wszystkich zadań w programie została określona na 198 mld zł.

Rządy Beaty Szydło i Mateusza Morawieckiego pozwoliły na przeznaczenie na budowę dróg krajowych w sumie dodatkowych 57 mld zł. W 2017 r. wysokość środków w PBDK została zwiększona do 135 mld zł, a we wrześniu 2019 r. wartość finansowa została zwiększona do 142,2 mld zł. Od czerwca 2020 roku wartość PBDK wynosi 164 mld zł.

Zwiększenie wydatków Programu Budowy Dróg Krajowych o blisko 22 mld zł nastąpi po 2021 roku i będzie wynosiło: 6,5 mld zł w 2022 roku oraz 15,2 mld zł w latach 2023-2025.

Zwiększone finansowanie będzie pochodziło z obligacji emitowanych na rzecz Krajowego Funduszu Drogowego, kredytów zaciąganych w Europejskim Banku Inwestycyjnym oraz z refundacji z budżetu środków europejskich. Dodatkowe środki będą także pochodziły z przesunięcia z budżetu państwa do KFD części wpływów podatku akcyzowego oraz z wpływów z opłaty elektronicznej pobieranej z nowobudowanej sieci dróg szybkiego ruchu.

Ludzie i firmy
Efektywna sprzedaż wielokanałowa potrzebuje wsparcia profesjonalistów
Ludzie i firmy
Etyka i zysk: jak odpowiedzialny biznes staje się nieodłączną częścią nowoczesnej strategii przedsiębiorstw
Ludzie i firmy
Ponad 25 000 punktów DPD Pickup – DPD Polska tworzy największą sieć out-of-home w Polsce
Ludzie i firmy
Kto zostanie Człowiekiem Roku branży TSL?
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Ludzie i firmy
Rzeczpospolita nagrodziła wyróżniające się firmy branży TSL