Tegoroczna wartość nowych umów leasingu samochodów ciężarowych zmaleje w stosunku do 2019 roku o 40 proc. – spodziewa się dyrektor ds. Statystyki i Monitorowania Rynku Związku Polskiego Leasingu Marcin Nieplowicz. Przyznaje, że prognozy są bardzo ostrożne. Do takiego podejścia uprawnia znaczący, sięgający 8-9 proc spadek PKB w strefie euro, brak dostępności niektórych modeli samochodów ciężarowych oraz niejasny rozwój sytuacji jesienią. Nastroje przewoźników osłabia także Pakiet Mobilności.
Czytaj więcej w: W lipcu ciężarówki są rozchwytywane
– W 2020 roku zakończy się seria 28 lat nieprzerwanego wzrostu gospodarczego (lata 1992-2019). Polska gospodarka w 2020 rok weszła z wysokim tempem wzrostu gospodarczego, z bardzo niskim bezrobociem. Polska ma zdywersyfikowaną i konkurencyjną gospodarkę, z dużym udziałem przemysłu w tworzeniu PKB (21,9 proc. PKB w 2019), z niskim udziałem najbardziej zagrożonych branż oraz z relatywnie niskim udziałem eksportu towarów w tworzeniu PKB. Rząd uruchomił bezprecedensowy program pomocowy. Ale to wszystko nie wystarczy, aby uniknąć recesji. Zakładamy, że dynamika PKB w całym 2020 roku wyniesie -3,6 proc. – szacuje Nieplowicz.
Branża leasingowa nie widzi problemów z windykacją zobowiązań przedsiębiorstw transportu drogowego. – To wynik działania m.in. Tarczy Antykryzysowej – tłumaczy Nieplowicz.
Czytaj więcej w: Rosną magazyny pod Warszawą