Pandemia kosztowała przewoźników drogowych ponad 550 mld euro

Międzynarodowa Unia Transportu Drogowego IRU szacuje, że pandemia zmniejszyła przychody światowej branży transportu drogowego rzeczy o 18 proc. i kosztowała przewoźników drogowych 551 mld euro.

Publikacja: 18.09.2020 11:32

Pandemia kosztowała przewoźników drogowych ponad 550 mld euro

Foto: logistyka.rp.pl

Przychody firm na Bliskim Wschodzie i Północnej Afryce zmalały o 22 proc., w Azji o 21 proc., w Europie o 17 proc. (64 mld euro). Przedsiębiorcy w Chinach, Argentynie oraz Iranie zanotowali ponad 30-procentowe spadki.

Czytaj więcej w: Tarcza Antykryzysowa dla kolei i dróg samorządowych

Najbardziej poszkodowani są przewoźnicy pasażerscy. Tylko europejskie firmy zanotowały 57-procentowy spadek przychodów, a straty przekraczają 81 mld euro. Przychody przewoźników autokarowych zmalały o 82 proc., międzymiastowych o 70 proc., miejskich o 42 proc. i przedsiębiorstw taksówkarskich o 60 proc.

IRU wylicza, że w Bułgarii, Hiszpanii i Wielkiej Brytanii przewoźnicy pasażerscy zanotowali ponad 70-procentowe spadki przychodów.

W tej branży pomoc państwa jest niezbędna, aby firmy mogły przetrwać i odrodzić się po ustaniu zagrożenia. – Do tej pory politycy zbyt mało zrobili dla transportu – uważa sekretarz generalny IRU Umberto de Pretto.

Czytaj więcej w: Ranking TSL 2020

W Polsce co trzecia firma z branży transportu i magazynowania sięgnęła po pomoc Polskiego Funduszy Rozwoju. We Francji organizacja branżowa FNTR ocenia, że w pierwszym kwartale roku przychody zmalały  27 proc. Nawet w czerwcu 5 proc. taboru stało bezczynnie, a przychody przewoźników były o 12 proc. mniejsze niż w tym samym okresie roku ubiegłego.

Najbardziej ucierpieli przewoźnicy obsługujący przemysł samochodowy i przemysł chemiczny, transportujący materiały niebezpieczne. W czerwcu (odpowiednio) 76 i 70 proc. ciężarówek z tych dwóch grup nie miało pracy. Firmy zajmujące się przeprowadzkami nie miały żadnych zleceń pomiędzy marcem i majem.

Czytaj więcej w: PFR zapowiada wrześniowe kontrole

Choć rząd francuski zapewnił wsparcie dla pracowników (płacąc m.in. postojowe), jedna trzecia pracodawców transportowych nie wyklucza cięć zatrudnienia. Tylko 11 proc. przyznaje, że ma trudności z rekrutacją pracowników.

FNTR podkreśla, że Koleje Francuskie otrzymały 15 mld euro pomocy, zaś Air France otrzymała 7 mld euro. W przypadku przewoźników samochodowych rząd ograniczył się jedynie do szybszego zwrotu firmom podatku VAT od paliwa.

Przychody firm na Bliskim Wschodzie i Północnej Afryce zmalały o 22 proc., w Azji o 21 proc., w Europie o 17 proc. (64 mld euro). Przedsiębiorcy w Chinach, Argentynie oraz Iranie zanotowali ponad 30-procentowe spadki.

Czytaj więcej w: Tarcza Antykryzysowa dla kolei i dróg samorządowych

Pozostało 86% artykułu
Ludzie i firmy
Efektywna sprzedaż wielokanałowa potrzebuje wsparcia profesjonalistów
Ludzie i firmy
Etyka i zysk: jak odpowiedzialny biznes staje się nieodłączną częścią nowoczesnej strategii przedsiębiorstw
Ludzie i firmy
Ponad 25 000 punktów DPD Pickup – DPD Polska tworzy największą sieć out-of-home w Polsce
Ludzie i firmy
Kto zostanie Człowiekiem Roku branży TSL?
Ludzie i firmy
Rzeczpospolita nagrodziła wyróżniające się firmy branży TSL