Wynagrodzenia kierowców nadal w górę

Nowe regulacje i brak kierowców sprawiają, że również w tym roku wzrosną ich wynagrodzenia.

W 2020 roku pensja minimalna wynosi 2600 zł brutto i stanowi 49,7 proc. prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia, przypomina Ogólnopolskiego Centrum Rozliczania Kierowców. Zmiany wpłyną na obciążenia pracodawców. OCRK wylicza, że w ujęciu płatności za godzinę, wynagrodzenia wzrosną o ponad 15 proc. – Wraz ze wzrostem pensji minimum w Polsce dopłaty do zagranicznych płac minimalnych będą niższe. Wynika to z większego wynagrodzenia zasadniczego. W symulacji OCRK zostało ono podwyższone o 350 złotych. W przykładowym rozliczeniu czasu pracy kierowcy, pracującego w danym miesiącu rozliczeniowym we Francji i w Niemczech, widoczny jest spadek wartości dopłat nawet o 40 proc. – wylicza ekspert OCRK Bartłomiej Zgudziak.

Kierowcy najcenniejsi

Z raportu Polskiego Instytutu Transportu Drogowego „Wynagrodzenia i sytuacja kierowców zawodowych” wynika, że na koniec 2019 roku kierowcy zestawów dalekobieżnych w polskich firmach deklarowali wynagrodzenia w wysokości mediany 6300 zł, o 26 proc. wyższej niż w 2018 roku. Podobny wzrost wynagrodzeń kierowców deklarowali pracodawcy.

Podwyżki znacznie przekraczają dynamikę wynagrodzeń dla całej gospodarki. GUS podał, że przeciętne wynagrodzenie w trzecim kwartale 2019 roku wyniosło 4931,59 zł i było o 7,7 proc. większe niż rok wcześniej.

Czytaj więcej w: http://Kierowcy zawodowi zarabiają średnio o 17% więcej niż przed rokiem – raport wynagrodzeń

Mimo podwyżek kierowcy w Polsce są i tak tańsi niż w Europie Zachodniej. Z raportu francuskiej Krajowej Komisji Drogowej wynika, że najwięcej w Europie zarabiają kierowcy z Luksemburga (rocznie 43 958 euro), najmniej natomiast Bułgarzy (15 186 euro). Polska uplasowała się mniej więcej w połowie rankingu z roczną kwotą wynagrodzenia na poziomie 18 334 euro.

Średnia miesięczna płaca całkowita kierowcy samochodu ciężarowego w ruchu krajowym wyniosła w drugiej połowie 2019 roku 4823 zł, mediana miesięcznej płacy jest na poziomie 4717 zł.

W Niemczech na tzw. ,,start” kierowcy rzadko zarabiają̨ więcej niż 1800 euro. Niektóre firmy płacą dodatkowo w dietach i dodatkach. Na większe wynagrodzenie mogą̨ liczyć kierowcy z doświadczeniem, którzy jeżdżą na trasy dalekobieżne lub transportują towary niebezpieczne. Ich wypłaty sięgają nawet do 5000 euro miesięcznie.

We Francji kierowca pracujący w pełnym wymiarze godzin na długich dystansach otrzymywał w 2018 roku wynagrodzenie w wysokości średnio 2443 euro brutto, o 2,9 proc. więcej niż w 2017 r. Kierowcy pracujący w regionie otrzymują przeciętnie 2339 euro brutto, czyli o 4,9 proc. więcej niż rok wcześniej.

Zgodnie z danymi udostępnionymi przez Federację Transportu w Saragossie (Fetraz), wynagrodzenie brutto kierowcy ciężarówki z Saragossy wynosi około 20,1 tys. euro, a z dietami przekracza 30 tys. euro rocznie. Dodatkowe godziny i dyspozycyjność zwiększają wynagrodzenie o kolejne 4-5 tys. euro.

TSL poważny pracodawca

Z raportu Polskiego Instytutu Transportu Drogowego wynika również, że w sektorze przedsiębiorstw z kategorii transport i gospodarka magazynowa, w 2018 r. średnia płaca wynosiła 4383,21 zł brutto (3121 zł netto). Pracownik transportu i sektora magazynowego miał więc w portfelu przeciętnie o 326 zł mniej w stosunku do średniej krajowej (w 2018 r. wynosiła 4852,29 zł brutto i 3447 zł netto).

TSL było sektorem, w którym w ubiegłym roku wynagrodzenia rosły najwolniej (o 5,4 proc.). Dla porównania – w górnictwie i wydobywaniu wzrost był prawie dwukrotnie większy (10,6 proc.).

W 2018 r. firmy transportowe i logistyczne przodowały w zatrudnianiu. Wzrost etatów w tej branży był o 6,7 proc. wyższy niż w 2017 roku. – Branża boryka się z niedoborem rąk do pracy. W 2019 roku wynagrodzenia wzrosły one średnio o 4,3 proc., podczas gdy podwyżki na poziomie ogólnopolskim wyniosły około 5 proc. – zauważa Maciej Ważny, project manager w firmie manaHR, publikującej branżowe i regionalne raporty płacowe.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Sprzedaż samochodów ciężarowych: Czy to już kryzys?

Wciąż utrzymuje się niski popyt na nowe samochody ciężarowe. Importerzy są zaniepokojeni. W sierpniu ...

Projekty komercyjne: co powstaje w SSE

Firmy nie zawsze chcą być właścicielami hal produkcyjnych czy biur w specjalnych strefach ekonomicznych. ...

Najczęściej powstają magazyny szyte na miarę

O szybko rosnącym rynku powierzchni magazynowych mówi Magdalena Szulc, dyrektor SEGRO na Europę Środkową. Czy branża ...

Krok bliżej do Pakietu Mobilności

Zebrani w Komitecie Stałych Przedstawicieli (COREPER) ambasadorowie unijnych państw zatwierdzili 20 grudnia wynegocjowany w ...

Listonosz rzadziej będzie pukał do naszych drzwi?

Poczta Polska roznosząca listy nie pięć, lecz cztery dni w tygodniu i dostarczająca je wolniej niż ...

Gorzej w przewozach cargo

Przewozy lotnicze ładunków zmalały w 2019 roku. IATA podała, że w 2019 roku lotniczy ...