Rz: Jak ocenia pani koniunkturę na rynku magazynów w Polsce i perspektywy?
Magdalena Szulc, dyrektor Segro na Europę Centralną: Polski rynek powierzchni magazynowych od dłuższego czasu dynamicznie się rozwija. Lokalizacja kraju w sercu Europy i coraz lepsza infrastruktura drogowa są najważniejszymi czynnikami odpowiedzialnymi za sukces branży. Popyt na duże powierzchnie magazynowe w ciągu ostatnich dwóch, trzech lat bez wątpienia kształtowała i kształtować będzie również w dużej mierze branża e-commerce. W nowo powstających centrach dystrybucyjnych obsługujących sprzedaż internetową odbywa się zarówno kompletacja towarów oraz ich wysyłka, jak i przyjmowane są zwroty.
Ile czasu może potrwać hossa? Jakie są kluczowe czynniki ryzyka?
Nie obserwujemy znaczących sygnałów, które mogłyby istotnie wpłynąć na obecne trendy. Prognozy są optymistyczne, polska gospodarka rozwija się stabilnie. Wspominany już boom w branży e-commerce oznacza jednak dodatkowy wzrost zapotrzebowania na pracowników. Słyszymy z rynku sygnały o różnego typu trudnościach związanych z zatrudnieniem niebieskich kołnierzyków. Wiemy jednak, że dobrze przygotowana oferta pracodawcy pozwala przyciągnąć i utrzymać kluczowych pracowników. Aktywnie wspieramy naszych klientów w tych staraniach, oferując konkretne rozwiązania, np. dzieląc się dobrymi praktykami czy prowadząc wspólną komunikację employerbrandingową (budującą markę pracodawcy – red.).
A czy trudno dziś o grunty pod magazyny?