Brak ziemi to problem na zachodzie

Wiele firm produkcyjnych przenosi działalność z innych rynków do naszego kraju – mówi Magdalena Szulc, dyrektor Segro na Europę Centralną.

Rz: Jak ocenia pani koniunkturę na rynku magazynów w Polsce i perspektywy?

Magdalena Szulc, dyrektor Segro na Europę Centralną: Polski rynek powierzchni magazynowych od dłuższego czasu dynamicznie się rozwija. Lokalizacja kraju w sercu Europy i coraz lepsza infrastruktura drogowa są najważniejszymi czynnikami odpowiedzialnymi za sukces branży. Popyt na duże powierzchnie magazynowe w ciągu ostatnich dwóch, trzech lat bez wątpienia kształtowała i kształtować będzie również w dużej mierze branża e-commerce. W nowo powstających centrach dystrybucyjnych obsługujących sprzedaż internetową odbywa się zarówno kompletacja towarów oraz ich wysyłka, jak i przyjmowane są zwroty.

Ile czasu może potrwać hossa? Jakie są kluczowe czynniki ryzyka?

Nie obserwujemy znaczących sygnałów, które mogłyby istotnie wpłynąć na obecne trendy. Prognozy są optymistyczne, polska gospodarka rozwija się stabilnie. Wspominany już boom w branży e-commerce oznacza jednak dodatkowy wzrost zapotrzebowania na pracowników. Słyszymy z rynku sygnały o różnego typu trudnościach związanych z zatrudnieniem niebieskich kołnierzyków. Wiemy jednak, że dobrze przygotowana oferta pracodawcy pozwala przyciągnąć i utrzymać kluczowych pracowników. Aktywnie wspieramy naszych klientów w tych staraniach, oferując konkretne rozwiązania, np. dzieląc się dobrymi praktykami czy prowadząc wspólną komunikację employerbrandingową (budującą markę pracodawcy – red.).

A czy trudno dziś o grunty pod magazyny?

W naszym segmencie wciąż mamy do dyspozycji spore zasoby ziemi pod nowe projekty. Również władze lokalne są pozytywnie nastawione do współpracy, bo oznacza to dla nich dodatkowe wpływy do budżetu i szansę rozwoju dla regionu. Problemem jest jednak często brak planu zagospodarowania przestrzennego, którego uzyskanie znacząco wydłuża czas realizacji projektu. Systematycznie powiększamy bank ziemi, strategicznie pozostając w tych lokalizacjach, które są najbardziej optymalne dla rozwoju biznesu naszych klientów zarówno dziś, jak i za 10 lat.

Jako czynnik ryzyka wymienia się także wzrost kosztów wykonawstwa i kłopoty z pozyskaniem siły roboczej.

Niezależnie od branży wzrost popytu na daną usługę oznacza zazwyczaj, że jej ceny pójdą w górę. Najlepsi wykonawcy, którzy mają najwięcej zleceń, będą zatem podnosić koszty swojej pracy. Ciężko mówić tu jednak o czynniku ryzyka, jest to raczej naturalna sytuacja. Przewagę konkurencyjną mają ci deweloperzy, którzy dysponują największym doświadczeniem w branży, a zatem posiadają najlepszą pozycję negocjacyjną.

Segro działa na europejskim rynku już prawie 100 lat, co daje nam pewność, że długofalowo zabezpieczamy wszystkie interesy naszych klientów. Nasza strategia zakłada budowanie parków logistycznych w pobliżu największych miast i głównych szlaków komunikacyjnych, co działa na korzyść współpracujących z nami firm. Kluczowe aglomeracje stanowią bowiem zarówno doskonały rynek lokalny, jak i zaplecze kadrowe, co jest niezwykle istotne w związku z pojawiającym się problemem dostępności siły roboczej.

Strategią Segro jest wspieranie klientów we wszystkich obszarach. Dbamy również o to, by realizowane przez nas projekty były przyjaznymi miejscami pracy.

Jak wygląda portfel grupy w Polsce, jakie są plany rozwoju?

W ofercie Segro w Polsce jest 16 parków logistycznych o łącznej powierzchni ponad 1,2 mln mkw. i o dużym potencjale dalszego rozwoju w kluczowych lokalizacjach: w Gliwicach, Łodzi, Poznaniu, Strykowie, Tychach, Warszawie, we Wrocławiu czy w Gdańsku. Działamy elastycznie, budujemy nie tylko na konkretne zamówienie, ale dysponujemy również powierzchniami dostępnymi od ręki.

W I połowie br. w Segro Logistics Park Stryków, największym centrum logistycznym Segro w Europie Centralnej, zakończy się budowa nowego obiektu produkcyjno-magazynowego o powierzchni 39 tys. mkw. dla Corning Optical Communications Polska. Niedawno rozpoczęliśmy nowy projekt w okolicach Warszawy, a wkrótce ruszą także prace na Górnym Śląsku.

Czy polski rynek różni się od zagranicznych rynków, na których działacie?

Polski rynek jest bardzo młody w porównaniu z rozwiniętymi rynkami Europy Zachodniej. Wciąż dostępna jest duża ilość gruntów, które można zagospodarować, podczas gdy braki ziemi stają coraz większym problemem naszych zachodnich sąsiadów. Jesteśmy jednym z najszybciej rozwijających się rynków również ze względu na niższe koszty zatrudnienia, przy jednoczesnym wysokim poziomie wykwalifikowania pracowników.

Co ciekawe, wiele firm produkcyjnych wręcz przenosi swoją działalność z innych rynków do naszego kraju. Przykładem z parku Segro może być firma Centor, projektant i producent rozwiązań dla domu i biura, która przeniosła swoją europejską produkcję z Solihull w Wielkiej Brytanii do Polski, i w ciągu najbliższych kilku lat planuje potrojenie wielkości swojej produkcji.

CV

Magdalena Szulc jest związana z Segro od 2006 r., czyli od początku działalności firmy w regionie. Od 2009 r. jest dyrektorem na Europę Centralną. Odpowiada za zarządzanie operacjami w regionie i wdrażanie strategii firmy w oparciu o rozwój logistyki i nieruchomości przemysłowych. Absolwentka Politechniki Poznańskiej.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Pakiet Mobilności: zmiany są jeszcze możliwe

Odpowiedź Komisji Europejskiej na ostatnie głosowanie w poprzedniej kadencji Parlamentu Europejskiego w sprawie pakietu ...

Transport szczepionek to najbardziej wymagająca operacja logistyczna w historii

Logistycy już są gotowi na transport milionów szczepionek na koronawirusa. Powiększyli magazyny i odtworzyli ...

Pandemia kosztowała przewoźników drogowych ponad 550 mld euro

Międzynarodowa Unia Transportu Drogowego IRU szacuje, że pandemia zmniejszyła przychody światowej branży transportu drogowego ...

Dobre nastroje przedsiębiorców

Przedsiębiorcy optymistycznie nastawieni na trzeci kwartał. To dobre wieści dla przewoźników. Po marcowym gwałtownym ...

Kraje OPEC pompują ile chcą, kosmicznie zdrożał jej transport

Ceny transportu ropy naftowej superzbiornikowcami (VLCC) wzrosły gwałtownie po rezygnacji krajów OPEC z ograniczania ...

Norwegian odracza odbiór airbusów, by ciąć koszty

Filia Norwegian Air zawarła z Airbusem umowę o odroczeniu odbioru samolotów w tym i ...