W czternastym tygodniu roku DCT Gdańsk przewidywał, że w kolejnym tygodniu opóźnienie Madison Maersk wyniesie 214 godzin, zaś Cosco Shipping Pisces 53 godziny. Tydzień wcześniej opóźnienie statku Majestic Maersk wynosiło 217 godzin, zaś OOCL United Kingdom 60 godzin. 

Do opóźnień przyczyniło się zamkniecie chińskich portów przez lokalne władze, które starają się wyeliminować ogniska pandemii. W tym tygodniu lekką poprawę sytuacji w Chinach zauważa firma FourKites. 

FourKites

Pomimo zamrożenia spowodowanego pandemią, w porcie w Szanghaju rosną przeładunki. Średnia 7-dniowa przeładunków jest tylko o 19 proc. mniejsza w stosunku do 12 marca, czyli na dzień przed częściowym zamrożeniem Szanghaju. W Szanghaju spadek przeładunków przez moment przekraczał 30 proc. Natomiast w Shenzen przeładunki powróciły do poprzednich wartości. 

Z kolei w pobliskim Ningbo-Zhousan przeładunki są o 20 proc. większe od okresu sprzed zamrożenia gospodarki. Analitycy FourKites uważają, że tak duży wzrost wynika z przesunięcia ładunków z Szanghaju do Ningbo. 

FourKites

Tezę potwierdzają malejące przewozy samochodowe do Szanghaju, które zmalały 9 kwietnia do 40 proc. poziomu notowanego 13 marca, gdy władze ogłosiły częściowe zamrożenie gospodarki miasta. Spadek liczby transportów samochodowych do portu w Szanghaju zaczął się na dobre 28 marca, gdy władze ogłosiły całkowite zamrożenie gospodarki, pozwalając jednak na funkcjonowanie portu. 

Wywóz z portu 9 kwietnia zmalał o 25 proc. w porównaniu do 13 marca.