GDDKiA została powołana do życia ustawą z 1 marca 2002 roku o zmianach w organizacji i funkcjonowaniu centralnych organów administracji rządowej i jednostek im podporządkowanych oraz o zmianie niektórych ustaw. Ustawa zniosła centralny organ administracji rządowej - Generalnego Dyrektora Dróg Publicznych (GDDP) i zlikwidowała Agencję Budowy i Eksploatacji Autostrad (ABiEA). W ich miejsce utworzono nowy organ – Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad i obsługujący go urząd: Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad.
Czytaj więcej
Bydgoski producent taboru szynowego dostarczy do stolicy Estonii do 23 tramwajów Twist.
Od 2002 do końca 2021 roku Polska wydała na inwestycje w drogi krajowe 209 mld zł. Pierwszy Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2008-2012 budowy dróg Rada Ministrów uchwaliła we wrześniu 2007 roku. Rząd przyspieszył realizację części inwestycji ze względu na powierzenie Polsce i Ukrainie organizacji piłkarskich Mistrzostw Europy w 2012 roku.
Ogólnoświatowy kryzys finansowy wymógł odłożenie wielu inwestycji. W styczniu 2011 roku rząd ogłosił zmodyfikowany Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2011-2015. Łączny limit wydatków na drogi ograniczył ze 121 do 82,8 mld zł. W budowie znajdowały się odcinki wartości 54,8 mld zł.
Czytaj więcej
Budowa nowego terminala BH3 w DCT Gdańsk ruszy zgodnie z planem jesienią. Pracy dla niego nie zabraknie.
We wrześniu 2015 roku rząd przyjął kolejny Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 roku). Pierwotny budżet na jego realizację wynosił 105 mld zł, w lipcu 2017 roku wzrósł do 135 mld zł, we wrześniu 2019 roku do 142,2 mld zł i w czerwcu 2020 roku do 163,9 mld zł.
Duży udział w realizacji inwestycji drogowych mają fundusze Unii Europejskiej. Od 2004 roku w ramach dofinansowania GDDKiA otrzymała ponad 104 mld zł.
Przez dwie dekady GDDKiA wydłużyła sieć dróg szybkiego ruchu o niemal 3750 km. PBDK 2014-2023 zakłada wybudowanie 3768 km dróg, w tym blisko 255 km autostrad (plus dobudowa 70 km drugiej jezdni przyszłej A18 od granicy z Niemcami do Golnic) oraz niemal 3090 km dróg ekspresowych.
Czytaj więcej
Ukraina upomina się o swoich obywateli powołanych do wojska. Budownictwu i transportowi grozi zapaść z powodu braku rąk do pracy.
W 2020 roku GDDKiA rozpoczęła realizację rządowego Programu budowy 100 obwodnic, który zakłada budowę do 2030 roku 100 obwodnic o łącznej długości ok. 830 km i wartości 28 mld zł. GDDKiA realizuje również Program Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej - pierwszy taki wieloletni program dla poprawy BRD.
W kwietniu 2022 roku sieć dróg szybkiego ruchu liczyła 4623,3 km, w tym 1753,6 km autostrad oraz 2869,7 km dróg ekspresowych. W tym roku Generalna Dyrekcja planuje oddać do użytku 300 km ekspresówek i autostrad.