Do 6 kwietnia Główny Inspektor Transportu Drogowego wydał 32 decyzje o zwolnieniu samochodów ciężarowych z Ukrainy z wymogu posiadania zezwolenia na międzynarodowy transport drogowy. Decyzje te dotyczyły 4742 pojazdów ukraińskich.
Ponadto GITD zwolnił z opłaty elektronicznej za korzystanie z infrastruktury drogowej (e-toll) 7368 pojazdów realizujących przewozy humanitarne z 26 państw.
Czytaj więcej
Ciężarówki rosyjskich i białoruskich przewoźników nie wjadą do UE, nawet tranzytem.
Największym z dotychczas wysłanych transportów humanitarnych był przewóz 2 kwietnia 120 wagonów, czyli 1500 ton żywności zorganizowany przez Kancelarię Prezesa Rady Ministrów oraz Rządową Agencję Rezerw Strategicznych. Pociąg dotarł do Charkowa i Zaporoża. – Na Ukrainę wyjechały 73 pociągi ze wsparciem z Polski i innych krajów Europy. Głównie wysyłane są leki i żywność, które w wielu miejscach są priorytetami pomocy humanitarnej, ale również artykuły medyczno-higieniczne, namioty, łóżka, koce. Wysyłane są także karetki, wozy strażackie, agregatory prądotwórcze, transformatory, zestawy do internetu satelitarnego – wymienia prezes RARS Michał Kuczmierowski. – Kolej jest obecnie najbardziej efektywnym sposobem dostarczania pomocy humanitarnej na Ukrainę – uważa Kuczmierowski.
Do 7 kwietnia RARS wysłała Ukrainie prawie 5 tys. palet leków i środków medycznych, w tym z Polski blisko 1,5 tys. palet.